TopGear reed onlangs met de nieuwe Volkswagen Polo BlueGT. In het septembernummer lees je er alles over, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: Volkswagen Polo BlueGT
Uitvoering: Met en zonder DSG
Locatie: Schiphol en omstreken
Weersomstandigheden: Ruitenwissers aan en uit, zonnebril op en af: de wisselvallige Nederlandse zomer van 2012 ten voeten uit, dus.

Wat reden we?
Volkswagens poging een kruising te maken tussen de Polo GTI en de Polo BlueMotion. Een auto dus die het prestatiepotentieel en de ‘fun to drive’ van de GTI benadert, en tegelijkertijd enorm zuinig is. Een kruising, zogezegd, tussen een tijger en een luiaard. Ze hadden hem natuurlijk Tijgaard kunnen noemen. Of Luier. Maar ze hebben gekozen voor BlueGT.

Beviel het?
Ons voorgevoel zei: dat kan dus niet. En zelden hebben we er lelijker naast gezeten. De Polo BlueGT is namelijk een geweldig autootje. Hij heeft 140 pk en een gezonde trekkracht van 250 Nm. Sprinten naar 100 km/u doet hij in 7,9 seconden (da’s snel), de top ligt op 210 km/u (oké, heb je toch weinig aan) en het gemiddeld verbruik zou 4,5 l/100 km moeten zijn (da’s zeker gezien die prestaties retezuinig: 1 op 22!). En verdomd: het werkt nog ook.

Nog bijzonderheden?
Lijkt ons al bijzonder genoeg, maar jij wilt natuurlijk weten hoe dat kan. Welnu: cilinderuitschakeling. Op het moment dat je vermogen wilt, gebruik je alle vier cilinders van de 1.4 TSI-motor. Maar als je (bijvoorbeeld) gewoon op de snelweg rijdt, heb je die helemaal niet nodig. De motor schakelt volkomen onmerkbaar twee cilinders uit – hoor je niets van, voel je niets van. Ga je inhalen, dan komen die twee luie donders er even ongemerkt weer bij. Combineer dat met (aerodynamica-)elementen van de BlueMotion, zoals een gladde onderkant en sideskirts, en sportstoelen, een achterspoiler en dikke 17"-velgen voor een GTI-gevoel. Klaar!

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er komen er (in oktober) maar twee: één met zeventraps DSG-automaat en één met een handmatige zesbak. Beide zijn overigens uitstekend, het is maar net wat je wilt. Het systeem wordt trouwens ook leverbaar op de Audi A1, Audi A3 en uiteraard de komende Golf. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de importeur noemt een vanaf-richtprijs van 20 mille. Pittig, maar dan heb je ook wat.
 

 

Reacties