
‘Auto’s ontwikkeld voor de Nürburgring werken niet op de openbare weg’, zijn woorden die je vast bekend voorkomen. Deze maand testen we de Hyundai i30 N, waarvan de N staat voor Nürburgring, en de Toyota Yaris GRMN, waar de N staat voor.. nou, je snapt het.
Deze donderstenen zijn twee van de meest onstuimige en spannendste hot hatches van dit moment. En ja, de ophanging is aan de harde kant, maar ze absorberen zelfs de slechtste wegen uitstekend genoeg. Het testen op de Nürburgring gaf ze een uitstekende balans.
Hun beste kenmerk is dat ze enorm leuk zijn om mee te dollen. Hoewel ze ontwikkeld zijn op het beruchte circuit, zijn beide niet gemaakt om daar een record neer te zetten. Hun limieten zijn goed benaderbaar en ze kunnen een glimlach genereren op zowel de Karussell als een doodnormale rotonde.
De 1.994 rijmodi van de Hyundai i30 N zijn wat nodeloos uitgebreid, maar dat betekent wel dat je de ophanging kunt aanpassen naar elke situatie. De hardste demperinstelling met de zachtste differentieel-instelling is bijvoorbeeld onzinnig. Gewoon op de N-knop op het stuur drukken, trouwens.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30-facelift is hier

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
