Het is de minst begrepen auto van dit moment: de Mercedes-AMG C 63. Er zijn namelijk mensen die problemen hebben met het aantal cilinders (vier) en met het gewicht: 2.150 kilo. Liever heb je meer cilinders en minder kilo’s. Brabus kan daar niet direct heel erg veel aan doen, maar kan de geplaagde sportsedan van Mercedes wel dikker aankleden. Dat is dan ook precies wat ze gedaan hebben met de Brabus C 63 730. En ja, die naam slaat op het aantal pk’s.

Het grappige is: in absolute termen is het een kanon eerste klas. We hebben het namelijk over een Brabus C-klasse met 730 pk. De laatste keer dat dat gebeurde, was in 2008. Toen had Brabus een 6,3-liter V12 gelepeld in een C-klasse. Ondanks de charme van die auto (een grote twaalfcilinder in een compacte sedan) was dat geen onverdeeld genoegen. De V12 was loodzwaar, de motor leverde te veel koppel voor de achterwielen en de enige transmissie die het koppel aan kon was een ouderwetse vijfbak.

Prestaties van de Brabus C 63 730

Deze Brabus C 63 730 is veel moderner. Hij is voorzien van een 2,0-liter viercilinder met turbo én elektromotoren. Het gecombineerde vermogen van die motoren is 730 pk. Het gecombineerde koppel bedraagt 645 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,2 seconden voor elkaar. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u. We moeten er wel bij aantekenen dat de standaard C 63 al 680 pk en 545 Nm tot zijn beschikking heeft. Dus het was zeker geen stakker.

Brabus C 63 730 (W206) zwart (2024) zijkant linksvoor

Niet alleen in technische zin is de auto aangepast, ook de rest van de auto kreeg een Brabus-behandeling. Daarbij hebben de dames en heren uit Bottrop zich behoorlijk ingehouden. Het gaat te ver om te zeggen dat het een sleeper is, maar naar Brabus-begrippen oogt de Brabus C 63 730 relatief ingetogen. Er zijn Brabus-sportuitlaten (4 eindpijpen van 90 millimeter dik). Er zijn speciale veren die je in hoogte kunt verstellen en samenwerken met de adaptieve dempers.

Balanceren op het randje van de goede smaak

De meest in het oog springende modificatie betreft de velgenset. Het zijn Brabus Monoblock Z-wielen in de maat 21 inch. Zowel voor als achter zijn de 9,5 inch breed. Als laatste zijn er nog een paar interieurpgrades, waarvan de verlichte instaplijsten balanceren op het randje van goede smaak. Met 730 pk mag de auto best een klein beetje overdadig zijn.

Lees ook: Niemand wil de viercilinder C 63 AMG hebben, dus biedt Mercedes een megakorting

De prijs kan wel een struikelblok zijn. Een standaard C 63 is niet voordelig en deze door Brabus onder handen genomen exemplaar wordt er niet goedkoper op. De auto die je hier op deze afbeeldingen ziet, staat toevallig te koop en kost 197.118,86 euro en dan moet er nog BPM overheen. Dat is heel erg veel geld voor een viercilinder, ook al heeft deze 730 pk.

Reacties

  • Floris heeft op 10 december 2024 geschreven:

    “Het gecombineerde vermogen van die motoren is 730 pk.”

    Van zo’n uitspraak krijg ik altijd een beetje jeuk. Zoiets als een Golf 2 GTI 16V, met een stereo installatie (we spreken over de jaren ’90) met wel 1800 watt. Je kent het wel, subwoofer 1200w + 2x 300w totaal piekvermogen van de speakers bij elkaar opgeteld in combinatie met een Halfords versterker😂🤣👍.

    Maar goed, veel geluk gewenst aan de nieuwe eigenaar🍀

    Reageer
  • Björn heeft op 10 december 2024 geschreven:

    Nu nog de naam veranderen van C63 naar C20😁

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)