![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/audi-rs-3-sportback-nurburgring-record-rijder-3-4-voor-laag.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/06/audi-rs-3-sportback-nurburgring-record-rijder-3-4-voor-laag.jpg)
Voor wie een A3 Sportback te generiek en een A4 net te groot of te duur vindt, biedt het merk sinds 2013 de Audi A3 Limousine aan. Het was een zet die op het eerste gezicht voor Europa niet heel relevant leek. In tegenstelling tot in andere werelddelen doen compacte sedans het hier immers nooit goed. Toch bleek de auto aan te slaan, wat verklaart waarom we ook van de geheel nieuwe A3 weer een variant met kont krijgen.
Net als z’n voorganger ziet de nieuwe vierdeurs A3 er een stuk smakelijker uit dan je op basis van de combinatie ‘c-segment’ en ‘sedan’ zou verwachten. De Audi A3 Limousine is maar liefst 15 centimeter langer dan de A3 Sportback en heeft een strakke lijnenvoering die mooi samengaat met de nieuwste Audi-vormtaal. Behalve MEER LED’JES bestaat die onder meer uit het principe concave sides – ingevallen zijkanten, maar dat klinkt een stuk minder sexy – en genoeg grille-oppervlak om een gemiddeld Google-serverhok te koelen.
We zeggen weleens dat BMW’s grote grilles hebben, maar die van Audi bedekt nu naar schatting 87 procent van de voorkant. Natuurlijk is ie niet geheel open, en sommige delen hebben elektrisch bediende kleppen om een balans te vinden tussen een lage luchtweerstand en voldoende frisse rijwind voor motor en remmen. Dat er (voorlopig) enkel brave drie- en viercilinders achter schuilen, mag de stylingpret niet drukken.
Uit Audi’s ondoordringbare typeaanduiding zul je niet kunnen opmaken wat voor motor onze Audi A3 Limousine aan boord heeft, dus we helpen je een handje. Het is de 1,5-liter TFSI-viercilinder met mild-hybride hulp, goed voor 150 pk en gekoppeld aan de bekende zeventraps S-tronic-automaat. Een 48-volt starter/generator zorgt voor de nodige assistentie en weet de motor vanuit stilstand aan te laten slaan voordat je kunt knipperen met je ogen.
De interieurs van de nieuwe generatie Golf-verwanten kun je flink bekritiseren vanwege de obsessie met het schrappen van alle knoppen. Bij Audi heeft men zich echter ingehouden. Zo kun je de volledige klimaatcontrole, inclusief de stoelverwarming, gewoon bedienen zonder op je 10,1-inch scherm te hoeven prikken of over sierstripjes te aaien. Ook de rij-modi (die bij de Seat Leon bijvoorbeeld in een menu verscholen zitten) bedien je nog gewoon met een knop. Vreemd genoeg zit iets simpels als de automatische handrem dan wél weer in de computer verstopt. Dat houdt het spannend, zeg maar.
Het dashboard van de Audi A3 Limousine heeft rondom het tellerscherm een prachtige, soort van periscoopachtige opbouw. De deurhendels zitten ‘verkeerdom’ in de deurpanelen gemonteerd. Designtechnisch is het allemaal net wat gewaagder dan voorheen, en uiteraard is de bouwkwaliteit weer ongeëvenaard.
Onze test-A3 is uitgerust met de optionele progressieve besturing. Tegen de verwachtingen in werkt die niet onvoorspelbaar en vervelend, maar juist heel natuurlijk. Sowieso is deze hele A3 een goed functionerend en mooi gebalanceerd geheel. De aandrijflijn en de onderstelafstemming passen ’m uitstekend. Een speciale vermelding is er voor de remmen, die scherp reageren en zich gewichtig en nauwkeurig laten doseren.
Met z’n Insta-waardige styling, z’n hybride uitrolgedrag, het hele connected-gebeuren en uit restanten van 45 pet-flessen geweven stoelbekleding is deze A3 Limousine helemaal thuis in 2020. Hij rijdt bijzonder fijn en is wat ons betreft onverminderd de stijlvollere keuze naast z’n Sportback-broer. Ook al waren sedans hier nooit echt levend, de A3 Limousine bewijst dat ze ook zeker niet dood zijn.
Reacties