Zo’n beetje alle automerken willen/moeten/zullen de komende jaren aan de stekker. Renault mag in zijn handjes wrijven, want ze hebben een aardige voorsprong opgebouwd: met de Zoe zijn ze al een tijdje prominent aanwezig in de EV-wereld. De kleine hatchback is de bestverkochte elektrische auto in Europa en stijgt jaarlijks in populairiteit. Renault heeft er inmiddels 160.000 gebouwd, die in pakweg 50 landen fluisterstil en uitstootloos over de weg zoeven.

Volgens de Fransen is dit de ‘derde generatie’ van de Zoe, maar in feite is het gewoon de tweede facelift. De auto is in de basis nog steeds hetzelfde als de oorspronkelijke versie die in 2013 werd geïntroduceerd. In het begin had hij een accu van 22 kWh, waarmee hij net iets meer dan 200 kilometer kon rijden. Tussendoor ontving hij een welkome upgrade naar 41 kWh en kreeg hij ook nog eens een sterkere motor tussen z’n voorwielen.

En hier is nog een nieuwe Zoe

Met deze nieuwste, de Renault Zoe ZE50 R135 Edition One, mag je je verheugen op een accupakket van 52 kWh – goed voor maar liefst 395 kilometer volgens de nieuwste WLTP-meetmethode – en een elektromotor van 110 of 135 pk. Om te weten met wat voor Zoe je van doen hebt, hoef je maar naar de typeaanduiding te kijken: het getal achter ‘ZE’ verwijst ruwweg naar het formaat van de accu (eerdere Zoe’s heetten ZE20 en ZE40), dat achter de ‘R’ naar het motorvermogen.

De nieuwste versie herken je verder meteen aan de breder ogende bumpers, standaard led-koplampen, kekke achterlichten (met ‘geanimeerde’ richtingaanwijzers) en aan de motorkap, die van prominente groeven werd voorzien om het voorkomen van de Zoe net wat minder aaibaar te maken. Dat is deels gelukt: hij ziet er beter uit dan ooit, maar blijft al met al toch een beetje een bolletje. Zo voelt hij ook aan als je erin stapt, want de stoelen kunnen niet erg ver omlaag, waardoor je als potige noordwest-Europeaan nogal op de bok zit. Dat krijg je met al die batterijen in de vloer.

Schermen en PET-flessen

Gelukkig is er een nieuw interieur om je aandacht van de zitpositie af te leiden. Het dashboard werd opnieuw vormgegeven en bestaat uit gerecycled materiaal. In de Zen-uitvoering worden de stoelen zelfs bekleed met stof die is gemaakt van oude autogordels en PET-flessen. Er is een nieuwe versnellingspook (met naast de D- ook een B-stand, voor meer remwerking en dus regeneratie), een automatische parkeerrem en een plek om je telefoon draadloos bij te laden.

Maar het meest in het oog springen het nieuwe tellerscherm van 10 inch en het display in het midden van het dashboard, naar keuze 7 of 9,3 inch groot. Het Easy Link-infotainmentsysteem met TomTom-navigatie kreeg ook een opfrisser en er is een app waarmee je op afstand je route kunt plannen, alvast een laadstation kunt zoeken of je huidige laadsessie kunt beheren.

Nieuwe spulletjes voor de Renault Zoe

Daarover gesproken: de Zoe heeft voortaan een DC-lader aan boord, waarmee je bij snellaadpunten tot 50 kW terechtkunt. Uiteraard kan hij ook met ‘mindere’ palen overweg, dankzij de AC-lader die tot 22 kW gaat. De nieuwe accu weegt overigens slechts 25 kilo meer dan de oude, en ja, het behoort nog steeds tot de mogelijkheden om je Zoe voor een (veel) lager bedrag aan te schaffen en de accu tegen een maandelijkse vergoeding te huren. Dat betekent dat je bij Renault kunt aankloppen voor een nieuwe zodra de capaciteit ernstig vermindert, maar zelfs bij de allereerste Zoe’s komt dat zes jaar na hun ingebruikname nog maar nauwelijks voor.

