
Kijk nou: de nieuwe Citroën C5 Aircross. En deze auto is geen oude wijn in nieuwe zakken, want hij is compleet nieuw in vergelijking met zijn voorganger. Wel is het oude wijnstokken in nieuwe interieurs, want blijkbaar is het plastic voor het interieur deels gemaakt van wijndruivenstokken. Om precies te zijn: biologische wijn uit de Bourgogne. Lekker. Deze wijnstokken worden normaliter verbrand na de oogst, zo zegt Citroën. Al vermoeden we dat ze de takken bedoelen van de stokken.
Nieuw voor Citroën is het platform, maar we kennen het zogenoemde STLA-medium platform al van de Peugeot 5008 (review) en de Opel Grandland (review). Net als de andere merken levert Citroën een hybride zonder stekker, een plug-in hybride en een elektrische versie. Van die elektrische versie zijn twee versies: de Standard Range en High Range.
De hoogtepunten van de Citroën C5 Aircross
- Drie aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride een elektrisch
- Actieradius van de EV is 520 of 680 kilometer
- Langer dan de vorige Citroën C5 Aircross en grotere wielbasis
- Verschijnt in najaar van 2025, vanaf de zomer te bestellen
- Gerecyclede wijnstokken voor het interieur
Wat is de actieradius van de Citroën ë-C5 Aircross?
De elektrische versie van de crossover heet ë-C5 Aircross. Je kunt hem kopen als de 210 Standard Range. Deze heeft een elektromotor met 210 pk, een 73-kWh batterij en een actieradius van 520 kilometer. De 230 High Range heeft dus 230 pk, 97 kWh en een totale actieradius van 680 kilometer. Goed om te weten: de PHEV rijdt 86 kilometer elektrisch en heeft een totale actieradius van 650 kilometer als je de benzinetank van 55 liter ook leegt. De hybride zonder stekker rijdt het verst: 950 kilometer op één tank.
Citroën C5 Aircross interieur

De nieuwe Citroën C5 Aircross is de eerste auto ter wereld waarin wijnstokken in het ontwerp zijn verwerkt. Het overtreft de stokbroodhouder van Renault in Fransheid. In totaal bevat het model 47 kilo kunststof van gerecycled of biologisch materiaal, 160 kilo aan gerecyclede metalen onderdelen en 20 procent gerecycled rubber in de banden. Er wordt geen leer gebruikt en het gebruik van chroom is tot een minimum beperkt. Helemaal ecologisch dus, deze Citroën C5 Aircross.
De wielbasis is nu 2,78 meter waardoor je volgens Citroën genoeg beenruimte zou moeten hebben. Ook de knieruimte zou aanzienlijk gegroeid zijn – dus de breedte van de auto. De rugleuning áchter is in hoek verstelbaar. Dat is relaxed als je net wat ruimte tekort komt in de kofferbak, dan kun je je passagiers dwingen iets actiever te zitten. Voorin plaatst Citroën de Advanced Comfort-stoelen. Dit zouden heel zachte stoelen zijn met veel steun.
Wat is de prijs van de Citroën C5 Aircross?

De prijs van de Citroën C5 Aircross is nog niet bekend, maar we kunnen een mooie inschatting maken. Bij Opel is de hybride 40.999 euro, de PHEV is 42.999 euro en de elektrische versie is minimaal 43.999 euro. De Citroën C5 Aircross zal een tikkeltje duurder zijn. Bij Peugeot betaal je 47.120 euro voor de hybride, 48.015 euro voor de elektrische en 48.920 euro voor de plug-in hybride. We vermoeden dat de Citroën qua prijs tussen de Opel en Peugeot valt.
Wanneer komt de Citroën C5 Aircross?
Deze zomer mag je naar de Citroën-dealer gaan om je bestelling te plaatsen. De eerste klanten krijgen hun Citroën C5 Aircross in het najaar van 2025. We vermoeden zo rond de oogst in september, anders kunnen ze de interieurtjes van de auto niet maken. In welk jaar de armsteun lekker op dronk is, is dan nog niet bekend.
Wat zijn de alternatieven?
Als je echt voor een kanon van een wielbasis wilt gaan, dan kom je uit bij de Hyundai Ioniq 5 (review). Die heeft een wielbasis van 3 meter rond. Natuurlijk zijn de Peugeot 3008 en 5008 de alternatieven, net als de Opel Grandland. Ook kun je nog kijken naar de Skoda Enyaq als je elektrisch wilt rijden. In de benzinehoek hebben we nog de Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan. Keuze te over in dit segment, dus.
“Al vermoeden we dat ze de takken bedoelen van de stokken.”
Een wijnstok is de stronk en hieraan groeien geen takken maar ranken.
Geslaagd ontwerp. Chapeau ..