Ho, draai het enthousiasme ietsje terug. De nieuwe VW Golf 8 Clubsport is niet de opvolger van de Nürburgring-recordauto uit 2016, de Clubsport S. Het is geen gelimiteerd model en er is precies geen moeite gedaan om gewicht te besparen. Volkswagen claimt wel dat de nieuwe  Clubsport 13 seconden sneller is rond de Ring dan de standaard GTI (7:54 vs 8:07), maar het is niet wat je noemt hardcore. De vorige generatie Clubsport S deed de Ring trouwens in 7:47,19 en is dus sneller.

Volgens Volkswagen zit de nieuweling tussen de oude Clubsport en de Clubsport S in. In de realiteit is het de vervanger van de vorige generatie TCR – een normale GTI met wat extra scherpte, maar zonder dat de gebruiksvriendelijkheid voor elke dag wordt gecompromitteerd. Een klassieke GTI, dus eigenlijk. Normaal komt Volkswagen aan het einde van een generatie met dit soort snellere versies, maar het merk lijkt haast te hebben met de GTI.

Specificaties VW Golf 8 Clubsport

Om te beginnen groeit het vermogen van 245 naar 300 pk en is het koppel nu 400 Nm. De 0-100-tijd is ‘minder dan 6 seconden’ en de top is begrensd op de gebruikelijke 250 km/u. Bij ons is de GTI al enkel leverbaar met DSG, maar in het geval van de Clubsport krijgt geen enkel land een handbak. Uiteraard friemelde VW aan de ophanging, waardoor de VW Golf 8 Clubsport 15 millimeter lager staat. Ook is er meer positief camber op de voorwielen, zodat hij sneller instuurt.

Nürburgring-modus

De VW Golf 8 Clubsport biedt een nieuwe rij-modus: de Nürburgring-modus. Voor optimale tijden op de Groene Hel blijft de ophanging relatief zacht, omdat de Ring vrij hobbelig is. Wel scherpt de modus de versnellingsbak en de motor aan. Tevens de perfecte modus voor bochtige achterafweggetjes, dus. Daarnaast monteert Volkswagen specifieke bumpers, nieuwe velgen en ovale uitlaten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de vanafprijs zal de 50.000 zeker overstijgen. Of er ook nog een Clubsport S komt, laat zich nog even raden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)