Auto’s hebben gezichten. Dat moet ook al zo geweest zijn in de jaren vijftig. We kunnen ons ook niet voorstellen dat Touring, het designhuis achter deze Hudson, niet dondersgoed wist wat ze aan het doen waren. Deze Hudson Italia kijkt alsof ie beknibbelde op een epileerbeurt of alsof ie zijn ogen open probeert te houden met een stuk plakband tijdens een saaie presentatie. Ze maakten de bijzonderste Hudson ooit.
Hudson-ontwerper Frank Spring maakte de Hudson Italia samen met het Italiaanse Touring om de verkoopcijfers van de Hudson Jet iets op te voeren. Ze kwamen met een prototype met de naam Super Jet. Het publiek reageerde enthousiast op het futuristische model en een jaar laten kwam de auto in iets gewijzigde vorm op de markt als de Hudson Italia. De blik alsof ie Red Bull mengde met een van de poedertjes van Joel Beukers, bleef.
De deuren sneden diep in het dak, de achterlichten waren net uitlaten en de wraparound-voorruit deed denken aan een ruimteschip van de toekomst. Het is een designelement dat Koenigsegg zelfs nu nog toepast. En dan die luchthappers boven de koplampen. Dat idee sloeg – gelukkig – nooit aan, en dat maakt deze Hudson zo uniek. Het interieur is alsof een Amerikaanse jukebox een aangename avond beleefde met een maatpak.
Het resultaat is fenomenaal en bovendien kun je je suf zoeken aan de bijzondere details. De verwarming heet bijvoorbeeld ‘Weather Control’. Als iemand ‘m even tien graden warmer kan zetten, dan kunnen we weer lekker buiten zitten. Bekijk ook even de afwerking van de achterkant van de stoelen.
Helaas kwam de Hudson Italia op de markt toen het merk in 1954 fuseerde met Nash om American Motors te vormen. Slechts 25 exemplaren werden gebouwd, en dit zou volgens de verkoper het mooiste exemplaar moeten zijn dat er overgebleven is. In 2015 werd deze auto, het tiende exemplaar dat uit de fabriek kwam rollen, compleet gerestaureerd. Volgende week gaat de auto onder de hamer in een veiling van RM Sotheby’s. Een prijsindicatie is niet afgegeven.
Reacties