Allereerst, excuses voor het matige beeldmateriaal. Voor leukere (of überhaupt meer) plaatjes zullen we moeten wachten op de presentatie van de tastbare offroader. Hoe dan ook, na twee achtereenvolgende Dakar-overwinningen van Nasser Al-Attiyah in de Toyota Hilux wil het Japanse merk nu emissievrij gaan rallyrijden. Maak kennis met de HySE-X1, Toyota’s buggy op waterstof voor de Dakar Rally.

De HySE-X1 (een naam die in een hashtag zonder streepjes wat vreemd oogt) rijdt in 2024 mee in de Mission 1000-klasse. In deze categorie mogen alleen vrachtwagens, motorfietsen en auto’s op waterstof, elektriciteit en biobrandstof meedoen. Het doel van deze klasse is niet om het snelst alle proeven af te leggen, maar om te testen en te laten zien wat er nu al mogelijk is.

De offroader van Toyota op waterstof

De buggy van Toyota voor de Dakar Rally krijgt een 1,0-liter supercharged viercilinder uit een motorfiets, die dus op waterstof loopt. Wat Toyota met de HySE-X1 wil bereiken, is het maken van ‘een technologische ​​blauwdruk voor een waterstof aangedreven verbrandingsmotor’. De motor moet zowel inzetbaar zijn voor de openbare weg als in de autosport.

Er zit trouwens een Belgisch tintje aan de Toyota-buggy voor Dakar: het chassis is gebouwd door Overdrive Racing. Dit team werkt ook mee aan de Hilux van Al-Attiyah. Verder tankt Overdrive de offroader vol en onderhoudt het team alle waterstofonderdelen van de buggy. Voor ons is dit project van Toyota een extra reden die we niet nodig hebben om de Dakar Rally van 5 tot 19 januari 2024 weer te gaan volgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear