Nog geen drie jaar geleden waren de realistische keuzes voor een vol-elektrische familieauto nogal duur en Tesla-vormig, of een Nissan Leaf. Misschien een Renault Zoe als je kinderen érg ondervoed waren. Tegenwoordig kun je je kont niet keren of daar staat weer een fabrikant die plechtig belooft zich de komende tien jaar om te vormen naar iets totaal elektrisch, bijna allemaal in de gedaante van iets dat je onder de veel misbruikte parapluterm ‘SUV’ kunt scharen.

En toch hebben een paar grote jongens zich nog in een opvallende stilte gehuld. Nissan heeft met de Leaf altijd aan de frontlinie van de elektrische massaproductie gestaan, maar terwijl die auto lekker doorging, zag je op de rest van het Nissan-menu vooral een schrijnend gebrek aan elektrische nieuwigheden. Tot oktober 2019: toen verscheen de conceptcar van de Ariya, maar het duurde nog eens drie jaar voor we daadwerkelijk de hand op een auto konden leggen.

Toyota is laat met de bZ4x

Heel vergelijkbaar: Toyota – pionier van de semi-elektrificatie met de Prius – wedde zodanig op andere paarden dat het nu overkomt alsof ze wat laat op het feestje arriveren. Conservatisme ziet er vaak precies zo uit als angst. Of als grootschalig twijfelen. Maar nu is Toyota er dan met de bZ4X, gelijktijdig ontwikkeld met de Subaru Solterra; en het is voor de Japanners belangrijk dat hij opvalt en serieus wordt genomen. Wat best veel gevraagd is in een markt die volloopt met allerlei ander glimmend nieuws.

Aan de compleet andere kant van hetzelfde spectrum: Kia heeft een van de grootste merkvernieuwingen in de geschiedenis van de auto laten zien en heeft elektrificatie daarbij als springplank gebruikt. De EV6 is een auto die fabrikanten met aanzienlijk meer erfgoed er saai en voorspelbaar uit laat zien, en hij verkoopt zo snel als Kia ze kan maken.

Wat is de beste elektrische familieauto?

Dus: welke middelgrote vijfzits elektrische familie-SUV-achtige is de beste? In dit geval hebben we gekozen voor de versies met de grootste actieradius, met aandrijving op één as en met één motor. Alle drie zijn ook verkrijgbaar met twee motoren en vierwielaandrijving.

De Ariya staat ook in de prijslijst met een kleiner accupakket van 63 kWh (in België niet, trouwens) en ook de Kia is te koop met een bescheidener batterij, in dit geval van 58 kWh. De Nissan is het duurst, al scheelt het zo goed als niks met de Kia, en de Toyota is zelfs in zijn duurste Premium-uitvoering nog dik twee mille goedkoper dan de andere. (In België gelden andere regels: daar is de Toyota veruit het duurst, gevolgd door de Nissan en de Kia.)

In onze uitvoeringen komen ze allemaal standaard met een warmtepomp, een slimme manier om het interieur te verwarmen die ongeveer drie keer zo efficiënt is als ‘normale’ verwarming. In zijn algemeenheid: als je de grootst mogelijke actieradius en een fatsoenlijke uitrusting wilt, is dit trio zeer representatief.

De Nissan Ariya ziet er in het echt beter uit

Laten we beginnen met de Nissan. De Ariya ziet er in het echte leven aanzienlijk flitsender uit dan je op grond van de foto’s zou denken. Dat komt vooral omdat in het echt opeens veel meer subtiele details zichtbaar worden. De dichte neus is mooi afgewerkt en de lange snijtanden die de dagrijverlichting vormen, ogen flamboyant. Ja, hij maakt van de zijkant misschien hier en daar een wat mollige indruk, maar de opstaande achterkant is netjes en fris, en er zit een aangenaam Japans designsmaakje aan.

Nissan Ariya 87-kWh Evolve koplamp
De styling van de Ariya is een beetje doorsnee. Wij zijn allang blij dat het niet weer een Leaf is | Foto: © TopGear / John Wycherley

Dat zich gelukkig binnenin voortzet: een grote rij versmolten 12,3-inch schermen domineert het uitzicht, maar er verschijnen ook van achter verlichte ‘Andon’-omlijstingen in de portieren en de onderkant van het dashboard, wat zorgt dat het hier aanvoelt als een chic hotel. De kwaliteit is keurig, met een prettige mix van materialen en veel technologie, hoewel niets heel erg ingewikkeld voelt om te ontcijferen. Het tapijt is trouwens ook belachelijk diep en fluffy.

De Toyota geeft geen luxe gevoel

De Toyota bZ4X voelt daarentegen al meteen veel meer aan als een gebruiksvoorwerp. Er is meer kaal plastic – zeker in de tunnel waar voor je neus het meterscherm zit – en hoewel het allemaal tegen een stootje lijkt te kunnen, geeft het niet het luxe gevoel van de Ariya. Toch: het grote display werkt goed, er zijn aardige faciliteiten en het gebrek aan een handschoenenvakje is niet zo’n groot probleem als sommigen je willen laten geloven.

Toyota bZ4x Premium interieur
De bowlingbaan aan tellers is van goedkoop ogend plastic | Foto: © TopGear / John Wycherley

Er zijn een wel een paar dingetjes: de auto is eigenlijk ontwikkeld voor een yoke-systeem, zo’n F1-achtig stuur zonder boven- en onderkant, maar dat is nog niet volledig gehomologeerd. Nu er dus een gewoon stuur op zit, blokkeert dat het zicht op het onderste deel van het scherm. Niet ideaal.

Aan de buitenkant is ie behoorlijk opvallend. Natuurlijk zie je een hoop kenmerken van de RAV4-familie, en je zou kunnen vinden dat het plastic rond de wielkasten er wat onaf uitziet, maar over het algemeen oogt het net een tikje stoerder. Er zitten mooie lijnen in het metaal en hij straalt een soort hoekige arrogantie uit die hem wel past. Ook hier geldt dat ie er in het echt beter uitziet dan op de foto’s.

De Kia EV6 is dan weer groter dan je denkt

De Kia EV6 is weer een heel ander verhaal. Het is geen traditionele SUV en ook geen sedan, maar hoe dan ook een fraai apparaat. Hij is groter dan je denkt, lager dan de andere twee, heeft minder ruimte achterin – maar een grotere bagageruimte – en beschikt over een 52 liter grote frunk die de andere niet hebben.

Kia EV6 77-kWh GT-Line interieur dashboard
Twee 12,3-inch displays vormen een muur van info, maar overdonderen niet | Foto: © TopGear / John Wycherley

Net als de Ariya heeft ie twee aaneengesloten 12,3-inch schermen met een heel behoorlijke interface, veel tech en riante opbergmogelijkheden onder de grote, zwevende middenconsole. Hij heeft ook haptische knopjes en schakelaars en op kwalitatief gebied voelt ie beter dan de Toyota, maar niet zo solide als de Nissan. Prima gedaan allemaal.

Hoe zit het technisch met de gezinsauto’s?

Genoeg subjectiviteit over styling en zo. Als er iets is waar de meeste (aspirant)rijders van elektrische auto’s zich druk over maken, is het de actieradius en het laden, en in dat geval kan geen van beide Japanners een vuist maken tegen de 800-volt architectuur van de EV6.

Kia EV6 GT Line Nissan Ariya Evolvo en Toyota bZ4x premium rijdend achterkant

Met een geavanceerder hittemanagement kan een 800-volt systeem langer meer power aan, wat inhoudt dat de 74-kWh accu van de EV6 met maximaal 233 kW kan laden. Dat betekent van 10 naar 80 procent vol in 18 minuten; bij een lader die daar geschikt voor is, uiteraard. Met volle accu’s kan hij volgens WLTP 528 kilometer ver komen. Hou dus rekening met iets van 450 kilometer in je echte leven, of zelfs wat minder in de koude dagen waarop wij dit tikken.

De accu van de Ariya

De Ariya heeft een groter batterijpakket van 87 kWh, maar ook een kleiner WLTP-bereik van 529 kilometer, wat dus betekent dat hij minder efficiënt is. Hij kan met maximaal 130 kW snelladen, dat komt neer op 10 naar 80 procent in 35 minuten – twee keer zo lang als de Kia. Dit model heeft standaard 22-kW wisselstroomladen (AC), wat betekent dat je het optimale kunt halen uit elke publieke laadpaal, zelfs de industriële driefaseladers. Puntje voor Nissan.

En dan is er de Toyota. Zeer respectabel snelladen met 150 kW en een tijd van 32 minuten voor 10 tot 80 procent voor de 71,4-kWh batterij. De bZ4X heeft de kleinste accu, dus de actieradius is met 510 kilometer ook het kleinst, al is dat een marginaal verschil.

