
‘Auto’s ontwikkeld voor de Nürburgring werken niet op de openbare weg’, zijn woorden die je vast bekend voorkomen. Deze maand testen we de Hyundai i30 N, waarvan de N staat voor Nürburgring, en de Toyota Yaris GRMN, waar de N staat voor.. nou, je snapt het.
Deze donderstenen zijn twee van de meest onstuimige en spannendste hot hatches van dit moment. En ja, de ophanging is aan de harde kant, maar ze absorberen zelfs de slechtste wegen uitstekend genoeg. Het testen op de Nürburgring gaf ze een uitstekende balans.
Hun beste kenmerk is dat ze enorm leuk zijn om mee te dollen. Hoewel ze ontwikkeld zijn op het beruchte circuit, zijn beide niet gemaakt om daar een record neer te zetten. Hun limieten zijn goed benaderbaar en ze kunnen een glimlach genereren op zowel de Karussell als een doodnormale rotonde.
De 1.994 rijmodi van de Hyundai i30 N zijn wat nodeloos uitgebreid, maar dat betekent wel dat je de ophanging kunt aanpassen naar elke situatie. De hardste demperinstelling met de zachtste differentieel-instelling is bijvoorbeeld onzinnig. Gewoon op de N-knop op het stuur drukken, trouwens.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30-facelift is hier

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?
