![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/peugeot-e-3008-gt-73-kwh-210-rijder-3-4-voor-2024.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/peugeot-e-3008-gt-73-kwh-210-rijder-3-4-voor-2024.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/peugeot-e-3008-gt-73-kwh-210-rijder-3-4-voor-2024.jpg)
De Peugeot 3008 en de Peugeot 206 zijn enorme verkooptoppers. De 3008 is de meest succesvolle nieuwe Peugeot sinds de 206. Dit geeft aan hoezeer het merk de weg kwijt was, maar ook hoe effectief het zich nu heeft herpakt. Grotendeels dan
Is er weleens eerder een middenklasse-familieauto geweest in de categorie MPV, SUV of crossover die zoveel begeerte opriep als deze Peugeot 3008 1.6 e-THP? En dan niet vanwege een rood lettertje op de kofferklep of een bijtellingstarief waar je portemonnee warm en week van werd. Nee: echte, oprechte aantrekkingskracht, gevoed door prachtig design met originele en vlekkeloos uitgevoerde ideeën. Wij kunnen er even geen bedenken.
In de juiste versie en kleur, met het juiste interieur, is de 3008 een auto waar je eindeloos naar kunt blijven kijken. Met ‘de juiste versie’ bedoelen we overigens deze GT-Line, en met ‘de juiste kleur’ bedoelen we Gris Amazonite, een soort bronsgrijs dat hem in onze ogen verreweg het beste staat van alle tinten die Peugeot aanbiedt. Bestel je je 3008 dan ook nog eens met de 165 pk sterke 1,6-liter e-THP benzinemotor, dan heb je helemaal een benijdenswaardige uitvoering te pakken. Althans, als je kunt leven met één klein smetje.
Of eigenlijk: noem het maar een nare, hardnekkige vlek. Onze test-3008 voelt lichtvoetig, levendig en stug aan, maar desondanks rijden we ‘m met de begeestering van een oude hond in de volle zon. Dit heeft één enkele oorzaak: de EAT6-automaat, wiens voornaamste doel in het leven lijkt te zijn om elk greintje lol uit je ritjes te filteren. Hij is traag, kleverig en is af en toe totaal de kluts kwijt (waarop hij, ogenschijnlijk ten einde raad, met een lompe bonk van versnelling wisselt). Met z’n lijzige manier van aangrijpen maakt ie – zeker in combinatie met start/stop – zelfs normaal, evenredig optrekken bij een verkeerslicht tot een uitdaging. De Sport-stand maakt de reacties eigenlijk alleen heftiger, niet sneller, waardoor soepel rijden nog lastiger wordt. Of het aan de combinatie met deze motor ligt – we weten het niet, maar we kunnen ons niet herinneren dat we in andere configuraties zoveel aanstoot aan deze bak namen.
Afijn: bestel de slechts iets minder krachtige 1.2 met een handgeschakelde zesbak (de 1.6 is er alleen met automaat) en de 3008 moet een waar genot zijn. Z’n interieur is van ongekende klasse, met een schitterend ontwerp en bijzondere materialen. Er is ruimte, er is stilte op snelheid, het tellerscherm toont prachtige animaties en de infotainment is duizendmaal beter en intuïtiever dan alle eerdere pogingen die we op dit vlak van PSA hebben gezien. De besturing is erg direct, een effect dat nog eens versterkt wordt door het kleine stuurtje, maar krijgt naarmate je versnelt een prettig gewicht waardoor zenuwachtig gedrag wordt voorkomen. En dan zijn er nog de moods: Boost en Relax, waarbij de hele auto, inclusief de geur van de airco, zich in met één tapje van je vinger instelt naar je bui.
Eerder testten we al z’n kleine broertje wat betreft de motor, de Peugeot 3008 1.2 PureTech.
De 3008 is een schot in de roos, maar mijd de versie met automaat. Anders vrezen we dat je jezelf in de voet schiet.
Koos heeft op 19 september 2017 geschreven:
Waarom heeft auto grootmacht Frankrijk als enige geen echte hedendaagse supercars? Ik bedoel niet niveau Alpine of de conceptcars en brommobielmutanten (Ligier) die je via Google vindt, maar auto’s als McLaren, Ferrari, Porsche, Ford GT40, enz. Zelfs China heeft NextEV. Kan Topgear onze Franse vrienden niet wat aanmoedigen om te zorgen voor (nog) meer variatie in de markt? Vive la France!