Een dieselmotor in een hybrideauto hoeft niet ingewikkeld en duur te zijn. Peugeot bewijst dat je ook heel simpel groen kunt zijn.
 
Hybride auto’s zijn allemaal prima, maar de verbrandingsmotor is steevast een benzineblok. Terwijl de fabrikanten ons juist willen doen geloven dat je met een diesel zuiniger uit bent dan met een benzine. Dus waarom zijn er geen hybrideauto’s met een dieselmotor? De reden lijkt eenvoudig. Dieselmotoren zijn duur, hybridesystemen zijn duur, ergo: een dieselhybride is vreselijk duur.
 
Maar Peugeot heeft een plannetje uitgebroed om toch goedkoop een groene diesel op de markt te brengen. In plaats van gebruik te maken van allerhande koppelingen en ingewikkelde versnellingsbakken worden de twee motoren gekoppeld op de eenvoudigste manier die er maar bestaat: via de weg. Het HYbrid4-systeem, zoals Peugeot en concernbroeder Citroën het noemen, is geniaal in z’n eenvoud.
 
Voorin ligt de tweeliter HDI met 163 pk en een gerobotiseerde transmissie. Deze drijft, zoals je al verwacht, de voorwielen aan. Een elektromotor onder de kofferbak zorgt voor de aandrijving van de achterwielen.
 
Hiermee sla je twee vliegen in één klap. De meerprijs besteed je niet alleen aan een schonere auto, je krijgt er ook vierwielaandrijving voor. Extra grip en brandstofbesparing in één dus. Om die reden verschijnt het systeem eerst in de Peugeot 3008. Deze cross-over met SUV-bloed is namelijk nu niet leverbaar met vierwielaandrijving en dat is net zoiets als patat zonder mayonaise. Je zou je kunnen afvragen of het een juiste combi is om zulke bijzondere, begerenswaardige techniek in een auto te stoppen die de volgens critici de Fiat Multipla tot een schoonheid maakt.
 
Het voordeel van deze technische configuratie is dat het maar weinig ruimte inneemt. Plek voor de reguliere verbrandingsmotor is er – vanzelfsprekend. De elektromotor is niet groter dan een watermeloen, dus daarvoor is er ook altijd wel een plaatsje te vinden. De benodigde accu zit in de reservewielbak. In de praktijk betekent dit dat in elke Peugeot of Citroën die groter is dan een middenklasser de HYbrid4-techniek kan worden ingebouwd. De grootschalige introductie hoeft dus niet veel tijd te kosten.
 
We moeten nog even wachten voordat de 3008 HYbrid4 daadwerkelijk op de markt komt, maar een prototype stond klaar voor een proefrit. Alle hardware was geïnstalleerd, de software had nog wel wat verdere finetuning nodig om het HDI-blok en de elektromotor naadloos op elkaar af te stemmen. Voor een eerste indruk reed hij prima.
 
HYbrid4 heeft een aantal voordelen die elke automobilist zeker zullen aanspreken. De versnellingsbak is een eenvoudige versie met een enkelvoudige koppeling. Inderdaad zo’n apparaat dat een siësta neemt om te schakelen. Die supervervelende dip wordt opgevuld door de kracht van de elektromotor. In langzaam stadverkeer kan de elektromotor in zijn eentje een aantal kilometers voor de aandrijving zorgen, daarna wordt hij geassisteerd door de dieselmotor. Selecteer je de sportstand, dan komt de elektromotor juist de verbrandingsmotor te hulp en zorgt zo voor een extra duwtje in de rug.
 
Volgens opgave van Peugeot stoot de 3008 HYbrid4 109 g/km CO2 uit. Gekoppeld aan de rijeigenschappen is dat bijzonder netjes. Als ze nu ook nog even de buitenkant volledig faceliften…

Reacties