De raceorgansaties FIA en ACO hebben besloten om de Balance of Performance (kortweg BoP) van de hypercar-klasse aan te passen. En dat net voor de 24 Uur van Le Mans. Vreemd, want in de voorschriften staat dat de BoP voor de eerste vier races (Sebring, Portimão, Spa-Francorchamps en Le Mans) van het WEC-kampioenschap hetzelfde zouden zijn. Daar komen de organisaties nu op terug.
De FIA en de ACO zeggen dat de verschillen tussen de auto’s in de Le Mans Hypercar-klasse ‘groter waren dan aanvankelijk werd verwacht’. Dit schrijft Motorsport.com. De verandering in het reglement is direct doorgevoerd en kan niet worden aangevochten – en de aanpassingen aan het strafgewicht voor de 24 Uur van Le Mans zijn niet mals.
Hoeveel strafgewicht krijgen de merken voor de 24 Uur van Le Mans?
Het oppermachtige Toyota won tot nu toe alle races in het WEC-kampioenschap. Ook de afgelopen vijf edities van de 24 Uur van Le Mans ging naar het Japanse merk. Voor de 100ste editie van de langeafstandsrace krijgt Toyota 36 kilo extra gewicht op het minimumgewicht dat hun LMH-auto moet hebben. Ook Ferrari wordt hard aangepakt. Zij moeten 24 kilo toevoegen. Verder krijgt Cadillac 11 kilo extra en Porsche 3 kilo.
De lachende teams zijn Peugeot, Glickenhaus en Vanwall. Zij presteerden tot nu zo matig dat zij geen extra gewicht hoeven te dragen. Dat brengt direct het nadeel in beeld van het aanpassen van de regels. Want wat nou als Peugeot wist dat de FIA en ACO deze beslissing zouden maken? Complotdenkers zouden kunnen zinspelen op een Frans onderonsje…
Dat Peugeot met opzet niet zo hard reed om in het thuisland de overwinning te pakken, dat gaat misschien wat ver. Alleen een flinke aanpassing aan de BoP kan misschien wel weer een uitwerking de andere kant op hebben. Peugeot mag doorrijden met de vertrouwde setup terwijl Toyota flink wat ballast moet meezeulen. Op wie zet jij je geld in?
Waarom is er überhaupt Balance of Performance bij Le Mans?
Wat de organisatoren van het WEC-kampioenschap willen voorkomen, is een kopie van wat er in de F1 gebeurt. Nu houdt Red Bull Racing de troon bezet, maar hiervoor was Mercedes veel sneller dan de rest. Om iedereen een gelijke kans te geven, krijgen de snelste auto’s het strafgewicht. Zo liggen de rondetijden dichter op elkaar. De vraag is: werkt BoP goed genoeg om het gelijk te houden of gaat Peugeot voor overwinning nummertje vier?
Reacties