Welke beroepsmalloot verzint het in hemelsnaam om de 6,2-liter V8 uit de Dodge Hellcat, met al zijn 710 pk’s, uitgerekend in een Jeep Grand Cherokee te hangen? Een geesteszieke die voortijdig uit zijn onvrijwillig verblijf in Azkaban is ontsnapt en een tuningsbedrijf is begonnen? Een megalomane autoverbouwer die het helemaal gehad heeft met milieugekkies en hen de ultieme automobiele middelvinger wil voorhouden? Nee: Jeep zelf…

Jeep Grand Cherokee Trackhawk is niet groot, hij is enorm. En daarbij zo intimiderend dat quinoaplantjes bibberend van angst weer terug de modder in kruipen. De gigantische neus, geflankeerd door wielkasten waar met speels gemak tractorbanden in zouden kunnen verdwijnen, doet opzettelijk gegroeid okselhaar spontaan uitvallen. De reusachtige luchtgaten in de motorkap lijken te zijn gemaakt om wol op te slokken en keihard terug in de geit te blazen. Sorry: dit is geen middelvinger meer, dit is een kopstoot.

Niet alleen uiterlijk vertoon, de Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Dat ligt niet alleen aan het uiterlijk: de Jeep Grand Cherokee Trackhawk maakt zijn al ‘dreigementen’ waar. Daar zorgt die volkomen krankzinnige motor wel voor. Ga maar na: dit 2.431 kilo wegende pakhuis op wielen geeft in een sprintje naar de landelijke topsnelheid geen duimbreed toe aan een nieuwe Porsche 911 – beide doen dat in een ronduit verbijsterende 3,7 seconden. De Trackhawk smijt vervolgens nog wat natuurkundige wetten aan barrels door er doodleuk een top van 289 km/u aan vast te knopen. Nauwelijks te bevatten.

Als je de Jeep Grand Cherokee Trackhawk iets níet kunt verwijten, is het een gebrek aan consequentheid. De totale minachting voor het begrip ‘subtiliteit’ zet zich namelijk onverminderd door als je gaat rijden. Comfort wordt beschouwd als iets uit de categorie ‘veel van gehoord, gaan we niks mee doen’. De bulderende start, onder begeleiding van een hevig jankende compressor, maakt vanaf seconde één duidelijk dat de Trackhawk maar één ding wil: slopen.

Voor het stoplicht

Verwachtingspatronen, auto’s die naast hem voor het stoplicht staan of jouw intentie om je als een heer in het verkeer te gedragen: het moet en zal kapot. Vering en demping staan standaard in de stand Onvergeeflijk. De besturing is licht en zo invoelend als een seriemoordenaar. Er valt hier en daar nog wel aan te sleutelen via de vele instellingsmogelijkheden, maar een relaxte rit zul je nooit maken in de Jeep Grand Cherokee Trackhawk. Daar is zijn dadendrang te onstuitbaar voor.

En of je wilt of niet – je wordt keihard meegesleept in zijn niet aflatende gekte. De nogal dominante King of the Road-zitpositie zorgt er nog eens extra voor dat je zelden door hebt hoe hard je werkelijk rijdt (te hard – altijd) en je bent een Zen-meester van Zelfbeheersing als je het voor elkaar krijgt je vijf minuten achter elkaar níet als een complete idioot te gedragen. Nog een geluk dat ie niet erg  van bochten houdt – daar is ie te hoog, zwaar en lomp voor. En ondanks zijn speciale Brembo’s is remmen een kwestie van trappen en bidden dat je het haalt.

Dus de Jeep Grand Cherokee Trackhawk is leuk?

Ja, hilarisch, maar op den duur ook knap vermoeiend. Nog een nadeeltje: alles wat met geld te maken heeft. Dat begint al bij de prijs: 238.710 euro mag je aftikken, en dat is doorgaans voldoende om een volwassen Nederlander aan het janken te krijgen (Belgen betalen minder dan de helft: € 123.400). Maar ook meer reguliere uitgaven zijn bizar. Goed, we reden niet héél rustig, maar een verbruik van 26,2 l/100 km (1 op 3,8!) is eh… apart. Ofwel: bij een benzineprijs van 1,80 euro kun je de 94 liter grote tank na elke 359 kilometer volgooien voor een bedrag van zo’n 169 euro. Zou dat ooit wennen?

Specificaties Jeep Grand Cherokee Trackhawk


Motor
6.166 cc
V8 compressor
710 pk @ 6.000 tpm
868 Nm @ 4.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 289 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,8 l/100 km
385 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.846 x 1.954 x
1.749 mm (l x b x h)
2.915 mm (wielbasis)
2.431 kg
94 l (benzine)
782 / 1.554 l (bagage)
Prijzen
€ 238.710 (NL)
€ 123.400 (B)

Reacties

  • Wim Wolters heeft op 4 juli 2019 geschreven:

    Het stukkie over de Jeep Grand Trackhawk geeschreven door Bas Heideman doet mijn tenen krullen van ergernis.
    De man probeert met schijtlollig taal gebruik te scoren.
    Wat een ergernis !

    • Chris heeft op 5 juli 2019 geschreven:

      @Wim Wolters: u bent hier verkeerd, u moet zijn op http://www.zeurpieten.nl

      Wat heeft u weinig gevoel voor humor!

      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 3 juli 2019 geschreven:

    Ik heb het vorige model GC SRT gehad , ook een fantastisch brute auto, veel spannender dan de toenmalige concurrentie en die lag nog lekker strak op de weg ook. Dat was bij zijn introductie in 2006 de snelste SUV ter wereld, zo bleek uit een vergelijkingstest in een ander automagazine met de ML AMG 63, die toen als enigste SUV in de buurt kwam. De auteur noemde de Jeep “de leukste vprm van zinloos geweld”

    • Chris heeft op 5 juli 2019 geschreven:

      vprm=vorm

      Reageer
    Reageer
  • tHOMAS V. heeft op 1 juli 2019 geschreven:

    ZOU IK OOK WEL WILLEN HEBBEN, MAAR IK HEB GEEN GELD

    Reageer
  • joop heeft op 1 juli 2019 geschreven:

    pracht van eem SUV

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)