Ze zijn prima geschikt voor onze SpeedWeek. Toch is er iets nieuws en opzienbarends aan hun verschijning hier in Schotland. De Lexus LC500 en de Audi R8 V10 Plus Spyder hebben weliswaar technisch gezien alle ingrediënten van auto’s die in deze test passen, maar de recepten die ze volgen, markeren hen als buitenbeentjes in de pitstraat naast de andere supercars. Toch zijn ze dat niet – niet echt.
Elke hoek is goed van de Lexus LC500
Wie een Lexus coupé van 1,9 ton meebrengt naar een circuitdag waar ook een GT3 meedoet, brengt het spreekwoordelijke mes mee naar een revolverduel. Alleen is het woord ‘mes’ hier niet op zijn plaats; de LC500 is veeleer een Hattori Hanzo-zwaard. Net zo weinig balans, maar wel wat aantrekkelijker om te zien. Wat heet: hij is prachtig. Nadat we allemaal met open mond hebben staan gapen naar de verbijsterende aerodynamica van de Ford GT, wil iedereen meteen de LC500 bekijken. Kies een hoek, welke je maar wilt, en voor je het weet is het een kwartier later en sta je je nog te vergapen. Zelfs Lexus’ eigen LFA zou de aandacht niet van ‘m kunnen afleiden.
En dat is dan nog voordat je erin bent gaan zitten, wat ten minste nog een kwartier van je leven zal opslorpen, minuten die plotsklaps ongemerkt zijn verdwenen. Lexus heeft in het verleden veel vreemde zaken uitgeprobeerd, maar je moet ze nageven: wat werkt, dat werkt ook echt. De klok van de LC herinnert je aan de LFA; er is een TFT-display dat duidelijk gemaakt is door knappe vakmensen; je stelt de rij-modi (of het ESP) in met een gekartelde draaiknop die, enigszins curieus, bovenop het instrumentenpaneel zit.
Genoeg gepraat
Tijd om te ondervinden wat deze auto in het echt kan. En hoe ie klinkt als je die gekartelde draaiknop in het rood draait. Want hoewel je ook een hybride LC500 kunt kopen, is dat niet wat je wilt. Wat je wilt, is deze 5,0-liter V8-versie, die exact even duur is (dat wil zeggen: in België en waarschijnlijk de hele rest van de wereld). In Nederland bedraagt de CO2-boete voor de niet-hybride een wanstaltige 50.000 euro… Zijn manga-achtige, futuristische styling is gedrapeerd over een archaïsche, zo niet ouderwetse, natuurlijk ademende motor. Een motor die precies zo atmosferisch en bezield klinkt als je hoopt. Dat zorgt er echter ook meteen voor dat de pappige respons van de automaat met flippers erg teleurstellend is.
De natuurlijk ademende V8 met een woest crescendo en een bijbehorende soundtrack, die is gekoppeld aan een bak die door de verzetten gaat als, nou ja, als een Lexus. Er zijn tien versnellingen (ja: 10) maar je gebruikt hooguit de helft daarvan op een nat Knockhill. Mocht je ‘m in de handmatige stand zetten op een binnenweg, dan heb je RSI na de derde rotonde. De besturing is ook al wat papperig, en om dit listige circuit in de aanhoudende regen onder de knie te krijgen, is de AMG GT R een veel vriendelijker en voorspelbaarder compagnon. Nee, serieus.
Wat de LC500 vergt, is gewenning, en daar maakt deel van uit dat je alles in de scherpste modi zet. Dan worden het schakelen en het sturen beter, en hoewel ie niet in staat is zich lichter voor te doen dan ie is en dus nooit een circuittijger zal worden, wordt z’n talent wel duidelijk. Met de motor voor en de aandrijving achter is ie een wildebras in de regen, en als je eenmaal weet hoe je ‘m snel de bocht uit moet laten komen, gaat ie op de rechte einden goed hard. Hij voelt nooit zo scherp aan als ie eruitziet, maar elke minuut die je meer met ‘m doorbrengt, raak je meer aan ‘m verknocht. Maar hij is niet de enige auto die Knockhills decibelmeter uit doet slaan met een huilende, natuurlijk ademende motor.
De Audi R8 V10 plus Spyder maakt heerlijke muziek
De Audi R8 heeft waarschijnlijk de meest theatrale motor van deze hele test, op die van de Huracán na, maar dat is dan ook in essentie dezelfde 5,2-liter V10. Die is verbonden met een veel betere bak dan die van de LC500; je zou uren kunnen spelen met de zeven versnellingen.
De motor is even bedwelmend als hij in hoge versnellingen voortdendert als wanneer hij in lage versnellingen borrelt en bruist. De muziek die de R8 V10 produceert zou zelfs de fanatiekste milieufreaks weten te bekeren. Deze aandrijving is werkelijk de superster, in verder toch ook al bonafide supercar. Ondanks het dak, dat is gemaakt van stof.
De Audi R8 is scherp, heel erg scherp
Hij heeft vierwielaandrijving en waarschijnlijk het meest flatterende onderstel van ons startveld. De R8 legt het alleen af tegen de Audi RS3 als je in deze omstandigheden de held wilt uithangen, maar het feit dat ie 200 pk meer heeft en beter gebruik maakt van z’n achterwielen, betekent dat je veel meer plezier met ‘m kunt maken. Hij heeft een overweldigende hoeveelheid rij-modi, net als de Lexus, maar in elk van die standen is ie scherp en precies.
De eenvoudigste manier om wegwijs te worden uit al die instellingen is simpelweg te drukken op de knop met de geblokte vlag op het stuur. Die krijg je erbij als je gaat voor de Plus-versie, die 35 mille meer kost dan de standaardversie (die in België overigens de enig leverbare is), en die tevens voorziet in 70 pk extra, een koolstofvezel afwerking en keramische remmen. In de modi heb je de keuze uit de standen Sneeuw, Nat of Droog, maar in elke stand laat de elektronica je genoeg vrijheid om toch nog invloed op het gedrag van de auto uit te oefenen. Tegelijkertijd biedt ie je genoeg grip om uit de bocht te komen alsof je wegvliegt uit een katapult.
Vreselijk snel, verbluffend scherp bochtenwerk: als het allemaal klinkt alsof de zachte, zware roadster de andere auto’s hier bedreigt, dan is er een ding dat ervoor zorgt dat de R8 een underdog is – en blijft: z’n remmen.
Goeie genade wat is ie snel
Maar wat van die snelheid afschaven als je op een bocht afgaat, vereist wel enige planning. Ze mogen dan van keramiek zijn, ze hebben het lastig met de kleine 1.700 kilo van de Spyder. Vervolgens is het eigenlijk dat gewicht dat erger voorkomt – daardoor is ie niet nog sneller dan ie al is. Wellicht vertellen cijfers op papier dus toch iets meer dan het halve verhaal.
Dat weerhoudt de Lexus en de Audi er niet van om een brede grijs op alle aanwezige gezichten te veroorzaken. Deze tegennatuurlijke circuitstrijders krijgen maar weinig pauzes gedurende onze dag op het circuit.
Specificaties Lexus LC 500
Motor: 4.969 cc, V8, 477 pk, 540 Nm
Transmissie: achterwielen, 10v automaat
Prestaties: 0–100 km/u in 4,4 sec., top 270 km/u
Verbruik: 11,5 l/100 km, 263 g/km CO2
Gewicht: 1.910 kg
Prijs: € 166.630 (NL) / € 109.190 (B)
Specificaties Audi R8 V10 Plus Spyder
Motor: 5.204 cc, V10, 610 pk, 560 Nm
Transmissie: vier wielen, 7v automaat
Prestaties: 0–100 km/u in 3,3 s, top 328 km/u
Verbruik: 12,5 l/100 km, 292 g/km CO2
Gewicht: 1.670 kg
Prijs: € 285.430 (NL) / n.l. (B)
Reacties