
‘Auto’s ontwikkeld voor de Nürburgring werken niet op de openbare weg’, zijn woorden die je vast bekend voorkomen. Deze maand testen we de Hyundai i30 N, waarvan de N staat voor Nürburgring, en de Toyota Yaris GRMN, waar de N staat voor.. nou, je snapt het.
Deze donderstenen zijn twee van de meest onstuimige en spannendste hot hatches van dit moment. En ja, de ophanging is aan de harde kant, maar ze absorberen zelfs de slechtste wegen uitstekend genoeg. Het testen op de Nürburgring gaf ze een uitstekende balans.
Hun beste kenmerk is dat ze enorm leuk zijn om mee te dollen. Hoewel ze ontwikkeld zijn op het beruchte circuit, zijn beide niet gemaakt om daar een record neer te zetten. Hun limieten zijn goed benaderbaar en ze kunnen een glimlach genereren op zowel de Karussell als een doodnormale rotonde.
De 1.994 rijmodi van de Hyundai i30 N zijn wat nodeloos uitgebreid, maar dat betekent wel dat je de ophanging kunt aanpassen naar elke situatie. De hardste demperinstelling met de zachtste differentieel-instelling is bijvoorbeeld onzinnig. Gewoon op de N-knop op het stuur drukken, trouwens.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30-facelift is hier

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

De interessante reden waarom het nieuwe asfalt op de A12 zo ’tikt’ als je eroverheen rijdt

Deze BMW i7 heeft ‘de heilige graal onder de batterijen’ en kan in één ruk naar Milaan rijden vanuit Nederland

Nooit meer banden wisselen? Nieuwe band van Michelin zou een belangrijk probleem moeten oplossen

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Last van hooikoorts? Met dit simpele trucje ben je snel verlost van je jeukende ogen en loopneus
