Laten we beginnen met een volledige opsomming van alle onderdelen die Ariel van de oude Atom naar de nieuwe heeft overgebracht, zodat je weet hoe nieuw de nieuweling is. Gaan we: de pedalen, de benzinedop, het stuur, en de eerste vijftien centimeter van de stuurkolom. En klaar zijn we. Het is de grondigste renovatie van de Atom in z’n twintigjarige geschiedenis.

Degenen die de Atom alleen nog kennen van het boeiende effect dat hij had op het hoofd van Jeremy Clarkson, zullen niet zien wat wij wel zien: de nieuwe luchtinlaat, meer breedte, dikkere pijpen, een nieuw dashboard en nieuwe stoelen; zij kunnen niet begrijpen waarom wij wat nerveus zijn over de toepassing van een turbomotor en zullen zich niet sappel maken om de kleine maar onschatbare wijzigingen die ‘m niet louter geweldig maken om in te rijden, maar ook makkelijker om mee te leven dan enig andere lichtgewicht auto.

Is er veel veranderd aan de Ariel Atom 4?

En daar maken ze zich allemaal (terecht) geen zorgen om omdat ze ook niet weten dat de essentie van de auto onveranderd is gebleven. De Atom is nog steeds een lichtgewicht auto met de motor achterin, achterwielaandrijving en twee zitplaatsen, en een auto die minder bescherming tegen de elementen biedt dan een zakdoek. Maar inmiddels heeft hij de turbo 2,0-litermotor van de nieuwste Honda Civic Type R, en paart die aan een onderstel dat volledig is ontworpen middels CAD en CFD, zodat niet alleen de rijeigenschappen maar ook de aerodynamica zijn verbeterd.

Betere aerodynamica verbeteren niet alleen de luchtstroom en de koeling, maar ook de acceleratie op hogere snelheden. Ariel zegt dat hij 100 mijl per uur (het is een Engelse auto – dat is 160 km/u voor echte EU-leden) haalt in 6,8 seconden. Maar het gaat niet om z’n snelheid – het gaat ons om de respons.

En hoe is die respons?

En op een dingetje na, is er alleen maar goed nieuws. Omdat de Ariel Atom 4 zo licht is, levert de motor ogenblikkelijk respons, zelfs nog voordat de turbo mee gaat doen. En als die erin komt, doet hij dat soepel en progressief. Houdt ‘m hoog in de toeren en de turbo is er altijd klaar voor, klaar om je tegen je rugleuning te duwen. Het punt is dat het middelste toerengebied, dat je bij normaal rijden gebruikt, ons zorgen baart – want daar reageert de motor toch net wat later dan het gaspedaal. Daar ontbreekt toch net even de precisie van een natuurlijk
ademende of een supercharged motor.

Maar hé, eigenlijk is het zo dat deze wat luiere, meer moeiteloze voortstuwing de Ariel Atom 4 een breder bereik geeft. Hij kan nog altijd woest zijn, of je kunt wat relaxen en genieten van het uitzicht.

Wat is er aangepast om dat te bereiken?

En dat kan allemaal omdat de ophanging is getransformeerd. Om het maar simpel te stellen: het onderstel van de Atom is weinig veranderd sinds de dag dat hij op de markt kwam, het is maar met kleine stapjes en evolutionair aangepast. Maar nu heeft er ineens een revolutie plaatsgevonden – de geometrie is totaal anders en dat zorgt ervoor dat de auto veel kalmer en rustiger is om te rijden. Als je dat wilt.

Dan zou je kunnen denken dat dat juist eigenschappen zijn die een lichtgewicht auto niet nodig heeft, maar voordat je die conclusie trekt, moet je toch echt even rijden met de nieuwe Atom. Pas dan realiseer je je dat je niet het gevoel hoeft te hebben aan een raket vastgegespt te zitten om het leuk te hebben in een kleine, open auto. De Ariel Atom 4 zorgt ervoor dat z’n voorganger – en daarmee in feite elk andere lichtgewicht auto – ineens gehaast en springerig aanvoelt.

Lijkt hij dan niet meer op andere auto’s?

De nieuwe Atom voelt meer aan als een Lotus; hij filtert de weg en geeft je niet meer informatie dan je nodig hebt. In eerste instantie mis je even de constante, roffelende ophanging en de heldere feedback van de besturing – hij communiceert iets minder direct. Maar dan realiseer je je hoe stabiel en stevig hij zich op de weg plant, hoe goed hij het wegdek leest, hoe accuraat en precies hij je behoedt voor oneffenheden die je uit koers zouden kunnen brengen.

De Ariel Atom 4 is een lichtgewicht auto die volwassen is geworden. Kijk maar naar het idee dat erachter zit: hij heeft behoorlijke koplampen, het nieuwe dashboard is briljant in z’n logica en makkelijk te gebruiken, hij is prachtig en werkelijk perfect afgewerkt; hij heeft een automatische startblokkering die je nooit uit je zak hoeft te halen; hij is prima in de stad te rijden. Dit is een completere, meer gepolijste en volwassener auto: een nieuw niveau onder lichtgewichten. Je moet alleen even je best doen om er eentje naar de EU te halen. Kleinigheid.

Specificaties Ariel Atom 4


Motor
1.996 cc
viercilinder turbo
320 pk @ 6.500 tpm
420 Nm @ 3.000 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 2,8 s
top 261 km/u

Verbruik (gemiddeld)
n.b. l/100 km
n.b. g/km CO2

Afmetingen
3.520 x 1.600 x 1.615 mm (l x b x h)
2.390 mm (wielbasis)
595 kg
40 l (benzine)
n.b. (bagage)

Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Ariel heeft de hele lichtgewichtscene een schop naar voren gegeven. Dit is niet alleen een erg, erg snelle auto, maar hij is nog veel bruikbaarder op de koop toe ook. Dus stuur ombouwen en importeren maar!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)