
Allereerst, excuses voor het matige beeldmateriaal. Voor leukere (of überhaupt meer) plaatjes zullen we moeten wachten op de presentatie van de tastbare offroader. Hoe dan ook, na twee achtereenvolgende Dakar-overwinningen van Nasser Al-Attiyah in de Toyota Hilux wil het Japanse merk nu emissievrij gaan rallyrijden. Maak kennis met de HySE-X1, Toyota’s buggy op waterstof voor de Dakar Rally.
De HySE-X1 (een naam die in een hashtag zonder streepjes wat vreemd oogt) rijdt in 2024 mee in de Mission 1000-klasse. In deze categorie mogen alleen vrachtwagens, motorfietsen en auto’s op waterstof, elektriciteit en biobrandstof meedoen. Het doel van deze klasse is niet om het snelst alle proeven af te leggen, maar om te testen en te laten zien wat er nu al mogelijk is.
De offroader van Toyota op waterstof
De buggy van Toyota voor de Dakar Rally krijgt een 1,0-liter supercharged viercilinder uit een motorfiets, die dus op waterstof loopt. Wat Toyota met de HySE-X1 wil bereiken, is het maken van ‘een technologische blauwdruk voor een waterstof aangedreven verbrandingsmotor’. De motor moet zowel inzetbaar zijn voor de openbare weg als in de autosport.
Er zit trouwens een Belgisch tintje aan de Toyota-buggy voor Dakar: het chassis is gebouwd door Overdrive Racing. Dit team werkt ook mee aan de Hilux van Al-Attiyah. Verder tankt Overdrive de offroader vol en onderhoudt het team alle waterstofonderdelen van de buggy. Voor ons is dit project van Toyota een extra reden die we niet nodig hebben om de Dakar Rally van 5 tot 19 januari 2024 weer te gaan volgen.


Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Ford gaat met deze V8-Raptor meedoen aan de Dakar Rally

De nieuwste Dacia heeft een V6 met 360 pk en mag gewoon de openbare weg op

Carlos Sainz Sr. wint Dakar Rally 2024 met een elektrisch aangedreven Audi

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Big Run was misschien wel de beste rallygame van zijn tijd

Porsche 911 Dakar vs Lamborghini Huracán Sterrato: welke offroad-supercar is het leukst?

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
