Eens in de zoveel tijd komt een automerk met een nieuw ideetje op het gebied van verlichting, waarna ontwerpers van andere merken zich onschuldig fluitend even terugtrekken in hun hokjes. Een jaar later hebben – geheel toevallig – die merken dezelfde feature. Neem bijvoorbeeld led-dagrijverlichting of dynamische richtingaanwijzers. Alle automerken hebben ze tegenwoordig.

De nieuwste trend is een lichtgevende strip tussen de koplampen, waardoor het moet lijken alsof de lichtunits één geheel zijn. Na wat Amerikanen in de jaren ’80 was de Hyundai Nexo een van de eerste met dit RoboCop-vizier. Nu hebben we op zich geen probleem met de trend zelf, maar wel met de uitvoering bij de meeste auto’s. Met name bij faceliftmodellen.

Hoe de led-strip verlichting niet moet…

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Volkswagen Polo, die moest ook meedoen met de trend, waardoor het in het donker lijkt alsof een monteur zijn looplamp onder de motorkap heeft laten liggen. Daarom zijn we zo blij met het gewaagde design van de tweede-generatie Hyundai Kona en Kona Electric. Ook deze gaat mee in de trend, maar speelt wat ons betreft het spel uit.

Want de doorlopende lichtstrip op de neus is letterlijk één onderdeel. Eindelijk. Voor het eerst ziet het er niet uit als iets dat op vrijdagmiddag bij de designers over de schutting is geworpen met de boodschap dat ze het nog even moeten toevoegen vóór de borrel begint. Hyundai noemt de naadloze verlichting trouwens ‘Seamless Horizon’. Over het uiterlijk van de nieuwe Kona kun je sowieso boeken volschrijven.

De Kona pakt de ontwerptaal en doet er een schepje bovenop

Het ontwerp volgt de futuristische lijn van de Ioniq 6, maar is een stuk drukker met scherpe vouwen, een hoop lijnen en veel verlichtingsunits. Achterop heb je onder de doorlopende rode led-strip (niet uit één stuk, want de klep moet nog open) twee lichtunits, en in het geval van de Electric daar weer onder, op de achterbumper, nog een rijtje lampen. En dan zit er boven in de klep nog een remlicht, want dat zit weer niet in de strip.

  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) schuin voor
    Foto: © Hyundai
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) schuin achter
    Foto: © Hyundai
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) zijkant
    Foto: © Hyundai
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) boven
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) achterkant achterlicht
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) schuin voor
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) schuin achter
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) zijkant
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) boven
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) achterkant achterlicht

De knipperlichten vallen er ook buiten, wat jammer is. In de neus heb je trouwens ook meerdere lichtelementen, want in zo’n dunne led-strip kun je geen volwaardige verlichting kwijt. De klep voor het laadsnoer zit links in de neus, dus je moet vooruit inparkeren om te laden. Dat doet ie trouwens met maximaal 100 kW. Door de asymmetrische plaatsing van de laadklep lijkt het net of het cameraatje in de neus niet in het midden zit. Klein irritatiepunt, maar dat vergeet je al snel.

Het interieur is een stuk rustiger en dus beter

Vanbinnen is de nieuwe Kona een stuk traditioneler. Hyundai volgt hier een trend die ooit door Mercedes is ingezet (die ze daar zelf weer los hebben gelaten) en plaatst twee 12,3-inch schermen strak naast elkaar, zodat het lijkt of er één groot scherm op het dashboard staat. Het display heeft nu een lichte knik in het midden, waardoor het middelste scherm meer naar de bestuurder gericht staat.

Het schermpje is aangenaam vormgegeven en werkt snel genoeg. Fijn, want dan kun je gelijk de drie miljoen irritante piepjes uitzetten die elke keer weer ingeschakeld zijn als je de auto opstart. Het enige echte minpuntje is dat je niet de volwaardige navigatie kunt tonen op het scherm achter het stuur, zodat de passagier zich volledig kan toeleggen op het spelen van discjockey.

  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) interieur fysieke knoppen
    Foto: © Hyundai
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) interieur stengel achter stuur
    Foto: © Hyundai
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) interieur
    Foto: © Hyundai
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) kofferbak bank naar beneden
    Foto: © Hyundai
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) interieur fysieke knoppen
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) interieur stengel achter stuur
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) interieur
  • Hyundai Kona Electric Long Range (2023) kofferbak bank naar beneden

Het interieur van de Hyundai Kona verwelkomt gelukkig nog genoeg fysieke knopjes om alles te bedienen en in te stellen zonder het scherm te moeten gebruiken. Het zijn niet de elegantste knoppen, met name omdat de functie van elke knop er met koeienletters op staat. Wel goed voor de gebruiksvriendelijkheid. Qua materiaalgebruik is het allemaal acceptabel voor een auto in dit segment, al zijn er concurrenten die minder scheutig zijn met het harde plastic.

