Robin Frijns wist al in meerdere competities zijn (soms klein, soms groot) steentje bij te dragen. In 1999 begon hij met karten en vervolgens werd hij in zijn eerste seizoen bij Formule BMW, in 2009, derde in het kampioenschap. Daarnaast heeft hij ook bij meerdere Formule 1 teams als testrijder gezeten. Frijns startte dit jaar als DTM-coureur; we vroegen eerder dit jaar aan hem hoe een testdag eruit ziet.

7:00

‘Mijn wekker gaat. Het is de eerste testdag voor het komende DTM-seizoen, begin maart op het circuit van Vallelunga. Ik vertrek meteen naar de baan om daar te ontbijten – het team heeft voor deze dag zijn eigen catering bij zich, dus dat is wel zo makkelijk.’

8:00

‘Er wordt vandaag getest met Audi-­coureurs Jamie Green en René Rast, hun auto’s, engineers en monteurs. Als nieuwkomer ga ik daarnaast ook een aantal ronden rijden. Ik heb een meeting met de teamleden, zo’n twintig man, die aan mijn auto werken. Zij houden zich bezig met de afstelling van het onderstel, de aerodynamica, de motor, transmissie en hydrauliek, enzovoort. We nemen door wat we vandaag precies gaan testen of uitproberen.’

8:30

‘Ik stap in de RS 5 DTM en kom er eigenlijk de rest van de ochtend niet meer uit. Ik rij een stint van enkele ronden, stop in de pits en geef mijn feedback over de auto door aan mijn engineer. Tegen de tijd dat ik dit gedaan heb, zijn er al de nodige aanpassingen doorgevoerd en ga ik ­meteen weer de baan op. Zo gaat het de hele ochtend, er zijn geen pauzes. Dagen als deze zijn duur, er zijn hier tientallen mensen aan het werk. We hebben dus een vol schema om zo veel mogelijk te testen en in de beperkte tijd die we hebben zo veel mogelijk informatie te vergaren.’

12:00

‘Ik stap uit en we nemen een moment om een en ander na te bespreken: wat ging er goed, wat kan beter? Ieder teamlid heeft z’n eigen verslag klaar. Het is jammer dat er vandaag sneeuw op het circuit ligt: de DTM-regels zijn voor 2018 ingrijpend gewijzigd met betrekking tot downforce, dus het is niet gezegd dat de Audi’s de voorsprong die ze vorig jaar pakten, dit seizoen nog steeds hebben. Als we klaar zijn met overleggen, lunchen we.’

13:00

‘Ik ga de rest van de dag niet meer rijden, maar loop mee achter de schermen bij een van mijn medecoureurs, zoals hij vanochtend ook bij mij heeft gedaan. Hij werkt een ander testschema af. Ik heb een koptelefoon op en luister naar alles wat er wordt gezegd – we zijn immers een team, en ik kan ook weer leren van of voordeel halen uit zaken die ’s middags de kop opsteken.’

17:00

‘Er is wederom overleg, nu over de ­middagsessie. Aansluitend eten we met z’n allen op het circuit.’

19:30

‘Grote, afsluitende meeting over de testdag. Wanneer de rijders hun bevindingen hebben gedeeld, gaan de engineers op wetenschappelijk niveau los met allerlei schema’s en graphics. Als coureur krijg je dit soort zaken wel mee, maar je bent er in feite niet echt bij betrokken. Je bent immers alleen maar bezig met rijden en met wat je voelt en ervaart.’

21:00

Robin Frijns gaat terug naar het hotel. Hij maakt voor zichzelf een rapport over de baan: highlights en aantekeningen die hij in de loop van de dag op z’n telefoon heeft gemaakt, belangrijke dingen die hij niet mag vergeten. Na een lange dag als deze zit Robin Frijns vol met ­informatie en indrukken en is dan al met al wel redelijk klaar. Hij duikt dan ook snel zijn bed in.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear