Een van de auto’s die ons in 2022 het vrolijkst stemden, was de Dacia Jogger: een utilitaire, robuuste, goudeerlijke Sandero-afgeleide die qua binnenruimte menig grotere SUV of MPV voorbijstreeft. De Jogger heeft zowel de vorm als de praktische insteek van een baksteen; we konden amper geloven dat wij, volgroeide Hollanders die op menig achterbank in de compacte klasse klem komen te zitten, hier zelfs op de dérde zitrij prinsheerlijk konden vertoeven.

En dat voor minder geld dan je voor de karigste Polo moet neertellen. Ongekend in deze tijden. Dacia heeft zich het enthousiasme voor de Jogger laten smaken en stoomt meteen door met een nieuwe variant: een hybride, de eerste die ze ooit produceerden. Zoals altijd mochten ze voor de techniek in de voorraadkasten grabbelen bij moederbedrijf Renault.

De Renault-motor in de Jogger

Dat heeft geresulteerd in een slim opgezette aandrijflijn: een 1,6-liter benzinemotor zonder turbo, een elektromotor vlak erachter, plus een starter/generator. De combinatie is gekoppeld aan een bijzondere dogbox-automaat en levert een gezonde 141 pk.

Op de plek waar je bij de normale Jogger het reservewiel of de LPG-tank vindt, ligt nu een 200-volt accu van 1,2 kWh. Er is dus geen verlies van interieurruimte, en toch heeft deze Hybrid genoeg juice om vaak stil van zijn plek te komen en zelfs, volgens Dacia, in steden tot 80 procent elektrisch te rijden. Dat lijkt ons sterk met zo’n minibatterij, maar het zal hoe dan ook schelen.

Het rijden in de Dacia Jogger Hybrid is simpel

Tijdens het rijden houdt de Jogger Hybrid het betrekkelijk simpel. Er valt niks in te stellen of in eigen hand te nemen – er zijn geen flippers, geen manuele modus. Wel kun je de pook in een B-stand zetten voor extra regeneratie.

Wanneer we steil bergaf rijden en dit eens goed willen benutten, schrikken we even: de Jogger ontkoppelt de aandrijflijn zodra we de rem indrukken, waardoor hij heel even doorrolt wanneer we bij een scherpe bocht aankomen. Een kwestie van de laatste puntjes op de i, vermoeden we. Goed, afgezien van dat momentje kan een kind de was doen.

Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7-zits rijdend voorkant

Net als zijn niet-hybride broer rijdt ook deze Jogger volstrekt gemakkelijk en comfortabel, met lichte bediening en een toegeeflijk onderstel. Als je kortstondig gas hebt gegeven als een gekkie, zorgt hij dat de acculading snel weer op peil komt. Op het tellerscherm zie je het allemaal in eenvoudige animaties gebeuren.

Na een op-en-neerrit door de bergen blijkt het volgens de boordcomputer geen probleem om het opgegeven fabrieksverbruik te halen. En het is een soepel werkend geheel: van het wisselen tussen elektra en benzine zouden we haast niets merken als de motor niet zo goed hoorbaar was. Ja, op isolatie is duidelijk wat bespaard, maar mag het voor dit geld?

De Dacia Jogger Hybrid is wel wat duurder

Nou, dit geld – daar zeg je wat. De Jogger Hybrid is namelijk een paar duizend euro duurder dan de LPG- en benzineversies. En hoewel dat logisch is, gezien de technologie, telt het niet licht wanneer een lage prijs juist een van je pijlers is.

Deze Extreme met zeven zitplaatsen is het topmodel en staat in Nederland in de prijslijst voor ruim 30 mille – ai. Ter vergelijking: een vijfzitter op LPG heb je vanaf 22.700 euro, en de sweet spot wat ons betreft – Expression, zevenzits, LPG – kost 25.700 euro. In België (vanaf 17.890 euro) zijn de verschillen nog groter. De Hybrid is ook zo’n 200 kilo zwaarder en mag 450 kilo minder trekken.

De vraag is dus niet zozeer of hij geslaagd is (dat is ie), maar of de Jogger hiermee niet verder is doorontwikkeld dan goed voor hem is. Pas op de Skoda-val, Dacia.

Specificaties van de Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7-zits (2023)


Motor
1.598 cc
viercilinder hybride
141 pk @ 5.600 tpm
koppel n.b.
Aandrijving
voorwielen
2v + 4v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,0 s
top 167 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,9 l/100 km A label
110 g/km CO2
Afmetingen
4.547 x 1.784 x
1.691 mm (l x b x h)
2.897 mm (wielbasis)
1.460 kg
50 l (benzine)
160 / 1.807 l (bagage)
Prijzen
€ 30.650 (NL)
€ 27.090 (B)

Reacties

  • Skoda-val heeft op 13 juni 2023 geschreven:

    Hoezo Skoda-val? Zij verkopen 30% meer auto’s dan Dacia.

    Reageer
  • Petrolhead heeft op 12 juni 2023 geschreven:

    30 mille voor een Dacia. Als je dat doet, moet je gewoon opgenomen worden.

    • ik-geloof-wel-in-de-Jogger heeft op 21 september 2023 geschreven:

      30 mille voor een ruime 7-persoons stationwagen met een automaat en dan ook nog hybride……..
      De eerstvolgende 7-zitter kost al gauw 10 mille meer …..
      Een automaat kost overal 3 tot 4 mille meer ……
      Het hybride systeem zorgt voor 1 op (bijna) 20 …… (en een klein beetje voor het milieu)
      Alle professionele recensenten zijn positief …..
      Voor dit bedrag kun je ook voor een Polo kiezen…..

      Voor Hollandse nuchterheid is nog nooit iemand opgenomen!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)