Er lijkt op het moment een analoge revolutie gaande te zijn bij Porsche. Nee, er is niet direct sprake van een terugkeer naar handgeklopte wielkasten en het gebruik van binnenbanden. Maar wel van een zekere erkenning van het feit dat rijplezier niet noodzakelijkerwijs is gekoppeld aan rondetijden. De Cayman GT4 was de eerste in die serie. Meer nadruk op de zinnelijke ervaring dan op pure snelheid. Toen volgde de 911 R, daarna de GT3 met een optionele handbak. Nu verschijnen er nog eens twee andere ouderwets aandoende 911’s aan het firmament.

We beginnen met de 911 GT3 Touring Pack

In essentie is dit een GT3 zonder spoiler – maar er valt meer over te zeggen dan dat alleen. Neem bijvoorbeeld het feit dat de naam Touring voor het eerst werd gebruikt op de befaamde 2,7-liter Carrera RS uit 1973. Dat noemen we erfgoed – niets meer en niets minder. De ontbrekende achter­spoiler is vervangen door de klassieke pop-up klep, die is versierd met een subtiele GT3 Touring-badge. Je kunt kiezen voor elke versnellingsbak die je maar wilt, als het maar een hand­geschakelde zesbak is, en binnenin vinden we louter leer en stof, geen race-achtig alcantara of rolkooien. Voor de rest is ie vrijwel identiek aan de standaard GT3, met dezelfde opties – keramische remmen, liftfunctie op de vooras, led-koplampen, Chrono Pack en audio-upgrades.
Hij heeft achterin geen stoelen. Maar wel heeft ie 20-inch wielen en is ie 44 millimeter breder en 25 millimeter lager dan de basis-Carrera. Bovendien heeft ie standaard vierwielbesturing. Oh, en hij heeft de 4,0-liter zescilinder die de zegen lijkt te hebben gekregen van Het Opperwezen zelf, met z’n 9.000 speelse toeren.

De Carrera T is weer een heel ander verhaal

Die ‘T’ staat overigens ook voor Touring, wat enigszins misleidend is. Porsche brengt deze auto aan de man als een lichtgewicht special. Het is een meer op de bestuurder gerichte versie van de standaard Carrera. De 3,0-liter zescilinder twin-turbo van de Carrera heeft 370 pk die naar de ­achterwielen worden geleid door een zeventraps PDK of een handgeschakelde zevenbak. Je moet die laatstgenoemde nemen en wel om drie redenen. Je krijgt dan een mechanisch sperdifferentieel (de PDK heeft dat niet), een kortere eindoverbrenging dan de Carrera S en een dikkere pook. Bovendien past een handbak veel beter bij het idee achter deze auto. De sportuitlaat is standaard, net als een met 20 millimeter verlaagd PASM-sport­onderstel en het dunnere glas van de GT2 RS in de achterraampjes en de achterruit. De geluidsisolatie is ‘goeddeels gereduceerd’. Hij heeft geen stoelen achterin, geen radio en geen navigatie (al kun je die zaken alsnog laten inbouwen zonder extra kosten). Ook krijg je een Sport Chrono-pakket en deurhendels van textiel.

De totale gewichtsbesparing bedraagt maar 5 kg

De tijd van 0 naar 100 km/u daalt met een tiende van een seconde tot 4,5 seconden (4,2 seconden met de PDK), en z’n top is 293 km/u. Dat is, zo realiseer je je al snel, meer dan genoeg op smalle en bochtige bergweggetjes. Meestal voelt de T net zo snel aan als de GT3, dankzij z’n wat flexibeler turbomotor. Denk niet dat de basis-911 een compromis vormt voor mensen die zich geen Carrera S kunnen veroorloven; hier, op de openbare weg, raakt hij niet zelden precies de juiste snaar. De sportuitlaat die knalt en popt achter je, de Sport-modus ingeschakeld, de ophanging in een zachtere stand en lekker flipperen met de handbak: het is een ervaring om van te genieten. Naast de GT3 voelt de T aanzienlijk sierlijker en minder breed aan – je gaat weliswaar minder hard, maar de besturing is kraakhelder, de remmen mooi progressief, en je voelt je altijd betrokken bij wat er gebeurt. Het nadeel? Deze auto is briljant omdat de Carrera waarop ie is gebaseerd ook al briljant was, niet door specifieke technische innovaties. Ze noemen ‘m een special, en dat is ie ook: een special van de marketingafdeling.

