De Volkswagen Golf 7 krijgt z’n midlife-update, en naast een nieuwe motor ligt de focus – hoe kan het ook anders – vooral op technologie. Het moet steeds een beste klus zijn voor de ingenieurs van Volkswagen: bedenken hoe ze de Golf nu weer gaan verbeteren. Het alom gelauwerde middelpunt van hun gamma is immers al jaren toonaangevend. Hij is misschien niet met alle innovaties de eerste of de meest vooruitstrevende, maar biedt wel zo’n beetje het meest complete en best gewaardeerde totaalplaatje. Hij is tijdloos, klasseloos, pretentieloos en valt in de smaak bij jong en oud, man en vrouw. De Golf is het soort propositie waar menig automerk alleen maar van kan dromen, maar tegelijk kunnen we ons voorstellen dat het zijn makers nu en dan slapeloze nachten en een aardige portie hoofdpijn oplevert om die hoge noot vast te houden.
Dus… hoe hebben ze het dan toch gedaan?
Het antwoord op de vraag hoe je de Golf het best kunt voorbereiden op de komende paar jaar eigenlijk betrekkelijk eenvoudig. Ga maar na: de Golf is er voor alle mensen, en wat willen alle mensen op dit moment? Precies, een rijdende smartphone. Wanneer willen ze deze? Precies: nu, en wel meteen.
De concurrentie is hier en daar al lekker bezig met flitsende infotainmentsystemen of superveilige assistentiegeintjes, dus besloot Volkswagen te gaan voor een aantrekkelijk pakket van al die zaken bij elkaar. Allereerst zorgden ze uiteraard voor de obligate optische verschillen met de vorige Golf – nieuwe bumpers, andere velgen en kleuren – maar daarna krijgen de gimmicks en gadgets al snel de overhand. Zo krijgt elke Golf voortaan standaard Bluetooth, led-dagrijverlichting en led-achterlichten met een nieuw ontwerp. Xenon-koplampen zijn er niet meer; net als broertje Seat Leon hebben de rijker uitgeruste Golfjes voortaan niets dan led’jes in hun neus.
De schermen van alle verkrijgbare infotainmentsystemen zijn groter en hebben een hogere resolutie, met als klapper de 9,2-inch Discover Pro, die letterlijk de volledige breedte van de middenconsole benut en uit te rusten is met apps om bijvoorbeeld thuis je voordeur open te maken. Heel connected, allemaal. Daarnaast kun je je analoge tellers achterwege laten voor VW’s Active Info Display: een extra scherm voor je neus met haarscherpe animaties van toeren en snelheid. Er is een file-assistent met stop & go, een parkeerhulp die met een aanhanger overweg kan, verbeterde city braking met voetgangersherkenning en nog wat autonoom-achtig spul. Ook hier geldt weer het oude adagium: wat het in de hogere klassen goed doet, komt vanzelf bij de Golf terecht.
Op motorisch vlak veranderde het een en ander. Zo krijgen bepaalde modellen voortaan een zeven- in plaats van een zestraps DSG-transmissie, hebben de GTI, GTI Performance en Golf R nu iets meer pk’s en krijgt de e-Golf een flink grotere actieradius. Maar het grootste nieuws op dit vlak is het verdwijnen van de 1.4 TSI-motor, die later dit jaar plaatsmaakt voor de nieuwe 1.5 TSI Evo. Inderdaad, het is de zoveelste bevestiging van wat iedereen die niet in het parallelle koekoek-universum van de NEDC leeft allang wist: een kleinere motorinhoud betekent niet automatisch een lager verbruik. Integendeel. Volgens VW is de 1.5 TSI in de BlueMotion-versie met 130 pk tot één liter per 100 kilometer zuiniger dan zijn voorganger – onder realistische omstandigheden. Voor nu proberen we deze Evo-motor met 150 pk en cilinderuitschakeling, in combinatie met een handgeschakelde zesbak.
De Volkswagen Golf 1.5 TSI is er een om snel verliefd op te worden. Vanaf het eerste moment voelt hij, om deze vrolijke termen er maar weer eens bij te halen, kwiek en dartel aan: hij is licht in z’n neus en verrast ons met z’n pit. De motor pakt vanaf zo’n 2.000 toeren gretig op en begint je dan mee te trekken als een enthousiast jochie die zijn beste vriendje iets cools wil laten zien. Alles wat je bedient, voelt licht aan, inclusief de koppeling, de trefzekere pook en de bijtgrage remmen. Tot je het geheel op Sport zet: dan wordt de besturing kunstmatig zwaarder, passend bij het rotsvaste rijgedrag waarmee de Golf ons om de oren slaat als we ‘m bewust van z’n stuk proberen te brengen op een ruime rotonde. Ook de gasrespons wordt aangescherpt en het onderstel verstijft. Dat laatste is op vlak Hollands asfalt misschien aardig, maar op de hier en daar wat pokdalige wegen van Mallorca, waar VW zijn nieuwste telg presenteert, schakelen we liever even terug naar de normale of Comfort-stand. Doorslaande voorwielen worden hoe dan ook meteen afgekapt door het XDS-‘sperdifferentieel’ (elektronische via remingrepen): snel en effectief.
En als je normaal rijdt met de Volkswagen Golf 1.5 TSI?
Laat je ‘m rustig z’n ding doen, dan is de Volkswagen Golf 1.5 TSI stil en wisselt hij onmerkbaar tussen de twee- en viercilindermodus. Hij wekt de indruk dat het hem allemaal weinig moeite kost, en dat rijdt prettig. Ondertussen genieten we van de uitstekende, knusse zitpositie en spelen we met het grote centrale scherm, dat (nogal beperkte) gebarenbediening heeft, maar ons gewapper niet altijd lijkt te herkennen. Geeft niks: dan frutselen we wel wat aan het Active Info Display, dat vijf soorten tellerprofielen kent en daarnaast nog allerlei interessants kan weergeven, zoals olietemperatuur en een strak navigatiekaartje. Een optie waarmee je auto in een klap een stuk toekomstbestendiger lijkt en waar je dus met goed fatsoen eigenlijk niet onderuit kunt..
Volkswagen voert een geslaagde, relevante update door op een auto die toch al aan de top van zijn segment opereerde. We hebben nu de nieuwswaardige zaken behandeld, maar wat uiteraard is gebleven, is alles wat een Golf tot een Golf maakt: simpele stijl en toegankelijkheid, praktisch nut te over, voelbare kwaliteit ten top. Ja, je zou ‘m kunnen wegzetten als ‘gewoon’ een middelgrote hatchback met een middelgrote motor, maar als doorsnee zijn betekent dat je zo veel zo goed doet, zouden wij het als compliment opvatten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar Golfs zijn nooit goedkoop geweest, en het aantal ‘onmisbare’ opties is wederom toegenomen, dus. Of wacht je liever op de Volkswagen Golf 8?
Specificaties Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo 150 pk Highline
1.498 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm Aandrijving
voorwielen
6v handbak Prestaties
0-100 km/u in 8,3 s
top 216 km/u Verbruik
5,1 l/100 km
116 g/km CO2 Afmetingen
4.258 x 1.790 x 1.492 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.294 kg 50 l (benzine)
380 / 1.270 l (bagage) Vonnis
Er viel al niet veel te mekkeren over de Golf, en met deze ingrepen blijft ie voorlopig een uitstekende keuze voor nagenoeg iedereen. De 1.5 TSI heeft ons alvast weten in te palmen: aan deze motor gaat VW nog veel plezier beleven
Reacties
peeters heeft op 19 februari 2018 geschreven:
Wie kan mij vertellen of de evo motor indien er 2 cilinders uitgeschakeld worden de motor meer geluid maakt en onrustiger is ?
R Guest heeft op 19 april 2020 geschreven:
merkt je helemaal niets van , maar ik probeer achter te komen hoe dat werkt en welke cilinders wordt uitgeschakeld , alleen als je gas geeft doet heel even voor de auto optrekt, dit gaat over een 1.5 tsi.
Sjeuses…. Is dit een advertorial?
Nergens ook maar een zweem van een kritische blik.
Het kan best een goede auto zijn maar dit is volkomen ongeloofwaardig als kritisch autoblad waar iemand als Clarkson zijn bijdrage aan deed.
Top Gear dit is echt schaamteloos!
peeters heeft op 19 februari 2018 geschreven:
Wie kan mij vertellen of de evo motor indien er 2 cilinders uitgeschakeld worden de motor meer geluid maakt en onrustiger is ?
R Guest heeft op 19 april 2020 geschreven:
merkt je helemaal niets van , maar ik probeer achter te komen hoe dat werkt en welke cilinders wordt uitgeschakeld , alleen als je gas geeft doet heel even voor de auto optrekt, dit gaat over een 1.5 tsi.
Hank Dussen heeft op 10 april 2017 geschreven:
Sjeuses…. Is dit een advertorial?
Nergens ook maar een zweem van een kritische blik.
Het kan best een goede auto zijn maar dit is volkomen ongeloofwaardig als kritisch autoblad waar iemand als Clarkson zijn bijdrage aan deed.
Top Gear dit is echt schaamteloos!