Peugeot 5008: 1e rij-indruk

Peugeots nieuwe SUV-topper maakt indruk

Foto('s): PSAPeugeot 5008 - 1e rij-indruk
Foto('s): PSAPeugeot 5008 - 1e rij-indruk
Foto('s): PSAPeugeot 5008 - 1e rij-indruk
Foto('s): PSAPeugeot 5008 - 1e rij-indruk
Foto('s): PSAPeugeot 5008 - 1e rij-indruk
Foto('s): PSAPeugeot 5008 - 1e rij-indruk
Foto('s): PSAPeugeot 5008 - 1e rij-indruk
Foto('s): PSAPeugeot 5008 - 1e rij-indruk
Peugeot 5008 - 1e rij-indruk
Peugeot 5008 - 1e rij-indruk
Peugeot 5008 - 1e rij-indruk
Peugeot 5008 - 1e rij-indruk
Peugeot 5008 - 1e rij-indruk
Peugeot 5008 - 1e rij-indruk
Peugeot 5008 - 1e rij-indruk
Peugeot 5008 - 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 5008. In ons komende nummer lees je het uitgebreide rijverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Peugeot 5008
Uitvoering: 1.6 THP GT-Line
Locatie: Lissabon en omstreken
Weersomstandigheden: bewolkt en aangenaam

Hé, dat lijkt wel een 3008 met een langere wielbasis.

Nou zeg, jij bent scherp. Dat klopt: de Peugeot 5008 was ooit een ietwat oenig busje met plek voor een kinderfeestje, maar niet langer. De nieuwe 3008, die vorig jaar werd herboren als SUV-achtige, staat aan de basis van deze 5008. Hij staat op hetzelfde platform en gebruikt hetzelfde design, maar biedt meer binnenruimte en zelfs twee extra zitplaatsen.

Zeven zitplaatsen? Voor kleuters zeker?

Dat valt behoorlijk mee. Als degenen op de tweede zitrij een beetje inschikken, kun je als doorsnee formaat volwassene best achterin zitten. Ben je met minder mensen, dan hebben we het over een royale hoeveelheid ruimte, zowel voor personen als bagage.

Hoe rijdt de Peugeot 5008?

Uitstekend. Wij reden de 1,6-liter viercilinder turbo, de sterkste benzineversie. Hoewel hij niet snel is, is hij wel krachtig genoeg om een groot gezelschap voort te sleuren. De automaat is af en toe wat zoekerig, zeker in de Sport-stand, maar over het algemeen is de Peugeot 5008 een verfijnd geval, stil op snelheid. Het onderstel is niet direct Frans comfortabel; dit betekent dat je ook best een potje met ‘m kunt hoeken, al nodigt ie daar nooit toe uit.

Verder nog bijzonderheden?

Dat interieur! Het lijkt zo uit een conceptcar te komen. Peugeots bijzondere i-Cockpit is hier beter geslaagd dan in welk eerder model ook, met nu genoeg intuïtieve knoppen om het infotainmentscherm bij te staan. Een tweede scherm met geanimeerde tellers is standaard, en we zijn fan van de Amplify-functie, die de hele auto – sfeerverlichting, stoelmassage, het geurtje van je airco – aanpast aan je stemming.

Hoeveel ben ik lichter als ik een Peugeot 5008 wil aanschaffen?

In Nederland is de Peugeot 5008 er vanaf 32.660 euro (25.279 euro in België). Onze 1.6 THP kost 42.280 euro (34.587 euro in België). Dat is voor deze GT-Line geen gekke deal, aangezien de 1.2 driecilinder in dezelfde uitvoering amper twee mille goedkoper is.

Lees de volledige rijtest van de Peugeot 5008 in TopGear 142, die op 16 maart in de winkels ligt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken