
Dit ziet er niet uit als een eerlijk gevecht…
Hoho, niet zo snel met die conclusies, hè? De originele BMW 8-serie, codenaam E31 en alleen verkrijgbaar als tweedeurs coupé, debuteerde in 1989, met keus uit turboloze V8- en V12-motoren. Het hedendaagse equivalent, noem het een tweede generatie als je wilt, is leverbaar in de carrosseriesmaken cabrio (G14), coupé (G15) en als vierdeurs Gran Coupé (G16).
De power komt van een zes-in-lijn met turbo, op benzine of diesel, plus een 530 pk sterke V8 met twee turbo’s, die in 2018 kwam. Maar toen besloot BMW’s M-divisie dat het ook wel een puntje van deze taart lustte, en werd de M8 geboren.
En M staat voor ‘Meeeeeeeer power’, nietwaar?
Eh… jazeker. De volvette M8 Competition die je hier ziet, wordt aangedreven door de 4,4-liter V8-motor die ook al in de BMW M5 te vinden was, met 625 pk en 750 Nm die via een achttraps automaat bij alle vier de wielen terechtkomt. Dat vertaalt zich in een 0-naar-100-tijd van 3,2 seconden en een niet-begrensde topsnelheid, als je zoals wij het Driver’s Package hebt aangevinkt, van 304 km/u. Dit is de sterkste (niet-hybride) productieauto die BMW ooit heeft gebouwd.

En wat zet die oldtimer daar aan vermogen tegenover?
Gedurende de negen jaar dat hij in productie is geweest, was de E31 er als 840 (4,0-liter en 4,4-liter) en 850 (5.0, 5.4 en 5.6 V12). Maar het heeft heel, héél weinig gescheeld of er was van die eerste generatie ook een M8 geweest. BMW heeft er in het geheim ééntje gebouwd, met een 6,0-liter V12 van 550 pk, maar heeft de serieproductie (snif…) nooit doorgezet.

Maar goed, terug in de echte wereld; ons exemplaar, of liever dat van eigenares Debbie, is een goed gebruikte en vertroetelde, geheel originele 4,4-liter V8 met 286 pk en 420 Nm, met achterwielaandrijving en een automatische vijfbak. Dus iets minder power dan de hedendaagse M8.
Ze zullen wel nogal anders rijden?
Vooropgesteld moet je er rekening mee houden wat het voornaamste doel in het leven van deze twee is: grand touring, dus. En in dat opzicht is de E31 een briljante auto, met zijn enorm comfortabele interieur, relaxte vermogensafgifte (van 0 naar 100 duurt 6,6 seconden in de handgeschakelde en 7,1 seconden in de automaat) en welgemanierde weggedrag.

De M8 Competition is een totaal ander beest, met zijn even moeite- als eindeloze acceleratie, oneindige grip en nogal stugge onderstel. Het lijdt geen twijfel dat het een fenomenaal snelle auto is, maar je zou ook kunnen zeggen dat zijn kwaliteiten als grand tourer daar wat onder lijden.
We hoeven het niet te hebben over welke er beter uitziet?
Die wigvorm, met die lange neus met klapkoplampen – de E31 wordt vrij algemeen gezien als een van de fraaiste auto’s die BMW ooit heeft geproduceerd. Wat ook betekent dat het ‘altijd lastige tweede album’ altijd, eh… nou ja, lastig zou worden.

Hoewel de moderne 8-serie hier en daar best wat trekjes van hem heeft, is ie met zijn grotere grille en wat opgeblazen carrosserie niet de koppendraaier die het origineel is. Dus zullen we over een aantal jaar op deze terugkijken met het soort warme gevoelens die we nu koesteren voor de oude? We wagen het te betwijfelen…
Meer van TopGear


Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De mooiste BMW van het moment kun je binnenkort niet meer bestellen

Eindelijk neemt BMW een zeer fraai model in productie

Wanneer gaat de mooiste BMW uit productie? En wat gebeurt er daarna?

BMW 858 CSL is hemelse perfectie, maar niet van BMW zelf

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De mooiste BMW van het moment kun je binnenkort niet meer bestellen

De duurste BMW die in 2022 in Nederland is verkocht, valt wat tegen

Hoe deze BMW M8 Competition met 900 pk toch nog een beschaafde daily driver bleef

De Zacoe BMW M8 GC is overbodig

G-Power G8M Hurricane RR: 8-serie met 900 pk

BMW M8 wordt live aan stukken geknipt

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)
