
Er zijn genoeg auto’s op te noemen waar we erg blij van worden, maar er zijn er maar een paar die ene speciaal plekje in ons hart hebben. Een van die auto’s is de Wiesmann GT. Heerlijk van vorm, heerlijk om in te rijden.
Een paar jaar geleden maakte Wiesmann voor het eerst zijn opwachting op de AutoRAI. Op de stand was destijds een matzwart exemplaar te bewonderen. De auto moest nog gespoten worden, was het verhaal. We hebben gelijk maar gemeld dat de auto in die matzwarte kleur zo bij ons op de stoep mocht worden gezet. Want een serieuze sportwagen met onder de motorkap een 4,8 liter V8, dat willen we allemaal.
Inmiddels zijn we twee jaar verder en is duidelijk geworden dat Friedhelm Wiesmann zeer succesvol is met de naar zichzelf vernoemde GT. Zo succesvol dat de oude fabriek in Dülmen heeft plaatsgemaakt voor een veel groter onderkomen, en dan nog moet je maanden geduld hebben als je er een auto bestelt.
Helaas zal die wachtlijst nog wel wat gaan groeien. Wiesmann heeft namelijk bekendgemaakt dat ze er eindelijk in zijn geslaagd om bij BMW de van de M5 en M6 bekende 5,0 liter V10 los te praten. En daarmee heeft de GT in plaats van 367 pk voortaan meer dan 500 pk. De fabrikant is verstandig en verklapt niet welke prestaties de GT MF5 hiermee uit zijn mouw schudt. De uitvoering met de 4,8 liter V8 – ook al van BMW – snelt uit stilstand echter in 4,6 seconden naar 100 km/u, tot een topsnelheid van 290 km/u. Dan kun je dus aannemen dat de auto met een ruim 500 pk sterke V10 ruim sneller zal zijn dan 300 km/u. En natuurlijk dat je een sprintje bij het stoplicht voortaan met nog meer vertrouwen tegemoet kunt zien. Dat de prijs van zo’n 150.000 euro ook wat hoger zal worden, vergeten we voor het gemak maar even.
Hadden wij het matzwarte monster van twee jaar geleden inderdaad gekocht, dan waren we nu vast met onze liefhebbende echtgenotes aan het bakkeleien over inruil.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Wiesmann start doorrr

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Wiesmann GT MF4-CS is hardcore

Wiesmann MF5 krijgt twinturbo V8

Wiesmann nog sneller

Wiesmann presenteert drie speciale versies van de Project Thunderball

Wiesmann Project Thunderball: wedergeboorte met 680 elektrische pk’s

Wiesmann Project Gecko is de comeback-machine

Mazda Furai: soms gaat het mis…

Wiesmann start doorrr

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
