Na het spectaculaire F1-seizoen van 2021 wilde eigenlijk niemand dat de F1 zou overstappen op nieuwe auto’s. De teams zaten lekker dichtbij elkaar en het uiterlijk van de auto’s voor 2022 was… even wennen. De F2 volgt in het voetspoor van de F1 met de nieuwe auto die je hierboven ziet. Je ziet duidelijk dat de twee nauw gerelateerd zijn, maar welke ziet er beter uit?

Vanaf 2024 gaat de F2 rijden met de nieuwe auto, minimaal tot 2026. De FIA schrijft dat de nieuwe auto gebouwd is om ‘jonge coureurs die in de F1 willen racen de beste voorbereiding te geven’. Tevens moet de auto ‘zo dicht mogelijk bij een F1-auto komen op het gebied van veiligheid, uiterlijk, systemen, performance, duurzaamheid en toegankelijkheid’.

De aerodynamica kent veel overeenkomsten met die van de F1-auto, maar check wel even die bijzondere spoiler achterop de auto. De neus, voor- en achtervleugel en vloer zijn gemaakt om ‘het wiel-aan-wiel racen te bevorderen’ net als bij F1. We zijn benieuwd of de kleinere F2-auto’s ook last gaan krijgen van porpoising.

Nieuwe F2-auto moet zorgen voor meer vrouwelijke coureurs

F2-baas Bruno Michel legt uit hoe de auto voor meer vrouwen in de F2 moet zorgen: ‘Het [de nieuwe F2-auto red.] is ook ontworpen om te passen bij alle type coureurs.’ Bij de bouw van de auto is gelet op hoe zwaar het is om te sturen. ‘Dit is duidelijk de sleutel om de sport meer inclusief te maken door het rijgedrag en comfort van de auto te verbeteren’, voegt Michel toe. Nadat Tatiana Calderón vorig jaar vertrok uit de F2 rijden er momenteel geen vrouwen in de juniorenklasse.

Om de kosten te drukken verandert er motorisch niets aan de F2-auto. Er ligt dus nog steeds een 3,4-liter V6-turbomotor achterin die gebouwd is door Mecachrome. Bij 8.750 tpm haalt ie 620 pk. Het maximum koppel ligt op 570 Nm. De zescilinder zit vast aan sequentiële versnellingsbak met zes versnellingen en komt van Hewland. Het chassis is gemaakt door Dallara en de remmen zijn Brembo’s.

Net als in de F1 moeten de nieuwe F2-auto’s op steeds duurzamere brandstof gaan lopen. Volgend jaar bestaat de benzine voor 55 procent uit biobrandstof. In 2027 moet dit 100 procent zijn. Tot slot rijdt de F2 voorlopig op Pirelli’s, maar in 2025 beslist F1 of er een nieuwe bandenleverancier komt. Die leverancier gaat dan ook banden maken voor de juniorenklasse.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)