
Allereerst, excuses voor het matige beeldmateriaal. Voor leukere (of überhaupt meer) plaatjes zullen we moeten wachten op de presentatie van de tastbare offroader. Hoe dan ook, na twee achtereenvolgende Dakar-overwinningen van Nasser Al-Attiyah in de Toyota Hilux wil het Japanse merk nu emissievrij gaan rallyrijden. Maak kennis met de HySE-X1, Toyota’s buggy op waterstof voor de Dakar Rally.
De HySE-X1 (een naam die in een hashtag zonder streepjes wat vreemd oogt) rijdt in 2024 mee in de Mission 1000-klasse. In deze categorie mogen alleen vrachtwagens, motorfietsen en auto’s op waterstof, elektriciteit en biobrandstof meedoen. Het doel van deze klasse is niet om het snelst alle proeven af te leggen, maar om te testen en te laten zien wat er nu al mogelijk is.
De offroader van Toyota op waterstof
De buggy van Toyota voor de Dakar Rally krijgt een 1,0-liter supercharged viercilinder uit een motorfiets, die dus op waterstof loopt. Wat Toyota met de HySE-X1 wil bereiken, is het maken van ‘een technologische blauwdruk voor een waterstof aangedreven verbrandingsmotor’. De motor moet zowel inzetbaar zijn voor de openbare weg als in de autosport.
Er zit trouwens een Belgisch tintje aan de Toyota-buggy voor Dakar: het chassis is gebouwd door Overdrive Racing. Dit team werkt ook mee aan de Hilux van Al-Attiyah. Verder tankt Overdrive de offroader vol en onderhoudt het team alle waterstofonderdelen van de buggy. Voor ons is dit project van Toyota een extra reden die we niet nodig hebben om de Dakar Rally van 5 tot 19 januari 2024 weer te gaan volgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Ford gaat met deze V8-Raptor meedoen aan de Dakar Rally

De nieuwste Dacia heeft een V6 met 360 pk en mag gewoon de openbare weg op

Carlos Sainz Sr. wint Dakar Rally 2024 met een elektrisch aangedreven Audi

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Big Run was misschien wel de beste rallygame van zijn tijd

Porsche 911 Dakar vs Lamborghini Huracán Sterrato: welke offroad-supercar is het leukst?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
