Er zijn niet zo heel veel mensen meer die hiervan dromen. Gorgelende V8-musclecars waren ooit iets begeerlijks, iets om al je spaarcentjes voor apart te zetten. Maar met de inmiddels krankzinnige benzineprijzen en de lang en breed ingezette elektrische ommezwaai brengt een auto als deze Ford Mustang Mach 1 mensen niet langer het hoofd op hol. Ja, wel als je door een winkelstraat rolt natuurlijk – omstanders genieten van z’n woeste aanblik en horen graag het ploffende geluid van andermans portemonnee. Maar om te hébben, om dagelijks te rijden? Die ambitie hebben nog maar weinigen.

In Nederland begint de Ford Mustang Mach 1 bij 121.250 euro. In Amerika heb je ’m vanaf 54.000 dollar, momenteel net geen 50.000 euro. In België kost ie 63.300 euro. Het is volkomen nutteloos om die getallen naast elkaar te zetten, maar we doen het toch, omdat het een en ander in perspectief plaatst.

Zachtgekookte zieltjes

Wie nog wél droomt van een neoklassieke V8 met een rauw randje, ziet zijn motivatie snel verdwijnen wanneer er M4-prijzen worden gerekend voor een auto die in zijn thuisland eerder tegenover een 430i staat. In Nederland staan op dit moment vier Mach 1’s op kenteken: één binnen de Ford-organisatie, één persauto die wij voor deze test rijden en twee klantenauto’s. Mocht een van die twee eigenaren dit lezen: jij absolute held jij.

We zijn bij TopGear zeker te porren voor een goede EV, maar ons liefhebbers-oerinstinct kan dit soort auto’s toch niet loslaten. Sportcoupé, V8, atmosferisch, handbak. Het is een combinatie die zorgt dat je onze zieltjes zachtgekookt kunt uitlepelen. En om de slogan van een sympathiek verzekeringsmaatschappijtje maar eens te kapen: als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder. De Ford Mustang is de enige auto op onze markt waarbij je nog zelf in de tandwielen kunt roeren terwijl er acht cilinders voor je werken.

Is de Ford Mustang Mach 1 veel duurder?

Voor de Mach 1 vraagt Ford een meerprijs van 16.480 euro (9.700 euro in België) ten opzichte van de Mustang GT V8. Wie de geschiedenis van het model een beetje kent, weet het soort upgrades dat aan de Mach 1-naam verbonden is: performance-gerichte aanpassingen om een brug te slaan tussen de basisversie en de gekke Shelby-modellen.

De motor in deze Mach 1 lag al in de (inmiddels niet meer verkrijgbare) Mustang Bullitt: een ‘gewone’ 5.0, maar met het inlaattraject van de GT350 en een extra oliekoeler. Zijn 460 pk komt pas volledig los bij 7.250 toeren. Dat is niet heel old-school, maar dit is dan ook een moderne V8 met bovenliggende nokkenassen, geen stoterstanggebeuren. Ford neemt zelf de woorden ‘reward to rev’ in de mond, en dat spreekt ons aan.

Circuitwaardige aanpassingen

Niet alleen aan de motor werd gefriemeld. De Mach 1 kreeg een verzwaarde Tremec-zesbak voorzien van rev-matching (een tientraps automaat is een optie – doe het niet). Ook de achteras met sperdifferentieel kreeg een koeler en er zijn een aantal aerodynamische wijzigingen die samen goed zijn voor 22 procent meer downforce, mocht je echt op het circuit achter Porsches aan willen gaan jagen.

De besturing, het onderstel met MagneRide-dempers en de Brembo-remmen met zes zuigers zijn allemaal een paar tandjes heftiger dan bij de standaardauto, en die laatste ontvangen meer frisse lucht door andere onderkantbeplating. Bovendien staat het geheel op bredere wielen met Michelin Pilot Sport 4S-rubber.

Heb je dit alles nodig om provinciale rotondes aan elkaar te rijgen? Natuurlijk niet, je kunt net zo goed wat geld in je zak houden en een gewone Mustang V8 kopen. Maar wie all the way besluit te gaan, krijgt naast de technische plusjes ook een aangedikt uiterlijk om voor te smelten.

De Ford Mustang Mach 1 is stug

De Ford Mustang Mach 1 komt in acht verschillende kleurencombo’s en heeft altijd zwarte accenten, glimmende uitlaten en smakelijke badges. Op z’n dashboard prijkt een plaatje met een volgnummer. Alleen die twee stortkokers in de grille zijn een beetje kneuzig: ze zitten potdicht met zwart plastic. Misschien kun je ze ombouwen tot inlaten of koelopeningen als je aan het oppeppen zou slaan.