Waarom heeft Porsche de GT3 Touring gebouwd?

Dat het een special is kan niet worden gezegd van de GT3. Ja, de veranderingen zijn minimaal. Maar niet alleen ziet hij er cooler uit dan z’n bevleugelde broer. Ook vertolkt hij de rol van een 911 R voor de massa. Porsche GT-baas Preuninger ontzenuwde geruchten dat de Touring zou zijn ontworpen om mensen die met de 911 R speculeren de stuipen op het lijf te jagen. De 911 R was het proefkonijn dat bewees dat een auto als deze bestaansrecht heeft. Dit is het meer ‘betaalbare’ gevolg van de R. Je vast moeten houden terwijl de motor korte metten maakt met de laatste 1.000 toeren en de auto zijn uitlaten helemaal opengooit, is iets wat iedereen eens in z’n leven zou moeten meemaken – zoals parachutespringen of de stierenrennen van Pamplona. Maar uiteindelijk zijn het de snelheid waarmee je door de bochten kunt gaan, de frisse alertheid van de besturing en hoe laat je kunt remmen (hoewel onze testauto stalen en geen keramische exemplaren heeft, voor het ware retro-effect) die echt het verschil maken.
Dan nog een woordje over de zesbak. Dank, GT-afdeling, dat jullie er geen zeven van maakten. Het is een precisie-instrument. Het schakelt niet alleen heerlijk, maar het dwingt je om constant te weten waar je je in het toerenspectrum bevindt. Zo kan je vooraf plannen en wordt je meer betrokken bij het rijden dan bij de PDK.

Om uit deze twee nou een winnaar te kiezen, dat lijkt wat bot

Ja, de GT3 bevindt zich op een hoger niveau. Maar als je niet van plan bent het circuit op te gaan is de zachtere Carrera T bijna even aantrekkelijk. En van het prijsverschil kun je nog een leuke hete hatch kopen. Porsche 911 T vs. Porsche 911 GT3 Touring. Het maakt niet uit welke je kiest, beide zijn extreem goede auto’s. Laten we daarom vandaag, op deze mooie dag, het feit vieren dat sommige automakers, temidden van alle technologie, nog niet vergeten zijn dat eenvoudige, mechanische pleziertjes vaak de beste zijn. Bravo, Porsche, dat jullie het veld aanvoeren.

Specificaties Porsche 911 Carrera T


Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
370 pk @ 6.500 tpm
450 Nm @ 1.700 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 293 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,5 l/100 km
215 g/km CO2 G Label

Afmetingen
4.527 x 1.808 x 1.285 mm
(l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.425 kg
64 l (benzine)
145 l (bagage)

Prijzen
€ 143.100 (NL)
€ 111.054 (B)

VONNIS 16/20

De 911 T is een werkelijk briljant uitgevoerde auto die meer kan dan je gezien z’n positionering zou verwachten. Maar het is en blijft geen echte innovatie, maar een special die vooral is bedacht door slimme marketingjongens.

Specificaties Porsche 911 GT3 Touring


Motor
3.996 cc
zescilinder boxer
500 pk @ 8.250 tpm
460 Nm @ 6.000 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 316 km/u

Verbruik (gemiddeld)
13,3 l/100 km
302 g/km CO2 G Label

Afmetingen
4.562 x 1.852 x 1.271 mm
(l x b x h)
2.457 mm (wielbasis)
1.413 kg
64 l (benzine)
125 l (bagage)

Prijzen
€ 234.512 (NL)
€ 156.671 (B)

VONNIS 18/20

Minder spoiler, meer hebberigheid. De GT3 Touring is beduidend meer dan een poor man’s 911 R: hij net zo magisch als de standaard GT3, maar minder dikdoenerij maakt ‘m eigenlijk alleen maar aantrekkelijker

Reacties

  • MarcelB heeft op 12 april 2018 geschreven:

    Flipperen met de handbak??!!! Die had ik nog niet gehoord…..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)