De winnaar van Le Mans in 2022 is wederom Toyota. Het team reed voor de vijfde keer op rij als eerste langs de geblokte vlag na ruim 5.000 kilometer en 380 ronden op het Circuit de La Sarthe. Veel weerstand kregen de twee Toyota’s, die de twee hoogste plekken op het podium bezetten, wederom niet dit jaar.

De overwinning voor de #8-auto van het team betekent dat Brendon Hartley en Sebastien Buemi respectievelijk hun derde en vierde overwinningen behaalden op Le Mans, terwijl teamgenoot Ryo Hirakawa voor het eerst succes proefde op het wereldberoemde endurance-evenement.

Ze hadden zich op pole gekwalificeerd vóór de andere Toyota (#7) van Jose Maria Lopez, Mike Conway en Kamui Kobayashi. De twee GR010 Hybrids reden meteen weg van de rest van het Hypercar-veld. De hoop dat de auto’s van Glickenhaus of de enige Alpine A480 mee zouden kunnen dingen naar de algemene overwinning, werd snel de kop ingedrukt.

De winnaar van Le Mans 2022 had geen problemen, de nummer twee wel

De rivalen hoopten op een herhaling van 2016, maar gelukkig voor Toyota waren het 24 probleemloze uurtjes. De enige hapering kwam op de twee derde afstand, toen de #7-auto kort stopte op de baan door een probleem met het hybridesysteem. Hoewel het team van de #7 erin slaagde om hierna weer in de leidende ronde te komen, besliste dit incident in wezen hun race.

Andere winnaars van Le Mans 2022

De Glickenhaus van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Franck Mailleux (#709) pakte de laatste podiumplaats. De JOTA #38 – bestuurd door Antonio Felix da Costa, Robert Gonzalez en Will Stevens – pakte een dominante overwinning in de LMP2-klasse.

In de GTE Pro-categorie had Corvette hoge verwachtingen na de kwalificatie. De twee Corvette C8.R’s stonden vooraan in hun categorie, maar helaas haalden beide auto’s de finishlijn niet. #63, de auto van onder andere Nicky Catsburg, moest zich terugtrekken door problemen met de ophanging. En met nog een kwart van de race te gaan werd de #64-auto op onverklaarbare wijze op het Mulsanne Straight in de vangrail geduwd door de #83 LMP2-auto van AF Corse.

Dat leverde de laatste een stop & go-penalty van drie minuten op. De uitvalbeurten van Corvette stelden de Porsche 911 RSR-19 van Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Frederic Makowiecki in staat om zijn klasse. De GTE Am kwam op naam van de TF Sport Aston Martin met #33 van Ben Keating, Henrique Chaves en Marco Sørensen.

Le Mans in 2023

Volgend jaar ziet het startveld van Le Mans er anders uit. In de Hypercar-klasse (LMH en LMDh) verschijnen dan meerdere nieuwe deelnemers aan de start, zoals Peugeot, Cadillac en Ferrari. LMP2 blijft voor nu onveranderd, al staat er voor 2025 een nieuw reglement op stapel. Na een leegloop van fabrikanten verdwijnt de GTE Pro-klasse, maar de GTE Am gaat nog een jaar door. In 2024 maakt ook die klasse plaats voor een algemene GT3-klasse.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)