
Ho, draai het enthousiasme ietsje terug. De nieuwe VW Golf 8 Clubsport is niet de opvolger van de Nürburgring-recordauto uit 2016, de Clubsport S. Het is geen gelimiteerd model en er is precies geen moeite gedaan om gewicht te besparen. Volkswagen claimt wel dat de nieuwe Clubsport 13 seconden sneller is rond de Ring dan de standaard GTI (7:54 vs 8:07), maar het is niet wat je noemt hardcore. De vorige generatie Clubsport S deed de Ring trouwens in 7:47,19 en is dus sneller.
Volgens Volkswagen zit de nieuweling tussen de oude Clubsport en de Clubsport S in. In de realiteit is het de vervanger van de vorige generatie TCR – een normale GTI met wat extra scherpte, maar zonder dat de gebruiksvriendelijkheid voor elke dag wordt gecompromitteerd. Een klassieke GTI, dus eigenlijk. Normaal komt Volkswagen aan het einde van een generatie met dit soort snellere versies, maar het merk lijkt haast te hebben met de GTI.
Specificaties VW Golf 8 Clubsport
Om te beginnen groeit het vermogen van 245 naar 300 pk en is het koppel nu 400 Nm. De 0-100-tijd is ‘minder dan 6 seconden’ en de top is begrensd op de gebruikelijke 250 km/u. Bij ons is de GTI al enkel leverbaar met DSG, maar in het geval van de Clubsport krijgt geen enkel land een handbak. Uiteraard friemelde VW aan de ophanging, waardoor de VW Golf 8 Clubsport 15 millimeter lager staat. Ook is er meer positief camber op de voorwielen, zodat hij sneller instuurt.
Nürburgring-modus
De VW Golf 8 Clubsport biedt een nieuwe rij-modus: de Nürburgring-modus. Voor optimale tijden op de Groene Hel blijft de ophanging relatief zacht, omdat de Ring vrij hobbelig is. Wel scherpt de modus de versnellingsbak en de motor aan. Tevens de perfecte modus voor bochtige achterafweggetjes, dus. Daarnaast monteert Volkswagen specifieke bumpers, nieuwe velgen en ovale uitlaten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de vanafprijs zal de 50.000 zeker overstijgen. Of er ook nog een Clubsport S komt, laat zich nog even raden.
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Nederlands stel verzint manier om 165.000 euro te verdienen aan de verzekering (maar loopt gelukkig tegen de lamp)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen
