
Meer goed nieuws uit de GT3-racewereld. Nadat Toyota een paar weken geleden zijn briljante GT3 Concept onthulde, komt Ford nu met een smakelijke aankondiging. Ze komen met een Mustang GT3 en een door de fabriek gesteund GTD Pro-team in de IMSA-raceklasse, dat zal worden gemanaged door hun Canadese projectpartner Multimatic.
Ford Performance geeft aan dat de Mustang GT3 zijn debuut zal maken tijdens de 24 Uur van Daytona in 2024. En dat hij in datzelfde jaar te koop zal zijn voor klanten. Enkel voor circuitgebruik, dat wel – al sluiten we niet uit dat we een voorzichtige suggestie aan Ford zullen richten om ook met een straatversie te komen.
De motor van de Ford Mustang GT3
We hebben al een paar technische details. Zo weten we dat hij een atmosferische 5,0-liter Coyote V8 zal krijgen, gebouwd door M-Sport in het VK. Daarmee zou ie in ieder geval de luidste auto van de gehele grid moeten zijn. De V8 wordt gekoppeld aan een transaxle achterin, en zowel voor als achter monteert Ford een ophanging met dubbele wishbones. Uiteraard zijn de carrosseriepanelen van koolstofvezel en zijn er wilde aero-toevoegingen, waarvan er in het plaatje hierboven vooral één opvalt.
Maar Ford Performance heeft nog meer nieuws. Zo hebben ze ook bevestigd dat het GT4-klantenprogramma door blijft lopen naast de nieuwe activiteiten met de Ford Mustang GT3. De volgende GT4-versie van de Mustang zal in 2023 zijn debuut maken. Goed bezig, daar bij de blue oval.
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