Hij zou dus best heel efficiënt moeten zijn, maar bij de cijfers die Toyota opgeeft, kwamen wij niet in de buurt. Bij ons kwam het erop neer dat de drie auto’s ongeveer vergelijkbare verbruikscijfers scoorden, tussen de 4,8 en 5,5 km/kWh; wat prima, maar ook weer niet indrukwekkend is.

De Nissan Ariya voelt topzwaar

Qua rijden is het verrassend genoeg de Ariya die tekortschiet. EV’s zijn zo goed als allemaal zwaar, maar waar de meeste hun gewicht diep onderin hebben liggen, voelt de Nissan juist topzwaar aan. Mik hem een bocht in en het voelt alsof hij diagonaal diep voorover leunt, waarna de voorwielaandrijving vroeg en streng door de elektronica bij de lurven wordt gepakt als het ook maar iets anders is dan kurkdroog.

Tel daarbij op dat de vering en demping niet zo meegaand zijn als je zou hopen, en je hebt een auto die zich het best voelt bij gemoedelijke snelheden op goede wegen. Nissan mist hier de boot; als ze de sportieve pretenties gewoon achterwege hadden gelaten en waren gegaan voor Range Rover-achtige souplesse, hadden ze een winnaar gehad.

Nissan Ariya 87 kWh Evolvo rijdend zijkant

Dat gezegd hebbende: de remmen zijn krachtig en de besturing is accuraat, hoewel het nieuwe systeem voor de regeneratie van remenergie – het heet hier e-Pedal Step – niet zo agressief is als het oude Nissan-pedaal, en dat is jammer.

De bZ4Z is niet heel opwindend, maar wel competent

De Toyota is beter, maar ook hier heb je te maken met voorwielaandrijving die in vergelijking met een niet-elektrische auto wat meer finesse vereist met het rechterpedaal. Een zware rechtervoet komt je snel te staan op reprimandes van de tractiecontrole. Eenmaal onderweg is de bZ4X niet erg opwindend, maar zeker competent en solide.

Toyota bZ4x Premium rijdend voorkant door plas water (regen)

Je kunt er zelfs nog aardig wat gang in krijgen, als je zin hebt om daar je best voor te doen. Het weggedrag is prima, de remmen zijn goed, de besturing goed genoeg om in het geheel niet op te vallen – het is in alles een keurige middenmoter.

Eén ding moeten we zeker nog vermelden: de vierwielaangedreven bZ4X heeft heuse offroad-modi en schijnt naast het asfalt ook nog echt wat te kunnen. We hebben het vermoeden dat dat nog weleens een USP van de bZ4X zou kunnen zijn. Al met al: hij is goed, maar blinkt nou ook niet echt ergens in uit.

De Kia EV6 rijdt heel enthousiast

De EV6 is hier de enige auto met achterwielaandrijving, en het verschil met de andere twee is meteen dag en nacht. Nee, hij is niet bijzonder snel, maar hij levert zijn kracht wel met enthousiasme. En de bereidheid waarmee hij bochten te lijf gaat, maakt hem de enige van het gezelschap die van het begrip ‘lol’ gehoord lijkt te hebben. Zijn stuurgevoel is vrij licht maar behendig, en hoewel hij stevig gaat hangen als je doorzet, is dat eerder speels dan irritant.

Kia EV6 GT-Line Nissan Ariya 87 kWh Evolvo Toyota bZ4x Premium rijdend voorkant

Hij lijkt ook een stuk lichter, hoewel hij dat niet is. Ja, je kunt wat gemopper krijgen van de tractiecontrole op een door olie en rubber wat gladder geworden kruising, maar dat is met achterwielaandrijving nu eenmaal veel minder ergerlijk, en als je het systeem uitzet, kun je er nog redelijk de idioot mee uithangen ook. Het volstaat om te zeggen dat je hier eigenlijk maar één keuze hebt als je iets geeft om dynamiek.

Wat is de beste elektrische familieauto, de Kia EV6, Nissan Ariya of de Toyota bZ4X?

Het is een interessante markt, dit, en hij is volop in beweging. Fabrikanten doen hun uiterste best om met genoeg winstgevende mid-size SUV’s op de proppen te komen, en je hebt nu een heel fatsoenlijke keus. Zoveel keus dat je, als je een elektrische auto wilt kopen, makkelijk terecht kunt komen in een vreemd soort keuzeverlamming: je kunt jezelf overál in kletsen. Zoiets speelt hier ook; voor alle drie de auto’s zijn uitstekende redenen te bedenken om je handtekening op het stippellijntje te zetten.

