Je hoeft echt geen hogere wetenschap gestudeerd te hebben om in te zien dat elektrische aandrijving voor bezorgbusjes een uitstekend idee is. Ga maar na: zo’n ding is stil wanneer het door de stad banjert en veroorzaakt geen extra vervuiling wanneer de motor blijft draaien tijdens het bezorgen.
Een elektrische bestelbus rijdt soepel en is gemakkelijk te bedienen, heeft veel koppel te geven, is goedkoper in gebruik en onderhoud dan de gemiddelde diesel en glipt lage-emissiezones binnen als een partikelontwijkende ninja. En aan het eind van de dag keert hij terug naar het depot, waar hij gemakkelijk en goedkoop ’s nachts is bij te laden.
Niet de eerste in zijn soort
Voordat deze nieuwe Ford E-Transit kwam, waren er al andere elektrische bestelbusjes te krijgen. Maar die beschikken vaak over een actieradius van minder dan 150-kilometer en hebben doorgaans hoge aanschafprijzen. Dat betekent dat je weliswaar goedkopere bedrijfskosten hebt, maar gemak en werktijd verliest en je busjes slechts in een beperkte straal kunt inzetten.
De termijn waarna zoiets zichzelf gaat uitbetalen, is mogelijk meer dan lang te noemen. Fords nieuwe E-Transit pakt (het gros van) die problemen direct aan. Allereerst kun je ’m voor een fatsoenlijk bedrag aanschaffen. Nee, echt goedkoop is ie niet, maar voor deze prijs worden de totale kosten over een bepaalde periode toch beter behapbaar.
De actieradius van de Ford E-Transit
Ten tweede kun je ’m configureren als elke andere Transit: een combinatie van drie lengtes en twee hoogtes, verschillende laadcapaciteiten, al dan niet meer zitplaatsen en zelfs een cabine op een kaal chassis waarachter je alle specialistische creaties kunt monteren die je maar kunt verzinnen.
Nog beter: de Ford E-Transit heeft een fatsoenlijke WLTP-actieradius van tot wel 317 kilometer (afhankelijk van de uitvoering) dankzij een 68-kWh accu. Dat is nauwelijks haalbaar in de echte wereld, vooral met een volle lading, maar het is toch twee keer zoveel als sommige andere e-busjes claimen die we hebben geprobeerd.
Het interieur van de Transit
En hij is ook nog eens veel fijner om te besturen dan zijn concurrenten. Met onafhankelijke heavy-duty achterwielophanging en de motor achterin, vlak bij de achteras (hij heeft achterwielaandrijving), is z’n weggedrag vertrouwenwekkender dan je van een werkbusje zou verwachten, met of zonder lading.
Het interieur is robuust maar rijk uitgerust, met onder meer het 12-inch touchscreen uit de Mach-E en veel personenautowaardige foefjes, zoals geavanceerde rijassistentiesystemen, vogelvlucht-camera’s, parkeersensoren en zelfs Apple CarPlay en Android Auto. Via een app op de telefoon kun je de cabine voorverwarmen op koude dagen, en er zijn drie rijmodi aan boord (nee, geen Sport-stand, maar Normal, Eco en Slippery) om de rijeigenschappen aan je wensen of de omstandigheden aan te passen.
Het eindoordeel van Ford E-Transit L2H2 350
De nieuwe E-Transit is stil, vlot genoeg en briljant gemakkelijk te rijden, wat zorgt voor blije werknemers. Heb je meer dan vijf exemplaren rondrijden, dan kun je Fords Telematics-app gebruiken om inzicht te krijgen in de productiviteit en effectiviteit van je wagenpark, en om deze te verbeteren – hartstikke efficiënt en groen. Nee, als dit geen geslaagd werkbusje is, weten wij het ook niet meer.
Specificaties Ford E-Transit L2H2 350 (2022)
Motor
1 elektromotor
184 pk
430 Nm
68 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top n.b.
Verbruik (gemiddeld)
26,3 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
258 km (WLTP)
Laadtijd
8 uur bij 11 kW
34 min. bij 115 kW (15-80%)
Afmetingen
5.531 x 2.059 x
2.534 mm (l x b x h)
3.300 mm (wielbasis)
2.485 kg
9,5 m3 (laadvolume)
Prijzen
€ 49.050 (NL) – excl. bel.
€ 49.135 (B) – excl. bel.
Johan heeft op 14 januari 2023 geschreven:
De motor van een elektrisch voertuig draait niet als die stilstaat.
Jeroen heeft op 3 november 2022 geschreven:
Optionele uitlaat in foto 3 en 4?!
Rob heeft op 30 oktober 2022 geschreven:
Voor ons is belangrijk het max. trekgewicht i.v.m trekken van een autoambulance. Minimaal 2000 kg.