
Het is de minst begrepen auto van dit moment: de Mercedes-AMG C 63. Er zijn namelijk mensen die problemen hebben met het aantal cilinders (vier) en met het gewicht: 2.150 kilo. Liever heb je meer cilinders en minder kilo’s. Brabus kan daar niet direct heel erg veel aan doen, maar kan de geplaagde sportsedan van Mercedes wel dikker aankleden. Dat is dan ook precies wat ze gedaan hebben met de Brabus C 63 730. En ja, die naam slaat op het aantal pk’s.
Het grappige is: in absolute termen is het een kanon eerste klas. We hebben het namelijk over een Brabus C-klasse met 730 pk. De laatste keer dat dat gebeurde, was in 2008. Toen had Brabus een 6,3-liter V12 gelepeld in een C-klasse. Ondanks de charme van die auto (een grote twaalfcilinder in een compacte sedan) was dat geen onverdeeld genoegen. De V12 was loodzwaar, de motor leverde te veel koppel voor de achterwielen en de enige transmissie die het koppel aan kon was een ouderwetse vijfbak.
Prestaties van de Brabus C 63 730
Deze Brabus C 63 730 is veel moderner. Hij is voorzien van een 2,0-liter viercilinder met turbo én elektromotoren. Het gecombineerde vermogen van die motoren is 730 pk. Het gecombineerde koppel bedraagt 645 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,2 seconden voor elkaar. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u. We moeten er wel bij aantekenen dat de standaard C 63 al 680 pk en 545 Nm tot zijn beschikking heeft. Dus het was zeker geen stakker.

Niet alleen in technische zin is de auto aangepast, ook de rest van de auto kreeg een Brabus-behandeling. Daarbij hebben de dames en heren uit Bottrop zich behoorlijk ingehouden. Het gaat te ver om te zeggen dat het een sleeper is, maar naar Brabus-begrippen oogt de Brabus C 63 730 relatief ingetogen. Er zijn Brabus-sportuitlaten (4 eindpijpen van 90 millimeter dik). Er zijn speciale veren die je in hoogte kunt verstellen en samenwerken met de adaptieve dempers.
Balanceren op het randje van de goede smaak
De meest in het oog springende modificatie betreft de velgenset. Het zijn Brabus Monoblock Z-wielen in de maat 21 inch. Zowel voor als achter zijn de 9,5 inch breed. Als laatste zijn er nog een paar interieurpgrades, waarvan de verlichte instaplijsten balanceren op het randje van goede smaak. Met 730 pk mag de auto best een klein beetje overdadig zijn.
Lees ook: Niemand wil de viercilinder C 63 AMG hebben, dus biedt Mercedes een megakorting
De prijs kan wel een struikelblok zijn. Een standaard C 63 is niet voordelig en deze door Brabus onder handen genomen exemplaar wordt er niet goedkoper op. De auto die je hier op deze afbeeldingen ziet, staat toevallig te koop en kost 197.118,86 euro en dan moet er nog BPM overheen. Dat is heel erg veel geld voor een viercilinder, ook al heeft deze 730 pk.

2 reacties op “Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder”
Geef een reactie Reactie annuleren


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8

De nieuwe elektrische Formule E-auto is sneller dan een F1-auto

“Het gecombineerde vermogen van die motoren is 730 pk.”
Van zo’n uitspraak krijg ik altijd een beetje jeuk. Zoiets als een Golf 2 GTI 16V, met een stereo installatie (we spreken over de jaren ’90) met wel 1800 watt. Je kent het wel, subwoofer 1200w + 2x 300w totaal piekvermogen van de speakers bij elkaar opgeteld in combinatie met een Halfords versterker😂🤣👍.
Maar goed, veel geluk gewenst aan de nieuwe eigenaar🍀
Nu nog de naam veranderen van C63 naar C20😁