
Het gaat goed met Maserati. Na meer dan zeventien jaar van financiële verliezen, heeft het merk over het tweede kwartaal van dit jaar eindelijk weer eens winst gemaakt. Weliswaar zal het positieve resultaat van één miljoen euro niet voldoende zijn om de boeken volledig groen te doen kleuren, maar het begin is er.
De verwachtingen zijn dat Maserati over heel 2007 ook winstgevend zal zijn. Dat is vooral te danken aan de introductie van de prachtige GT Coupé en de Quattroporte Automatica. In Europa zijn de verkopen met een kleine veertig procent gestegen, en ook in Amerika lijkt het kleine clubje dealers eindelijk in de handen te kunnen wrijven. Naar verwachting zal Maserati dit jaar in totaal 7.600 auto’s verkopen, waar de teller vorig jaar nog bleef steken bij 5.600 auto’s.
Goed nieuws dus, helemaal omdat moederbedrijf Fiat eveneens veel beter presteert dan vorig jaar. Na in 2006 al langzaam de weg naar boven te hebben gevonden, is de nettowinst dit jaar meer dan verdubbeld. Het is nauwelijks nog voor te stellen dat Fiat niet zo heel lang geleden nog zware verliezen leed, en zelfs aan de rand van een faillissement stond. En met de nieuwe Fiat 500 op komst ziet de toekomst voor de Italianen er zonniger uit dan ooit.
Meer van TopGear


Tweedehands premiumauto? Met deze drie ga je (relatief) betaalbaar op chic

Maserati Quattroporte Trofeo

Maserati Quattroporte Trofeo: 1e rij-indruk

Maserati Quattroporte S Q4 GranSport

Maserati Ghibli Trofeo komt supersedans pesten

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