De Ariya heeft een prachtig interieur en ziet er interessant uit, de Toyota is een solide keuze met nog wat briljante extra’s als ie van jou is: tien jaar garantie als ie zijn beurten bij een dealer krijgt, en je kunt alles erbij betrekken, van verzekering tot servicecontracten, wat het geheel rompslompvrij (maar niet per se goedkoper) maakt.

Kia EV6 GT Line en Nissan Ariya en Toyota bZ4x Premium geparkeerd

Dit zijn allesbehalve slechte auto’s, maar ze leunen vrij sterk op persoonlijke voorkeur, die hun tekortkomingen kan verhullen. De Kia EV6 blijft de keuze van TopGear, dankzij een combinatie van efficiency, stijl, dynamiek en snelladen. Daarbij is hij concurrerend geprijsd en komt ie met zeven jaar garantie – ook niet niks. Over het uiterlijk kun je twisten, over de resultaten niet.

Sterker: de EV6 lijkt favoriet te blijven, in ieder geval tot je hem naast de ongeveer gelijk geprijsde Hyundai Ioniq 6 zet. Die heeft alles in zich om de lat hoger te leggen en zo onze blik te vertroebelen, zeker omdat ie niet slaafs de blauwdruk van de tot nu toe haast verplichte hogere rijhoogte volgt. Dat, plus een (nog) forsere actieradius. Laat de nieuwe generatie maar komen.

Uitslag: Kia EV6 vs Nissan Ariya vs Toyota bZ4X

Winnaar: Kia EV6 77,4 kWh GT-Line (17/20)
Uitstekende allrounder, achterwielaandrijving voelt sportiever aan, laden is top. Laat de twee Japanners achter zich.

Tweede plaats: Nissan Ariya 87 kWh Evolvo (14/20)
Solide elektrische SUV, maar niet de meest ­dynamische. Verrassend efficiënt voor zijn grootte, prima interieur.

Derde plaats: Toyota bZ4x Premium (12/20)
Goede poging, maar weinig verrassend en niet heel leuk. Hier krijgt ie op zijn donder. Vierwielaangedreven versie is aantrekkelijker.

Specificaties van de Kia EV6 77 kWh GT-Line (2023)


Motor
1 e-motor achter
Vermogen
229 pk
Acceleratie
0-100 7,3 s
Koppel
350 Nm
Actieradius (opgave)
528 km
Topsnelheid
185 km/u
Gewicht
1.985 kg
Accucapaciteit
77,4 kWh
Bagageruimte
480 l
Prijs
€ 62.195 (NL)
€ 64.090 (B)

Specificaties van de Nissan Ariya 87 kWh Evolve (2023)


Motor
1 e-motor voor
Vermogen
242 pk
Acceleratie
0-100 7,6 s
Koppel
300 Nm
Actieradius (opgave)
533 km
Topsnelheid
160 km/u
Gewicht
2.000 kg
Accucapaciteit
87 kWh
Bagageruimte
468 l
Prijs
€ 62.790 (NL)
€ 67.100 (B)

Specificaties van de Toyota bZ4X Premium (2023)


Motor
1 e-motor voor
Vermogen
204 pk
Acceleratie
0-100 7,5 s
Koppel
265 Nm
Actieradius (opgave)
516 km
Topsnelheid
160 km/u
Gewicht
2.020 kg
Accucapaciteit
75 kWh
Bagageruimte
452 l
Prijs
€ 59.895 (NL)
€ 68.330 (B)

Reacties

  • Daniël heeft op 15 mei 2023 geschreven:

    Als ik oprecht opzoek was naar een elektrische ‘familieauto’, dan was ik erg teleurgesteld om erachter te komen dat dat enkel een SUV kan zijn

    Reageer
  • Rami heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    Mijn vorige auto was een Enyaq, nu rij ik een EV6. En moet toch echt zeggen dat de EV6 een stuk lekkerder rijdt. Misschien iets minder ruimte dan de Enyaq, maar esthetisch vind ik de EV6 veel mooier met zijn sexy sportieve uiterlijk.

    • Quasimodo heeft op 15 mei 2023 geschreven:

      Die EV6 heeft nogal rare proporties. Vanuit de ene hoek is die prima maar vanuit de andere hoek is het geen gezicht. En die is nog veel duurder ook!

      Reageer
    Reageer
  • Karel heeft op 14 mei 2023 geschreven:

    In dit segment zou ik altijd de Enyaq of ID4 kiezen. Allround fijne auto’s en meer waar voor je geld.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Quasimodo Reactie annuleren

(verplicht)