
Het is de minst begrepen auto van dit moment: de Mercedes-AMG C 63. Er zijn namelijk mensen die problemen hebben met het aantal cilinders (vier) en met het gewicht: 2.150 kilo. Liever heb je meer cilinders en minder kilo’s. Brabus kan daar niet direct heel erg veel aan doen, maar kan de geplaagde sportsedan van Mercedes wel dikker aankleden. Dat is dan ook precies wat ze gedaan hebben met de Brabus C 63 730. En ja, die naam slaat op het aantal pk’s.
Het grappige is: in absolute termen is het een kanon eerste klas. We hebben het namelijk over een Brabus C-klasse met 730 pk. De laatste keer dat dat gebeurde, was in 2008. Toen had Brabus een 6,3-liter V12 gelepeld in een C-klasse. Ondanks de charme van die auto (een grote twaalfcilinder in een compacte sedan) was dat geen onverdeeld genoegen. De V12 was loodzwaar, de motor leverde te veel koppel voor de achterwielen en de enige transmissie die het koppel aan kon was een ouderwetse vijfbak.
Prestaties van de Brabus C 63 730
Deze Brabus C 63 730 is veel moderner. Hij is voorzien van een 2,0-liter viercilinder met turbo én elektromotoren. Het gecombineerde vermogen van die motoren is 730 pk. Het gecombineerde koppel bedraagt 645 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,2 seconden voor elkaar. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u. We moeten er wel bij aantekenen dat de standaard C 63 al 680 pk en 545 Nm tot zijn beschikking heeft. Dus het was zeker geen stakker.

Niet alleen in technische zin is de auto aangepast, ook de rest van de auto kreeg een Brabus-behandeling. Daarbij hebben de dames en heren uit Bottrop zich behoorlijk ingehouden. Het gaat te ver om te zeggen dat het een sleeper is, maar naar Brabus-begrippen oogt de Brabus C 63 730 relatief ingetogen. Er zijn Brabus-sportuitlaten (4 eindpijpen van 90 millimeter dik). Er zijn speciale veren die je in hoogte kunt verstellen en samenwerken met de adaptieve dempers.
Balanceren op het randje van de goede smaak
De meest in het oog springende modificatie betreft de velgenset. Het zijn Brabus Monoblock Z-wielen in de maat 21 inch. Zowel voor als achter zijn de 9,5 inch breed. Als laatste zijn er nog een paar interieurpgrades, waarvan de verlichte instaplijsten balanceren op het randje van goede smaak. Met 730 pk mag de auto best een klein beetje overdadig zijn.
Lees ook: Niemand wil de viercilinder C 63 AMG hebben, dus biedt Mercedes een megakorting
De prijs kan wel een struikelblok zijn. Een standaard C 63 is niet voordelig en deze door Brabus onder handen genomen exemplaar wordt er niet goedkoper op. De auto die je hier op deze afbeeldingen ziet, staat toevallig te koop en kost 197.118,86 euro en dan moet er nog BPM overheen. Dat is heel erg veel geld voor een viercilinder, ook al heeft deze 730 pk.

NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder”
Geef een reactie Reactie annuleren


Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Niemand wil de viercilinder C 63 AMG hebben, dus biedt Mercedes een megakorting

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8

De nieuwe elektrische Formule E-auto is sneller dan een F1-auto

“Het gecombineerde vermogen van die motoren is 730 pk.”
Van zo’n uitspraak krijg ik altijd een beetje jeuk. Zoiets als een Golf 2 GTI 16V, met een stereo installatie (we spreken over de jaren ’90) met wel 1800 watt. Je kent het wel, subwoofer 1200w + 2x 300w totaal piekvermogen van de speakers bij elkaar opgeteld in combinatie met een Halfords versterker😂🤣👍.
Maar goed, veel geluk gewenst aan de nieuwe eigenaar🍀
Nu nog de naam veranderen van C63 naar C20😁