Deze generatie Mustang zette grote dynamische stappen ten opzichte van zijn voorganger (die nog een starre achteras had) en had nooit echt last van slordig weggedrag. Toch merk je in de Mach 1 dat alles is opgestijfd en aangedraaid. Sturen is gaan, en terwijl MagneRide de viscositeit van de vloeistof in de dempers pijlsnel aanpast aan het wegdek, blijft het onderstel stug en standvastig.

Alle potentie voor een viraaltje

Dit mag dan de uitgelezen auto zijn om de hooligan mee te gaan uithangen, de grip van de brede Michelins is ook zo groot dat je echt moet oppassen dat je ’m al driftend niet ineens terugvindt, de andere kant op schiet en jezelf op internet viraal ziet gaan onder de geïnspireerde noemer ‘Europese IDIOOT + ’MURICAANSE pk’s GAAT FOUT!?’.

Gelukkig hoef je je reputatie, je goede verstandhouding met buurtbewoners of je rijbewijs niet te riskeren om te genieten van de hoofdattractie van de Mach 1. Deze V8 is waarom we interne verbranding willen. Dit geluid zorgt dat we graag dik 2 euro voor een liter benzine betalen. En deze Tremec-handbak, hakerig maar helder wanneer je z’n biljartbalpook met een stevige elleboogactie naar de volgende versnelling dwingt, zullen we heel erg missen als er straks alleen nog maar wordt gestekkerd.

Langzaam rijden met de Mach 1 is net zo leuk als hard trappen. De koppeling is zwaar maar vriendelijk, met een gestaag aangrijpingspunt. Weinig andere motoren klinken zo goed bij lage belasting, en een musclecar die 30 km/u rijdt, oogt net zo onheilspellend als een sluipende panter. Turboverslaafden krabben zich achter hun oren wanneer de Mustang accelereert, tot ze bij 5.000 toeren een puur natuurlijke trap na krijgen. Het hamerende gekletter voor en achter je is op dat punt alle schaamte voorbij en de horizon lijkt door alle sensaties nog harder op je af te komen.

Nee, er zijn niet zo heel veel mensen meer die hiervan dromen. Maar we vinden het niet erg om in de minderheid te zijn.

‘Bring on tomorrow’

Ford Nederland rust zijn persauto’s uit met een mooie nummerplaathouder waarop de slogan ‘Bring On Tomorrow’ staat te lezen – ‘kom maar op met morgen’. Heel toepasselijk bij een Mach-E of een mild-hybride Fiesta, maar achter op het meest dinosaurusachtige model in hun gamma zorgt het voor de nodige gefronste wenkbrauwen. (Op de Duitse persauto op deze foto’s staat ‘Eine Idee weiter’ te lezen; ook geinig.)

De Mustang Mach 1 draagt niet echt bij aan de modernisering van het wagenpark. Aan de andere kant rijden er zo weinig van rond dat ze afgerond nul invloed op milieu of klimaat hebben. Dus gebruik dat maar als excuus om er toch een te kopen, Nu Het Nog Kan.

Deze generatie Mustang draait al mee sinds 2015 en een opvolger is logischerwijs op handen. Het gerucht gaat dat deze een hybride aandrijflijn zal krijgen, mogelijk met vierwielaandrijving. Een volledig elektrische Mustang coupé zit er ook aan te komen, maar het is nog niet duidelijk of deze al bij de komende generatie zijn opwachting maakt. De spionagefoto’s van gecamoufleerde testauto’s op internet tonen voorlopig nog gewoon een setje uitlaten.

Specificaties Ford Mustang Mach 1 (2022)


Motor
5.038 cc
V8
460 pk @ 7.250 tpm
529 Nm @ 4.900 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 267 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,4 l/100 km
284 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.797 x 1.957 x 1.382 mm (l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
1.839 kg
61 l (benzine)
408 l (bagage)
Prijzen
€ 123.105 (NL)
€ 63.300 (B)

Reacties

  • Laurens heeft op 15 augustus 2023 geschreven:

    Hallo redactie,

    Ik ben inmiddels de trotse eigenaar van een Ford Mustang Mach 1. Hij is van 2022 en heeft alle opties die Ford bood voor deze auto. Hij heeft 715 mijl gelopen. Ik heb hem geimporteerd uit de VS en het is dus (naar mijn mening) de mooiste versie van de Mach 1 die in Europa niet te koop is.

    Helaas is het net wat jullie vertellen in dit verhaal de BPM die je kapot maakt. Ik heb hem daarom nog niet op kenteken staan en wacht wel een paar jaar totdat deze voor mij acceptabel is. Ik heb ermee gereden vanaf Rotterdam naar huis en alleen al de reacties van de echte liefhebbers onderweg is fantastisch….laat staan de grijns van oor tot oor op je eigen gezicht.

    Groeten van een liefhebber van de V8

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)