Volvo XC40: 1e rij-indruk

Kon nog wel eens een klappertje worden, die nieuwe Volvo XC40

Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017
Volvo XC40 1e rij-indruk 2017

TopGear stapt net uit de nieuwe Volvo XC40. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volvo XC40
Uitvoering: T5 AWD R-Design
Locatie: Barcelona
Weersomstandigheden: 14 graden, zonnetje

Een Volvo? Dit?

Jazeker! Ziet er even anders uit dan je gewend bent, hè?

Zeg dat..!

Moet ook wel, want de XC40 is voor Volvo heel wat meer dan alleen maar een nieuwe auto. Het is voor hen een nieuw segment, dat een nieuwe klantenkring moet aanspreken. Het hele onderstel is nieuw. Er komt nog een geheel nieuwe driecilinder motor aan. En zelfs de manier waarop je hem koopt wordt nieuw. Misschien.

Het is even wennen…

Dat hebben wij nou ook. Van voren, van achteren: prima. Maar die zijkanten zijn wel erg druk, met al die lijntjes, vormen en kleuren. Kan aan ons liggen: hele roedels mensen vallen er spontaan in katzwijm van.

En van binnen?

Een stuk herkenbaarder: zoals elke moderne Volvo. Een groot scherm, (standaard!) digitale meters en verder heel clean: typisch Volvo. Het zit wel vol met allerlei erg handige slimmigheidjes. Een mooi voorbeeld: de portiervakken. Die vallen nogal eens wat klein uit omdat daar in de regel ook de grotere speakers van het audiosysteem moeten wonen. Volvo heeft die verplaatst naar achter het dashboard, wat enorm veel ruimte creëert: je kun er zelfs een laptop kwijt, of een paar grote flessen drinken. Onder de bestuurdersstoel zit nog een opberglade, er zijn zeker drie plekken waar je pasjes en parkeerkaartjes in kunt schuiven, in de middenconsole zit een groot vak met een uitneembaar prullenbakje, er is een vakje waar je je telefoon draadloos kunt opladen: erg doordacht allemaal. 

Hij oogt vrij klein, die Volvo XC40…

Valt mee hoor. Ook op de achterbank is het voor volwassenen prima uit te houden. De bagageruimte zit ook weer vol met handigheidjes; je kunt de ‘vloer’ deels rechtop zetten waardoor je twee grote vakken creëert en je boodschappentassen niet alle kanten op vliegen, er zijn voor datzelfde doel ook elastieken aan de zijkanten, de hoedenplank past precies in een vak onder de vloer: het is een en al praktisch gebruiksgemak en allemaal ‘simpelweg slim’ gedaan, als je begrijpt wat we bedoelen.

Hoe rijdt ie?

Prima! Typisch Volvo: heel comfortabel, zelfs als de weg beroerd is. Ook in deze toch 347 pk sterke T5-versie spat de dynamiek er niet direct af. Daarvoor zit je te hoog, is de besturing te gevoelloos en de automaat te sloom. Maar als je hem rijdt zoals de meeste Volvisten dat zullen doen: uitstekend.

247 pk? Da’s best veel!

Is het ook, en 6,5 seconden naar 100 km/u, daar is natuurlijk niets mis mee. Het voelt alleen alsof je veel langzamer gaat.

Veel veiligheidsdingetjes zeker?

Hé, Volvo: dan weet je het wel. Zo’n beetje alles wat je op de grote jongens kunt krijgen, is er voor de XC40 ook. Tot en met 360-graden camera, achteruitrijwaarschuwing en semi-autonoom rijden (op de snelweg, een beetje) aan toe. Een tikje hysterisch zijn de systemen af en toe wel: rem niet te abrupt want dan maakt ie er zelf een noodstop van. En de Lane Departure is wel erg dwingend aanwezig. Maar ach: kun je ook uitzetten.

Trouwens: geen hybride?

Nee, nog niet. Maar die komt wel, net als (hoogstwaarschijnlijk) een vol-elektrische versie. Da’s het voordeel van dat nieuwe onderstel, het eerste dat ze samen met de Chinese eigenaar Geely hebben ontwikkeld. Het heet CMA (Compact Modular Architecture) en is de basis voor alles wat bij Volvo nog komt en niet knalgroot is. Dus ook de volgende V40 en zo. En dat is dus ook al voorbereid op andere dan conventionele brandstof-aandrijvingen.

Kost dat, zo’n Volvo XC40..?

Volvo is nooit zo’n prijsvechtertje geweest en de nieuwe XC40 is ronduit duur. Het begint bij € 39.975 voor de T3, die pas in de loop van volgend jaar komt. Een T4 met 190 pk komt al op € 44.475, een T5 (die de basisuitvoering overslaat en meteen naar Momentum gaat) kost je meteen maar liefst 55.375 euro. Dieselen kan ook: er is een D3 (150 pk) vanaf 43.975 euro en een D4 vanaf € 54.875.

Voordeel is wel dat ze standaard al behoorlijk bomvol zitten als gezegd zijn zelfs die digitale meters al standaard. Maar: blijft een hoop geld. Bijzonder: in grote delen van Europa kun je ‘m ook niet kopen, maar er een abonnement voor afsluiten. Dan ben je in één keer van alles af (ook van die bloedirritante handjeklap-onderhandelingen als je zo’n ding wilt kopen) en komt er een heel scala aan services (halen en brengen, eventueel wassen en tanken, dat soort dingen) bij. Alleen is Volvo Nederland er nog niet uit of ze het ook hier gaan invoeren.

Dus..?

Het kon nog wel eens een klappertje worden, deze Volvo XC40. Het is bepaald niet de eerste kleinere SUV, maar als je nou toch iets zoekt dat én heel veilig én apart ogend én fantastisch afgewerkt is, en je zit niet direct te wachten op een BMW X1 of Audi Q3, dan moet je bij deze wezen.

 

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken