Dus hij heeft geen moeite met een
monstertocht van Engeland naar Valencia. Heel goed. Maar, zo vraagt Richard Hammond zich hardop af: voor wie is de Rapide nou eigenlijk echt bedoeld?
door Richard Hammond
Hoewel het er soms de schijn van heeft dat er iets anders aan de hand is – wellicht is het je opgevallen dat er hier en daar in de media berichten opduiken over probleempjes in de bancaire en economische sectoren, her en der in de wereld – blijkt dat wij, burgers van de wereld, gewoonweg stinkend rijk zijn.
Dat lijken automakers althans te denken. Zij hebben namens ons, zijnde alle wereldburgers, besloten dat grote, snelle en dure sedans en grote, snelle en dure coupés niet goed genoeg voor ons zijn. Dus krijgen we nu grote, snelle en dure coupé-achtige sedans en vijfdeurs hatchback-achtigen om al dat geld, dat we blijkbaar dus gewoon hebben, aan op te maken.
Neem de Porsche Panamera, de aanstaande Audi A7 vierdeurscoupé en de wat oudere Mercedes CLS, en vergeet dan ook niet de Jaguars XF en XJ, de Audi A5 Sportback en de BMW 5 GT. Automakers zouden ze niet produceren als wij ze niet zouden kopen. Dus dat is het sluitende en definitieve bewijs dat wij, burgers van de wereld, nog altijd allemaal stinkend rijk zijn.
De nieuwe Aston Martin Rapide is een vierdeursversie van Aston Martins DB9 V12-coupé, en wordt op hetzelfde chassis gebouwd, al heeft ie een bijna 30 centimeter langere wielbasis en is ie ook ongeveer in totaal 30 centimeter langer. Dat is veel, die 30 centimeters. Hij heet nu dus anders, maar het is gewoon dezelfde auto maar een stukkie langer en dan met vier deuren. Ze zouden ‘m ook best de DB9 LWB hebben kunnen noemen, maar Rapide klonk natuurlijk een stuk mooier.
Critici en cynici zullen vinden dat Aston Martin gewoonweg in een gat in de markt is gesprongen. Uitsluitend en alleen voor het geld (want de concurrentie verkoopt tenslotte zulke auto’s). Want was het modulaire chassis van dr. Ulrich Bez’s voor de DB9 en de Vantage ooit bedoeld om er een vierdeurs sedan op te bouwen? Ik denk het niet. Het bewijs daarvoor is dat ie met 30 centimeter verlengd moest worden om die vier deuren kwijt te kunnen.
Dat daargelaten: hoe rijdt ie dan? Goed, zoals we van een Aston Martin mogen verwachten? Jawel. Hij heeft niet veel ingeleverd ten opzichte van de DB9, en de dikke V12 maakt een fijn geluid voor een vierdeurs sedan. Mooier, bijvoorbeeld, dan het geluid dat een Ford Mondeo voortbrengt. Want laten we even niet vergeten dat deze V12 in essentie gewoon uit twee Mondeo V6-motoren bestaat, waar de Duratec-stickers voorzichtig af zijn geweekt. Ik zou ze zelf niet aan elkaar kunnen lassen, dat geef ik meteen toe, maar je begrijpt wat ik bedoel.
De Rapide is redelijk stil en vrij comfortabel, en hij rijdt goed. De achterpassagiers hebben een overvloed aan beenruimte tot hun beschikking. Hoewel ik misschien niet de beste ijkpersoon ben voor dat soort zaken. Zie, ik pas al criteria toe op de Rapide alsof het een Mondeo is – schreef ik nou net over beenruimte in een Aston Martin?
‘Zou jij klagen of dwarsliggen als iemand je een lift in deze auto zou aanbieden? Het is een Aston Martin’
Er moet iets zijn wat me bevalt, iets wat ‘m speciaal maakt. Even kijken. Ja. Ik houd van de kuipstoelen achterin, en van de harde, ‘we zijn op weg naar Italië’-achtige stootstrips in de bagageruimte, en van de televisieschermpjes in de hoofdsteunen, en van het suède plafond, en van de foutloze afwerking. Het is net een privé-vliegtuig.
Maar wat ís de Aston Martin Rapide? Wie dik 250.000 euro kan uitgeven aan een auto, weet dat hij of zij een verdomd goede vierzits GT kan kopen. In het geval van de Maserati Quattroporte koop je dan een schitterend stuk breekbaarheid, een puur Italiaans maar praktisch te gebruiken stukje Ferrari-gekte. Met de Panamera koop je een volstrekt degelijke Porsche die je voor 100 procent dat veilige Porsche-gevoel geeft, en die geweldig rijdt.
Maar wat koop je met de Aston Martin Rapide, even afgezien van het feit dat het een auto met een Aston-logo is? Het is een opgerekte coupé. Als ik met mijn gezin uit winkelen ga op zaterdagmiddag, zou ik daar dan deze Rapide voor willen gebruiken? Mijn meiden zouden er niks aan vinden, want ze zouden niet naar buiten kunnen kijken. Ze zouden ‘m haten. En met een paar gebroken waskrijtjes en wat chipskruimels zou de sfeer op de achterbank het superdeluxe ‘leergevoel’ nogal snel verliezen.
Voor wie is deze auto dan bedoeld? Directeuren die andere directeuren een lift aanbieden? Zou je in dat geval niet liever gewoon in een Range Rover rijden en geen gekke blikken toegeworpen krijgen? Het antwoord op mijn vraag bestaat uit maar twee woorden. Aston en Martin. Ik hoef het niet ingewikkelder te maken dan het is. Geef toe: zou jij klagen of dwarsliggen als iemand je een lift in deze auto zou aanbieden? Het is een Aston Martin.
We moeten nooit de fout maken om de tienjarige in onszelf te negeren, die roept: te gek! Dit is een heuse Aston Martin, en ik kan er drie vrienden in meenemen naar het café. Dat maakt me de coolste gast op deze planeet, reken maar. Als de barman vraagt of de eigenaar van de Aston Martin die zijn zijingang blokkeert diens auto even wil verplaatsen, hé, dan heeft ie het wel over mij. Dus.
Het feit is simpelweg dat het een Aston Martin is – een van de coolste merken ter wereld – en dat ie vier mensen kan vervoeren, en dat ie vier deuren heeft. Hij is prachtig. Hij rijdt als de wind. Als je stinkend rijk bent en ergens wilt komen voorrijden (met je drie vrienden) in een auto die er zo goed uitziet als deze, wie zou je dat genot dan ooit willen ontzeggen? De tienjarige in mij heeft gesproken. Je mag het stemmetje van de tienjarige in jezelf negeren, maar doe dat dan wel op eigen risico.
Reacties