Soms kun je je toch nog over iets verbazen, zelfs als je je goed hebt voorbereid en er eigenlijk alles al van denkt te weten. Neem nou bijvoorbeeld de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1. We lezen al maanden over z’n cijfers en mogelijke prestaties. Over dat krankzinnige nieuwe, 765 pk sterke LT5 V8-blok met dubbele injectie en een 50 procent grotere supercharger dan de Z06. Over dat ie ‘per ongeluk’ het ronderecord van de Ford GT wist te breken op de Virginia International Raceway, met bijna anderhalve seconde. Over dat z’n remmen sterk genoeg zijn om een op hol geslagen locomotief tot stoppen te dwingen.

De kracht van de Chevrolet Corvette ZR1

Toch waren we geschokt toen we voor het eerst het gaspedaal vol intrapten. De Z06 waar we achteraan reden, die ook voluit ging, leek ineens op onze voorruit te worden afgeschoten; we ­konden nog maar net op tijd uitwijken. Zoveel sneller is de Chevrolet Corvette ZR1. Maar adembenemende acceleratie is niet het enige kunstje van dit briesende beest. Z’n remmen zijn zo mogelijk nog verbluffender.

In een spelletje laat-remmen-roulette in bocht 10A op Road Atlanta – een krappe bocht naar links die wordt gevolgd door een krappe bocht naar rechts na een heel lang recht stuk – bleek de Chevrolet Corvette ZR1 steeds weer in staat een vaart van meer dan 180 km/u binnen een paar autolengtes terug te brengen tot bijna kruipsnelheid. Als je die zaken bij elkaar optelt, dan kan het niet anders dan dat je met een heuse racewagen te maken hebt – die dus wel afgrijselijk zal rijden op de openbare weg. Toch? Nee, zo zit het niet.

Normale snelheden

De Chevrolet Corvette ZR1, die is te bestellen met automaat of met een handbak met tussengasfunctie, is juist ook een heerlijkheid om te rijden bij normale snelheden. De actieve dempers verorberen de oneffenheden in de weg als die van een heuse limousine, de nagenoeg vlakke koppelkromme stelt je in staat om moeiteloos voort te kruipen en er dan ineens als een speer vandoor te gaan. En de stoelen hebben, in de meest luxe uitvoering, gewoon verwarming en ventilatie.

Je levert dus eigenlijk niets in aan comfort in ruil voor die prestaties op het circuit. Tel daarbij op dat Corvettes in de regel altijd relatief goedkoop zijn (behalve in Nederland dan), en je ziet jezelf al met je pinpas richting de dealer gaan. Daar stuit je echter op een probleem: de ZR1 is alleen in de VS te koop. Hij voldoet niet aan de nieuwste Europese regels met betrekking tot voetgangersveiligheid, wat valt te wijten aan z’n aerodynamische modificaties.

De volgende Corvette, na deze dus, wordt de C8 met middenmotor. Die moet wel ontzéttend goed worden, wil ie beter zijn dan deze. Maar rustig aan, Chevy – neem de tijd. We dromen ­voorlopig nog wel even van deze Chevrolet Corvette ZR1.

Specificaties Chevrolet Corvette ZR1


Motor
6.162 cc
V8 supercharged
765 pk @ 6.300 tpm
969 Nm @ 4.400 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-96 km/u in 2,85 s
top 341 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,7 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.566 x 1.966 x 1.232 mm (l x b x h)
2.710 mm (wielbasis)
1.615 kg
68 l (benzine)
425 l (bagage)
Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)
Vonnis
Chevrolet bewaarde de lekkerste C7 voor het laatst. De ZR1 is bizar capabel voor de 100.000 euro die hij in de VS moet kosten. Sterker: meer vermogen voor minder geld vind je nergens. Niet dat we er hier iets aan hebben...

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)