Afgelopen week werd de nieuwe Aston Martin Vanquish gepresenteerd. We konden onze mening moeilijk onder stoelen of banken steken, want we waren zeer enthousiast. Naast de wow-factor heeft de auto ontegenzeggelijk de Bond-factor. Bij het zien van de auto weet je gewoon dat dit de nieuwe Bond-auto moet zijn. En dat roept de vraag op: wat kosten de oudere Aston Martins uit James Bond-films?

Net zoals de suave geheim agent die middels mild alcoholmisbruik en losse handjes zich als held weet te profileren, is de twaalfcilinder-GT ook een uitstervend ras. Prijzen zijn nog niet helemaal definitief voor Nederland, maar reken op dik een half miljoen. Dat moet toch goedkoper kunnen? Daarom gingen we eens kijken wat een Bond-Aston tegenwoordig kost en wat je daarvoor terugkrijgt.

We beginnen met een leuk weetje waar je verder helemaal niets aan hebt: Roger Moore heeft weliswaar de langste periode als James Bond gediend en het grootste aantal films afgeleverd, maar reed nooit in een Aston Martin. Een Eend, Renault 11, Alfa GTV6 of diverse Lotus Esprits reed hij wel, maar geen Aston Martin. Enfin, hier het overzicht met goedkope Bond-auto’s.

Aston Martin Vanquish (2002): 70.000 euro

Aston Martin Vanquish

Dit is het koopje van de eeuw. De eerste generatie Aston Martin Vanquish zagen we in Die Another Day. Deze film kennen we nog van het feit dat Madonna er wél in zat en Gerard Joling niet. Gemiste kans. Oh, en er was een Koreaanse meneer die zich voordeed als Britse dandy, maar vreemd genoeg niet goed opschoot met James Bond. Raar.

Alle Q-foefjes waren zwaar over de top. Raketwerpers dromen we allemaal van als we op de A12 in de file staan, maar onzichtbare auto’s zijn zelfs voor veel kleuters te infantiel. De Vanquish zelf is echter een geweldige en bijzonder fraaie auto. Oh, en die V12 klinkt werkelijk briljant. Sterker nog, beter dan dit wordt het niet. En dat voor slechts 70.000 euro. Daar heb je nog niet eens een nieuwe BMW M135 voor.

Aston Martin DBS (1971): 100.000 euro

Aston Martin DBS van James Bond (007)

On Her Majesty’s Secret Service was van de beste Bond-films met de beste Bond-muziek, en dan zetten ze een Australisch model – want dat was George Lazenby van beroep – in als James Bond. Er zit ook een van de tofste Aston Martins in, namelijk de DBS. Afgaand op het uiterlijk zou je het niet zeggen, maar de DBS was slechts vijf jaar jonger dan de oude DB5 waarmee Sean Connery furore maakte.

Het is een heel vroeg exemplaar, dus het was nog een DBS met een zescilinder-lijnmotor uit de DB6 (de opvolger van de DB5). Die zijn tegenwoordig heel zeldzaam. Ondanks dat veel Aston Martins lang in productie waren, zijn er niet veel gebouwd. We vonden enkele exemplaren in Europa voor rond de 100.000 euro. Oh, en er is een grapjas in Parijs die er 275.000 euro voor vraagt.

Aston Martin DBS (2007): 130.000 euro

Grijze auto: Aston Martin DBS

Een moderne Aston Martin voor dit geld. Ongelooflijk, maar het kan. Als je handig bent met AliExpress-bodykits kan het zelfs nog goedkoper, want de DBS is eigenlijk een iets dikker aangeklede DB9. Het autojournaille kon destijds maar moeilijk verkroppen dat het een veel te dure DB9 was. We zijn nu 15 jaar verder en wat blijkt? Mensen houden van de DBS.

Een DB9 kun je namelijk voor minder dan 50 mille krijgen, maar een DBS kost altijd een ton of meer. De cabrio-versie (Volante genaamd) kun je voor een lager bedrag vinden. Even ter vergelijking: voor 130 mille heb je niet eens een jong gebruikte BMW M4. Dus in plaats daarvan heb je een van de tofste Bond-Astons ooit gemaakt. De film waarin de auto schittert – Casino Royale – is een van de tofste Bond-films. Kan geen toeval zijn.

Aston Martin V8 (1987): 170.000 euro

Aston Martin V8 van James Bond (007) in de bocht

Dit model ging enorm lang mee, tot 1989. The Living Daylights komt uit 1987, dus de Aston van James Bond was een laat model met de dikke bodykit, grote wielen en alle opties. Deze auto markeert het einde van een tijdperk voor Aston Martin en dat zie je ook wel aan de prijzen. Een coupé met handbak gaat richting de twee ton. In dezelfde film reed Bond natuurlijk ook nog een Volante aan het begin.

Aston Martin DB5 (1964): 700.000 euro

Drift Aston Martin DB5 van James Bond (007)

De meest iconische James Bond-auto, afkomstig uit Goldfinger. Zo iconisch dat we hem geregeld zagen terugkomen in veel latere Bond-films, zonder dat daar echt een aanleiding voor was. Natuurlijk, in de James Bond-realiteit is een DB5 niet zo legendarisch, maar het blijft opmerkelijk. De DB5 was van zichzelf al een epische auto.

Een klassiek Italiaans koetswerk van Touring Superleggera, spaakwielen en een enorme zescilinder lijnmotor waren voldoende om de harten van het publiek te veroveren. Het exemplaar dat wij vonden was niet eens zilver, maar zwart. Ach ja, even een wrapje erop en klassieke kentekens met “BMT 216A” en je bent de ster bij Holland Casino.

Aston Martin DB10 (2015): 2.400.000 euro

Driftende Aston Martin DB10 van James Bond (007)

Uiteraard zijn er uitzonderingen. De DB10 is er zo eentje. Het grappige is dat, als je hem zo ziet, hij niet eens zo’n bijzondere auto lijkt. DB10 klinkt als een normale naam voor een Aston Martin (er is immers ook een DB9 en DB11), en hij lijkt een beetje op een moderne Vantage. Dit was de auto van James Bond in Spectre, en die film kwam te vroeg voor de nieuwe generatie Aston Martins.

Maar ja, om nu wéér een DBS, Vanquish of vergelijkbare auto te gebruiken, werd de DB10 ingezet. Technisch gezien is het een eerste generatie V8 Vantage, maar dan met een uniek en afwijkend koolstofvezel koetswerk dat er anno 2024 nog steeds modern uitziet, terwijl de film uit 2015 kwam. Het enige nadeel is de prijs: dit is geen goedkope Bond-Aston. Er zijn er slechts 10 gebouwd (hey, nu klopt die naam weer) en er is er eentje geveild voor 2.400.000 euro.

Reacties

  • Otto heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Met allemaal een nog door AM zelf gebouwde motor waarmee je de hoek van de straat net haalde. AM was veel te klein om een eigen motor te kunnen ontwikkelen.
    Als het niet besloten had om er motoren van Mercedes in te leggen had het merk niet meer bestaan. Mercedes is bij die deal een kleine aandeelhouder geworden die dus ook over de vloer kwam. Eindelijk verstandig.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)