Over zestien jaar moet Honda alleen nog maar elektrische en waterstofelektrische auto’s verkopen. Om je een idee te geven van hoe Honda’s er straks uitzien, laat het Japanse automerk twee concepten zien: de Saloon en de Space-Hub. Net als Volkswagen de ID-serie heeft, verzint Honda ook een nieuw labeltje voor de EV’s: de 0-serie.
Alleen de modellen uit de 0-serie (dat zal BMW leuk vinden) krijgen het nieuwe logo van Honda. Dan is natuurlijk de vraag: als alle modellen straks elektrisch zijn, is dit dan niet gewoon het nieuwe logo van Honda? Of verdwijnt dit logo binnen tien jaar weer stilletjes als EV’s de norm zijn? Het lijkt ons in ieder geval sterk dat het logo zoals we hem nu kennen helemaal zou verdwijnen.
Het nieuwe en simpele logo van Honda voor EV’s | Foto: © Honda
Net als bij de nieuwe logo’s van bijvoorbeeld Audi en Renault maakt Honda het logo een stuk simpeler. Dit noemen designers ook wel flat design. Geen kleurverloop of lastige 3D-effecten: gewoon één kleur en een simpele vorm die overal makkelijk toegepast kan worden. Dus op een geprint formuliertje, maar ook in de profielfoto op de sociale media. De vorm van het logo verandert iets, en de omlijning is verdwenen.
Het huidige logo dat je op de HR-V kunt spotten | Foto: © Honda
De Honda 0-serie Saloon
Het is bijna niet voor te stellen, maar de sportieve sedan die je op de eerste afbeeldingen in de galerij ziet, moet je dus over twee jaar kunnen spotten op de openbare weg. De Saloon moet zelfs het vlaggenschip van Honda worden. Het zicht naar buiten moet top zijn, hij moet ‘het ultieme rijplezier in het EV-tijdperk’ bieden en hij krijgt steer-by-wire.
Het elektrische busje van Honda
Naast het studiemodel van de elektrische sportauto laat Honda ook de Space-Hub zien. Die is, eh, minder sportief. Hij lijkt misschien op een bestelbus, maar deze Honda is er niet om pakketjes te bezorgen. De Space-Hub verbindt ‘mensen met mensen, en mensen met de samenleving’. Hij zou dus gebruikt moeten worden als een soort rijdend koffietentje, denken we.
Informatie over hoeveel elektromotoren en wat het vermogen gaat zijn van de auto’s, is nog niet bekend. De elektrische Honda’s moeten straks wel efficiënt met energie omgaan. Zo moet opladen van 15 naar 80 procent in 10 á 15 minuten kunnen. Tevens mag de batterij niet meer dan tien procent capaciteit verliezen na de eerste tien jaar dat ie gebruikt is.
Reacties