De Opel Mokka, geïntroduceerd in 2012, is nog altijd onder ons – hoewel hij van links en rechts wordt belaagd door Opels nieuwe crossover-­offensief op basis van PSA-platforms. Tussen de gelikte Crossland X en de Grandland X ziet het beestje, dat tussendoor werd opgefrist en sindsdien ook een ‘X’ aan zijn naam mag toevoegen, er een beetje ongemakkelijk uit. Alsof ie zelf ook wel weet dat z’n tijd er binnenkort op zit.

Toch hoog op ons lijstje

Terwijl wij toch, als we een middel­grote crossover wilden, de Opel Mokka X 1.4 Turbo 120 pk Innovation hoog op ons lijstje zouden hebben staan. Oké, we geven het toe: we hebben misschien een klein zwak plekje voor ’m. En heus niet alleen omdat we ooit een tocht door Afrika met ’m maakten, waarbij ie de klappen op z’n kin nam en zich kranig weerde als een rauw terreinkarretje.

Wat ons betreft is de Opel Mokka X precies wat een compacte crossover moet zijn. Niet modieus, niet ijdel, maar met de juiste uiterlijke eigenschappen: hoog, gedrongen en stoer-achtig. En, cruciaal: verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Een auto die zowel z’n mannetje staat in de vieze blubber en de droge woestenij als op het parkeerterrein van de Aldi (waar het immers ook een waar oorlogsgebied kan zijn).

Niets ten nadele van z’n jongere broertjes, maar de Crossland en Grandland raken bij ons niet dezelfde snaar. Ze willen te graag, zijn te zelfbewust en hip, met hun designgeintjes. En het zijn trouwens ook geen vierwielaandrijvers (toekomstige versies met een elektromotortje achterin niet meegerekend), ­waardoor ze in ons boekje meteen een streepje tegen hebben.

Het origineel marcheert nog even door

Een eventuele opvolger van de Opel Mokka X zal van hetzelfde PSA-laken een pak zijn, maar gelukkig laat Opel het origineel voorlopig nog even doormarcheren. Hij komt niet in aanmerking voor dezelfde nieuwe dieselmotoren als z’n stalgenoten – het zou wat te veel moeite zijn om die in dit oude GM-­platform te bouwen – maar kreeg wel onlangs een nieuwe instapmotor toegewezen.

Nou ja, nieuw: het is de 1.4 Turbo die we al kennen, maar dan met 120 in plaats van 140 pk, en enkel in combinatie met een handbak en voorwielaandrijving. Drukt de prijs toch weer een beetje, en het is niet dat je er in de prestaties op de weg heel veel van merkt.

Het interieur van de Opel Mokka X voelt vertrouwd aan, met nog de oude IntelliLink-navigatie (die, in tegenstelling tot het nieuwe systeem in de Grandland, geen gekoppelde smartphone nodig heeft om een route met tussenstops te kunnen rijden) en de bekende stoelen die zijn goedgekeurd door de Duitse ruggen­gratenclub.

Wat vinden we van de Opel Mokka X 1.4 Turbo 120 pk Innovation?

Als je wilt, zijn er adaptieve led-koplampen en parkeerhulp beschikbaar. De Opel Mokka X 1.4 Turbo 120 pk Innovation stuurt prettig, schakelt als door boter en is onder alle omstandigheden behoorlijk stil. Bovendien is ons testexemplaar, niet de auto op deze foto’s, uitgevoerd in knalrood met ­zwarte velgen: woeha!

We willen niet zeggen dat er niet heel veel leukere compacte auto’s bestaan. Maar als we dan toch allemaal in crossovers gaan rijden, mogen ze van ons best een shotje Mokka hebben.

Specificaties Opel Mokka X 1.4 Turbo 120 pk Innovation


Motor
1.364 cc
viercilinder turbo
120 pk @ 4.800 tpm
175 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,9 s
top 185 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
148 g/km CO2  D Label

Afmetingen
4.275 x 1.781 x 1.658 mm (l x b x h)
2.555 mm (wielbasis)
1.394 kg
52 l (benzine)
356 / 1.372 l (bagage)

Prijzen
€ 29.799 (NL) – 140 pk
€ 21.950 (B)

Vonnis:
In een markt vol vermoeiende glim- en glitterkarren is de Mokka inmiddels een verfrissend nuchter geval. Ja, we weten dat je beide opa’s er een rijden, maar geloof ons: voor een crossover is ie nog best geinig

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)