Met alle verdeeldheid in de wereld bestaat er één gedachte die ons kan verenigen in eensgezindheid: Volkswagen moet een GTI-uitvoering bouwen van de Up. Al sinds de introductie zijn de parallellen tussen de oer-Golf en de Up overduidelijk: afmetingen, lichtvoetig rijgedrag en een koddig uiterlijk.
Waarom Volkswagen er zelf zes jaar over deed om deze conclusie te trekken, is een vraag waar de filosofen nog jaren over zullen mijmeren. Misschien heeft de Lupo GTI het vertrouwen van Volkswagen in zijn kopers aangetast.
Maar begin volgend jaar komt de Volkswagen Up GTI er dan toch echt. Uiteraard pakt Volkswagen de Golf I GTI er bij z’n lurfjes bij als klein voorbeeld. De oer-GTI heeft 110 pk op 810 kilo en sprint in 9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid moet 182 km/u zijn.
En de Volkswagen Up GTI dan?
Die krijgt 115 pk uit een turbomotortje. Die sleurt het 997 kilo wegende GTI’tje in 8,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is nét geen 200 km/u.
Vertel ons wat we allemaal willen weten
Ja: het ruitjespatroon keert terug in het interieur. Zo te zien wel op de standaard stoelen, dus zonder extra zijdelingse steun. Beetje makkelijk. En dé GTI-kleur bij uitstek – Tornado Rot – staat op de optielijst. Als je goed kijkt, zie je zelf een rood lijntje in de grille. Helaas leidt de grote zwarte/grijze grille hier de aandacht wat van af. De Volkswagen Up GTI wordt op het jaarlijkse GTI-feestje Wörtherseetreffen (24 tot 27 mei) gepresenteerd. In de eerste maanden van 2018 komt de mini-GTI naar de dealers.
Video: dit is de Volkswagen Up GTI
https://www.youtube.com/watch?v=0CHeB0eAAlk
Reacties