
Herrie. Het was ooit intrinsiek verbonden aan mobiliteit, maar is in rap tempo een schaars goed aan het worden. Goede herrie is nu een luxe-artikel. Gelukkig is de Pagani Huayra R een auto die wel uit de voeten kan met luxe. En met veel, heel veel herrie. Wij riepen de auto uit tot ‘Herrie van het Jaar 2022’ in onze TopGear Awards.
De bijna 3 miljoen euro kostende, 850 pk sterke, alleen voor het circuit bedoelde spirituele opvolger van de Zonda R is een toonbeeld van exotisme en ongebreidelde overdaad dat zijn gelijke niet kent. Het draait – letterlijk – allemaal om een bijzonder opgefokte, 6,0 liter grote, natuurlijk ademende V12-racemotor die doodleuk 9.000 toeren per minuut doet.
Horacio Pagani over de winnaar ‘Herrie van het Jaar 2022’
‘De nieuwe motor moest de charme en romantiek, en het geluid en de simpelheid van de F1-motoren van de jaren ’80 hebben’, zei Horacio Pagani. Hij stelde geenszins teleur. Aan het blok hangt een uniek, Medusa-achtig stelsel van spruitstukken en uitlaatpijpen dat samenkomt in een kwartet van Inconel-eindpijpen dat is voorzien van een keramische coating.
Deze prachtige combinatie van motor en uitlaat zorgt voor een soundtrack die op zijn minst hypnotisch is. De Huayra R komt tot leven als Andrea Bocelli die álles geeft, en bouwt door naar een emotierijke snerp die piekt bij 140 decibel. Dat is luider dan een -vuurwerkshow of een hoogkaliber vuurwapen dat vlak naast je hoofd wordt afgeschoten.
Geniet van deze herrie zolang het nog kan
Maar waar je van die geluiden wegrent, wil je hier alleen maar dichterbij zijn. Organische autogeluiden worden meer en meer gedempt en afgestompt door wetgeving, om zeep geholpen ten faveure van kunstmatige nepgeluiden of gewoon regelrecht vernietigd door elektrificatie.
Maar de Huayra R bewijst dat herrie heerlijk is. Zijn V12 serveert een ouderwets oorgasme en dat dient met alle eerbetoon gevierd te worden. Daarom benoemen we zijn gejank en geknetter tot TopGears Herrie van het Jaar 2022.
Meer van TopGear


VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

De Pagani Huayra R Evo is een cabrio met LMP2-prestaties

Pagani Imola Roadster krijgt een nieuwe V12 van AMG (850 pk!)

Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off

Je kunt nu de pedalen uit de Pagani Huayra R kopen om thuis te simracen

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

Deze Pagani Huayra Epitome is de eerste en enige Huayra met een handbak

VIDEO: Is de Pagani Utopia een echte V12-hypercar of alleen een kunstwerk op wielen?

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

De Pagani Huayra R Evo is een cabrio met LMP2-prestaties

Pagani Huayra R: 850 pk, 1.050 kg en 1.000 kg downforce

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
