Dit ziet er niet uit als een eerlijk gevecht…
Hoho, niet zo snel met die conclusies, hè? De originele BMW 8-serie, codenaam E31 en alleen verkrijgbaar als tweedeurs coupé, debuteerde in 1989, met keus uit turboloze V8- en V12-motoren. Het hedendaagse equivalent, noem het een tweede generatie als je wilt, is leverbaar in de carrosseriesmaken cabrio (G14), coupé (G15) en als vierdeurs Gran Coupé (G16).
De power komt van een zes-in-lijn met turbo, op benzine of diesel, plus een 530 pk sterke V8 met twee turbo’s, die in 2018 kwam. Maar toen besloot BMW’s M-divisie dat het ook wel een puntje van deze taart lustte, en werd de M8 geboren.
En M staat voor ‘Meeeeeeeer power’, nietwaar?
Eh… jazeker. De volvette M8 Competition die je hier ziet, wordt aangedreven door de 4,4-liter V8-motor die ook al in de BMW M5 te vinden was, met 625 pk en 750 Nm die via een achttraps automaat bij alle vier de wielen terechtkomt. Dat vertaalt zich in een 0-naar-100-tijd van 3,2 seconden en een niet-begrensde topsnelheid, als je zoals wij het Driver’s Package hebt aangevinkt, van 304 km/u. Dit is de sterkste (niet-hybride) productieauto die BMW ooit heeft gebouwd.
En wat zet die oldtimer daar aan vermogen tegenover?
Gedurende de negen jaar dat hij in productie is geweest, was de E31 er als 840 (4,0-liter en 4,4-liter) en 850 (5.0, 5.4 en 5.6 V12). Maar het heeft heel, héél weinig gescheeld of er was van die eerste generatie ook een M8 geweest. BMW heeft er in het geheim ééntje gebouwd, met een 6,0-liter V12 van 550 pk, maar heeft de serieproductie (snif…) nooit doorgezet.
Maar goed, terug in de echte wereld; ons exemplaar, of liever dat van eigenares Debbie, is een goed gebruikte en vertroetelde, geheel originele 4,4-liter V8 met 286 pk en 420 Nm, met achterwielaandrijving en een automatische vijfbak. Dus iets minder power dan de hedendaagse M8.
Ze zullen wel nogal anders rijden?
Vooropgesteld moet je er rekening mee houden wat het voornaamste doel in het leven van deze twee is: grand touring, dus. En in dat opzicht is de E31 een briljante auto, met zijn enorm comfortabele interieur, relaxte vermogensafgifte (van 0 naar 100 duurt 6,6 seconden in de handgeschakelde en 7,1 seconden in de automaat) en welgemanierde weggedrag.
De M8 Competition is een totaal ander beest, met zijn even moeite- als eindeloze acceleratie, oneindige grip en nogal stugge onderstel. Het lijdt geen twijfel dat het een fenomenaal snelle auto is, maar je zou ook kunnen zeggen dat zijn kwaliteiten als grand tourer daar wat onder lijden.
We hoeven het niet te hebben over welke er beter uitziet?
Die wigvorm, met die lange neus met klapkoplampen – de E31 wordt vrij algemeen gezien als een van de fraaiste auto’s die BMW ooit heeft geproduceerd. Wat ook betekent dat het ‘altijd lastige tweede album’ altijd, eh… nou ja, lastig zou worden.
Hoewel de moderne 8-serie hier en daar best wat trekjes van hem heeft, is ie met zijn grotere grille en wat opgeblazen carrosserie niet de koppendraaier die het origineel is. Dus zullen we over een aantal jaar op deze terugkijken met het soort warme gevoelens die we nu koesteren voor de oude? We wagen het te betwijfelen…
Reacties