
Meer goed nieuws uit de GT3-racewereld. Nadat Toyota een paar weken geleden zijn briljante GT3 Concept onthulde, komt Ford nu met een smakelijke aankondiging. Ze komen met een Mustang GT3 en een door de fabriek gesteund GTD Pro-team in de IMSA-raceklasse, dat zal worden gemanaged door hun Canadese projectpartner Multimatic.
Ford Performance geeft aan dat de Mustang GT3 zijn debuut zal maken tijdens de 24 Uur van Daytona in 2024. En dat hij in datzelfde jaar te koop zal zijn voor klanten. Enkel voor circuitgebruik, dat wel – al sluiten we niet uit dat we een voorzichtige suggestie aan Ford zullen richten om ook met een straatversie te komen.
De motor van de Ford Mustang GT3
We hebben al een paar technische details. Zo weten we dat hij een atmosferische 5,0-liter Coyote V8 zal krijgen, gebouwd door M-Sport in het VK. Daarmee zou ie in ieder geval de luidste auto van de gehele grid moeten zijn. De V8 wordt gekoppeld aan een transaxle achterin, en zowel voor als achter monteert Ford een ophanging met dubbele wishbones. Uiteraard zijn de carrosseriepanelen van koolstofvezel en zijn er wilde aero-toevoegingen, waarvan er in het plaatje hierboven vooral één opvalt.
Maar Ford Performance heeft nog meer nieuws. Zo hebben ze ook bevestigd dat het GT4-klantenprogramma door blijft lopen naast de nieuwe activiteiten met de Ford Mustang GT3. De volgende GT4-versie van de Mustang zal in 2023 zijn debuut maken. Goed bezig, daar bij de blue oval.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
