
Meer goed nieuws uit de GT3-racewereld. Nadat Toyota een paar weken geleden zijn briljante GT3 Concept onthulde, komt Ford nu met een smakelijke aankondiging. Ze komen met een Mustang GT3 en een door de fabriek gesteund GTD Pro-team in de IMSA-raceklasse, dat zal worden gemanaged door hun Canadese projectpartner Multimatic.
Ford Performance geeft aan dat de Mustang GT3 zijn debuut zal maken tijdens de 24 Uur van Daytona in 2024. En dat hij in datzelfde jaar te koop zal zijn voor klanten. Enkel voor circuitgebruik, dat wel – al sluiten we niet uit dat we een voorzichtige suggestie aan Ford zullen richten om ook met een straatversie te komen.
De motor van de Ford Mustang GT3
We hebben al een paar technische details. Zo weten we dat hij een atmosferische 5,0-liter Coyote V8 zal krijgen, gebouwd door M-Sport in het VK. Daarmee zou ie in ieder geval de luidste auto van de gehele grid moeten zijn. De V8 wordt gekoppeld aan een transaxle achterin, en zowel voor als achter monteert Ford een ophanging met dubbele wishbones. Uiteraard zijn de carrosseriepanelen van koolstofvezel en zijn er wilde aero-toevoegingen, waarvan er in het plaatje hierboven vooral één opvalt.
Maar Ford Performance heeft nog meer nieuws. Zo hebben ze ook bevestigd dat het GT4-klantenprogramma door blijft lopen naast de nieuwe activiteiten met de Ford Mustang GT3. De volgende GT4-versie van de Mustang zal in 2023 zijn debuut maken. Goed bezig, daar bij de blue oval.
Meer van TopGear


Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
