De ZR-V is de eerste van drie crossovers die Honda in 2023 zal introduceren. Boe. Maar ja, dat schijnt te zijn wat mensen willen tegenwoordig, en dus komt de ZR-V het gat opvullen dat er lag tussen de HR-V en de CR-V. Nee, wij wisten eigenlijk ook niet dat dat gat bestond. Zoals we ook niet het flauwste idee hebben waarom Honda voor de naam dan niet gewoon een van de toch heus prima geschikte letters tussen de C en de H heeft gekozen.

De ZR-V leent veel techniek van de Honda Civic eHEV, en dus is er dezelfde complexe hybride aandrijflijn (zonder stekker) waarbij een 2,0-liter motor wordt gekoppeld aan een kleine lithium-ion batterij en twee elektromotoren. Een van die twee stuurt de meeste tijd tot 184 pk naar de voorwielen, terwijl de benzinemotor eigenlijk alleen functioneert als generator om het accupakket van extra stroom te voorzien.

De ZR-V wisselt behendig tussen benzine en elektriciteit

Er zijn echter ook situaties denkbaar waarin een benzinemotor simpelweg efficiënter is dan accu’s – bij het rijden op de snelweg bijvoorbeeld. In dat soort omstandigheden wordt die motor dan ook daarvoor ingeschakeld. Slim. Daarbij: hoewel er niet vaak een fysieke verbinding bestaat tussen de versnellingsbak en de motor, heeft Honda het schakelen ‘gesimuleerd’, waardoor de motor vertrouwd klinkt.

In de Civic beviel deze hybride afstemming goed, en ook hier is hij doorgaans uitstekend. In de stad is de Honda ZR-V stil, comfortabel en eenvoudig te rijden, meestal zonder dat de viercilinder benzinemotor tot leven komt. En zelfs als ie wel bijspringt, gebeurt dat zonder dat je er veel erg in hebt. We verbruikten op een route met van alles wat zo’n 6,3 l/100 km, en via flippers achter het stuur kun je de mate van kracht van de regeneratie regelen om de boel nog een beetje interessant te houden.

De hybride aandrijflijn is saai

De ZR-V is echter zwaarder dan de Honda Civic en zou best wat extra vermogen kunnen gebruiken – de hele set-up voelt soms wat overvraagd nu hij opeens een mediumgrote crossover moet verplaatsen. In de besturing zit ook aardig wat gewicht, de vering en demping zijn voor een familieauto als deze eigenlijk te stug.

Al met al is de Honda ZR-V geen auto die je op enige manier zal proberen te verleiden met zijn rijeigenschappen. Om niet te zeggen dat ie gewoon een knap saaie bedoening is. Niets is echt slecht, maar als je eenmaal bent uitgestapt, is er ook niets dat je je nog van de rit zult kunnen herinneren.

Honda ZR-V (2023) schuin voor

Binnenin kom je hetzelfde horizontale dashboarddesign tegen als in de Civic, met een 9,0-inch touchscreen erbovenop. Dat vinden we prima, maar de wat vreemde gebogen middenconsole ziet er eerder uit alsof ie in een Nissan Juke thuishoort. Jakkes.

De Honda ZR-V mist een knappe kop

Over het algemeen is de ZR-V echter een pretentieloze, redelijk doorsnee crossover die een net afwerkingsniveau en prima uitrusting koppelt aan een best concurrerende prijs. Wat de vraag oproept waarom Honda zo controversieel te werk is gegaan met het uiterlijk.

Mooi kun je hem met de beste wil van de wereld niet noemen. Het kiezen van de Sport-uitvoering maakt het iets beter, met een minder lelijke grille en bumper, maar wie bij Honda vond het in hemelsnaam een goed idee de voorkant uit te rusten met de snor van Nigel Mansell?

Specificaties van de Honda ZR-V 2.0 Hybrid Sport (2023)


Motor
1.993 cc
viercilinder hybride
184 pk
315 Nm
Aandrijving
vier wielen
automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 173 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
131 g/km CO2 B Label
Afmetingen
4.568 x 1.840 x
1.620 mm (l x b x h)
2.657 mm (wielbasis)
1.604 kg
57 l (benzine)
390 l (bagage)
Prijzen
€ 50.555 (NL)
€ 43.750 (B) – Executive Line

Reacties

  • Erik heeft op 3 mei 2024 geschreven:

    Echt weer jammer dat jullie ook in deze Honda test weer alle genoemde positieve punten daarna gelijk teniet doen met een negatieve opmerking, spottend grapje of een mening opdringen wat de lezer van de auto moet vinden.

    “Mooi kun je hem met de beste wil van de wereld niet noemen.” Tja, dat bepaalt de lezer of potentiële koper nog altijd zelf wel. Maar jullie mening is geen waarheid.

    Al met al weer een tactisch geschreven artikel (overigens over een zeer fijn rijdende auto!) vol met stemmingmakerij, waardoor potentieel geïnteresseerden toch minder enthousiast naar de auto gaan kijken.

    Reageer
  • Leidse Kees heeft op 7 november 2023 geschreven:

    Wat een onzin ik heb een Advance, deze auto rijd geweldig comfortabel en is zeer rustig.
    Daarnaast doet de motor + electra zeer goed hun best en is pittig.
    Hij doet niet onder voor de Civic uitvoering, het verschil is alleen het model.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)