Naast de grotere accu en krachtiger motor monteerde Renault ook een nieuw remsysteem, met schijven in plaats van trommels achter. Niet dat je ze heel vaak hoeft aan te spreken. Met de pook in de B-stand heeft de Zoe een goed bruikbare remwerking – niet zo sterk als die andere EV uit het concern, de Nissan Leaf, maar voldoende om niet vaak naar het grote pedaal te hoeven uitwijken. Althans, in de rustige, glooiende omgeving van Sardinië, waar Renault ons de auto laat testen. En zolang je accu niet vol is, want dan valt er immers weinig te regenereren.

Het rijgedrag van de Renault Zoe ZE50 R135 Edition One

Voeren we het tempo op, dan zijn we maar wat blij met de nieuwe remmen – en met het onderstel, dat Frans zacht en deinend is en daardoor in bochten een nogal komisch effect heeft. Overigens zonder dat de Zoe er lastig controleerbaar van wordt; door het lage zwaartepunt blijft het hellen beperkt en duwt hij niet al te sterk rechtdoor. De besturing kent in het midden geen dood punt en is aardig direct, maar ook zo licht dat we de auto regelmatig met één vingertje de hoek om laten gaan.

Onder de 30 km/u brengt de Zoe een spacy woo-woo-geluidje voort, handig om nietsvermoedende voetgangers te laten weten dat je vlak achter ze rijdt. Je kunt het ook uitschakelen, maar wij zouden het juist liever tot 40 of 50 km/u horen – voor de veiligheid natuurlijk, niet omdat we het cool vinden of zo.

Zoals elke EV reageert de Zoe happig op het ‘gaspedaal’, al komt hij vanuit stilstand voor je gevoel traag op gang. Dat is zodat je niet de hele tijd met rokende banden wegtrekt. Eenmaal rollend krijg je z’n potentie mee: inhaalacties en tussensprintjes zijn zo gepiept. Renault geeft een tijd van 80 naar 120 km/u op van 7,1 seconden, maar het is vooral van 40 naar 80 km/u dat je grijnzend achter het stuur zit.

De party piece van de nieuwe Zoe is de isolatie

Door een akoestische voorruit en verbeterde geluidsdemping op cruciale punten in de carrosserie krijg je nauwelijks herrie van de weg mee en begin je pas een beetje windgeruis te ontwaren als je harder dan 100 rijdt. In de stad horen we enkel de airco een beetje blazen, verder is het doodstil. In alle rust kunnen we zo het nieuwe interieur in ons opnemen, waarbij gezegd moet worden dat Renault erg zijn best heeft gedaan.

Wat we alleen niet snappen, is waarom je de verre bovenkant van het dashboard van zacht materiaal zou maken, maar de deurpanelen – waar je toch eerder je elleboog op zult leggen – juist van knalhard plastic. Dat, plus z’n formaat, de eerdergenoemde niet in hoogte verstelbare stoel en het ontbreken van een middenarmsteun, zorgt dat de Zoe niet echt aanvoelt als een auto van 35 mille. Terwijl dat toch is wat deze R135, inclusief accu dan, moet kosten.

Specificaties Renault Zoe ZE50 R135 Edition One


Motor
1 elektromotor
135 pk
245 Nm
52 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,5 s
top 140 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,2 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
395 km (WLTP)
Laadtijd
6:00 uur bij 11 kW
1:10 uur bij 50 kW (80%)
Afmetingen
4.084 x 1.730 x 1.562 mm (l x b x h)
2.588 mm (wielbasis)
1.502 kg
338 / 1.225 l (bagage)
Prijzen
€ 37.790 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

  • A.van Dijk heeft op 4 april 2021 geschreven:

    Hallo, heb zoe nu 11000 km en op de kleine minpuntjes na , prima auto voor zn prij s, gem 16 kw op 100 km , ben van plan om hem helemaal op te rijden.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan A.van Dijk Reactie annuleren

(verplicht)