Behalve aan het materiaalgebruik merk je aan de zitting dat dit een crossover uit het B-segment is; voor lange mensen zou de stoel nét iets lager mogen, en het stuur zou iets verder naar je toe mogen komen. Overigens is de nieuwe Kona wel een stukje ruimer dan zijn voorganger: de wielbasis groeide met 60 millimeter en de passagiers achterin zouden 77 millimeter extra hebben voor de beentjes, onder meer omdat de rugleuning een stukje minder dik is. Ook de bagageruimte nam toe met 30 procent.

Hoe ver komt de Kona Electric maximaal?

Wij rijden met de Hyundai Kona Electric Long Range met een 65,4-kWh batterij, 514 kilometer actieradius en 218 pk om 255 Nm. Deze kost minimaal 43.995 euro en valt daarmee in Nederland netjes binnen de SEPP-regeling. In België is hij met 48,5 mille een stuk duurder.

Voor 4.000 euro minder (5.000 euro in België) kun je ook gaan voor de Kona Electric met de kleinere 48,4-kWh batterij. Dan lever je net geen 60 pk in en de actieradius is dan 377 kilometer. Dit is meteen ook een belangrijk verschil met de technisch gelijke (maar iets grotere) Kia Niro EV, want die kun je niet met de kleinere batterij bestellen.

Met een verloopstekkertje kun je normale huishoudelijke apparaten van 230 volt van stroom uit de accu voorzien. Handig als je onderweg zin hebt in een kroketje en jezelf nog voor de gek houdt dat iets uit de Airfryer gezonder is; die sluit je dan gewoon aan. Voor wie liever niet laadt, is er nog een vol-hybride Kona met benzinemotor te krijgen.

De sensatie houdt op aan de buitenkant

Zo spannend als de buitenkant is, zo weinig valt er te melden over het rijgedrag van deze Electric Long Range. De elektromotor reageert voorspelbaar op het pedaal, is snel genoeg om vlot in te voegen, het onderstel is comfortabel en het stuurgedrag is niet overdreven direct.

Het is een beetje alsof je een stel technovlinders naar een ondergrondse rave denkt te volgen, waarna blijkt dat ze gezamenlijk thuis De Slimste Mens gaan kijken en gemberthee uit de bekende blauwe mok drinken. Helemaal niets mis mee, natuurlijk. De Hyundai Kona Electric moet je ook niet op zijn uiterlijk beoordelen: onder de techno-uitstraling gaat nog altijd een oerburgelijke bak schuil.

Kan de Hyundai Kona Electric alle concurrentie aan?

Qua prijsstelling en specificaties is ie trouwens net zo gemiddeld: concurrenten als de Jeep Avenger of de BYD Atto 3 rijden ongeveer net zo ver en kosten min of meer hetzelfde. De Volvo XC40 is maar zo’n 2.000 euro duurder, maar omdat deze geen SEPP-subsidie krijgt, is ie voor Nederlandse particulieren 5.000 euro duurder. Volvo’s aankomende EX30 is overigens flink goedkoper.

Hoe dan ook: qua directe concurrentie heeft de nieuwe Kona het een stuk zwaarder dan de eerste generatie, die het rijk min of meer voor zichzelf had in dit segment. En dan hebben we de onlangs verlaagde prijzen van Tesla nog niet eens genoemd (oké, nu wel). Gaat zijn nieuwe uiterlijk deze Kona helpen?

Specificaties van de Hyundai Kona Electric Long Range (2023)


Motor
1 elektromotor
218 pk
255 Nm
65,4 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 172 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,6 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
514 km (WLTP)
Laadtijd
5,4 uur bij 11 kW
41 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.355 x 1.825 x
1.575 mm (l x b x h)
2.660 mm (wielbasis)
1.790 kg
407 / 1.300 l (bagage)
Prijzen
€ 43.995 (NL)
€ 48.499 (B)

Reacties

  • erik heeft op 16 oktober 2024 geschreven:

    niet beloofde km gehaald alles op eco geen verwarming aan enzv niet boven de 100 km p/u en dan nog in de zomen een radius van 334 km bij 8 % accu.
    miskoop.

    Reageer
  • Gerhard heeft op 11 december 2023 geschreven:

    Waarom geven jullie nog steeds het vermogen van een electrische auto op in PK i.p.v. van kW. Wij hebben in 1960 het SI-stelsel ingevoerd waarbij de pk is vervangen door kW. Dat is meer dan 60 jaar geleden.

    Reageer
  • teekaey heeft op 10 december 2023 geschreven:

    Hyundai heeft het design de laatste jaren uitstekend voor elkaar. In Zuid-Korea wemelt het van de nieuwe Hyundais met deze gewaagde designtaal en het is lastig uit te leggen hoe ongelofelijk goed dit design past in zo een metropool als Seoul. De aanblik midden in de nacht van een nieuwe pikzwarte Grandeur (waarom krijgen we die in EU niet?!?!), met deze LED-signatuur aan onder een brandend stoplicht is een van de meest letterlijke plaatjes “Cyberpunk” die ik ooit in het echt heb gezien.

    • Goh verrassend heeft op 10 december 2023 geschreven:

      In Roemenie wemelt het ook van de Dacia’s. Dat is niet bepaald een teken dat het daarom een goede auto is.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)