Wanneer onze tijd over een paar duizend jaar als ‘de moderne oudheid’ wordt beschouwd, zou het ons niet verbazen als de Volkswagen Golf R in de populaire vertelling voorkomt als een in nevelen gehulde, mythische verschijning. Een beetje zoals wij nu kijken naar een centaur of griffioen – onwerkelijke mutaties van bekende wezens die tot de verbeelding spreken en het nodige respect afdwingen. Misschien schopt hij het zelfs tot zijn eigen sage. Volkswagen Golf R leent zich immers uitstekend voor een goed verhaal: over de archetypische everyman die uitbarst, losbreekt en verovert.

Draven we door?

Wij denken van niet. Ga maar na: de Golf is sinds jaar en dag de auto die alle hokjes afvinkt, een en al klasseloze veelzijdigheid, de spil van de fabrikant wiens merknaam zelfs draait om de gewone man. Dat uitgerekend van dit model al generaties lang een versie bestaat met het vermogen en de prestaties van een wilde sportauto, is eigenlijk bizar.

Deze nieuwste Volkswagen Golf 8 R voldoet aan het bekende recept. Hij biedt niets verrassends of ontgoochelends, niets wat je niet al van mijlenver aan zag komen. Een ingetogen Golf-vorm met hier en daar een gestileerd R-logo, grote wielen en aan de achterkant een spoiler en wat uitlaten om je in ieder geval een hint te geven waardoor je zojuist op je nummer bent gezet. Uiteraard kun je ’m in de typische blauwe R-kleur bestellen, waardoor de echte gekkies je al van ver zien naderen (onze tip: hou je in en ga voor zwart). Maar verder? Geen uitgeklopte wielkasten, geen opengehakt front, geen zijuitlaten waar vlammen uit schieten.

Gewoon een Golf, maar dan sneller

Veel sneller. Waar de GTI gaat voor vlotte wendbaarheid, draait de R om brute en effectieve power. Volkswagen noemt hem ‘de krachtigste Golf ooit’ en als je maffe twaalfcilinder-conceptcars niet meerekent, klopt dat zeker: de nieuwe Volkswagen Golf 8 R heeft met 320 pk zomaar 20 pk meer dan zijn voorganger. Hij is er op papier niets sneller mee, maar toch. Het vermogen komt nog altijd uit een 2.0 TSI en vindt zijn weg naar het asfalt via een DSG-transmissie en alle vier de wielen.

Dat laatste is iets waar VW zijn tanden extra op heeft stukgebeten: de aandrijving, actief gespreid tussen voor en links- en rechtsachter, vormt een deel van een ‘intelligent netwerk’ met de zogeheten Vehicle Dynamics Manager. Dat is geen mannetje met een potlood achter z’n oor, maar een stuk software dat zich bezighoudt met onder meer het elektronische differentieel, het adaptieve onderstel en het samenspel tussen zulke systemen. VW noemt de nieuwe aandrijving ‘4Motion met R-Performance Torque Vectoring’ en het doel, uiteraard, is nog meer snelheid.

We rijden de Volkswagen Golf 8 R in Nederland

De tijd van modelintroducties op Zuid-Spaanse bergwegen behoort voorlopig nog steeds tot een gevoelsmatig ver verleden, dus we rijden de Volkswagen Golf 8 R in Nederland op de druilerigste dag in de recente geschiedenis. De ruitenwissers krijgen van ons de score 20/20. Maar aangezien de rest van het verkeer met dit weer op 70 procent van de normale snelheid rijdt, voelen we ons wel ietwat overgemotoriseerd voor de situatie. We gaan op zoek naar routes die a) leeg en b) dynamisch enigszins interessant zijn, maar zoals bekend is dat in ons land een hele opgave. Tot we op een Gelderse dijkweg belanden waarvan de dagjesfietsers in deze halve moesson wijselijk zijn weggebleven. Dit wordt ons strijdtoneel.

In eerste instantie doen we het rustig aan. Wij zullen niet degenen zijn die een gloednieuwe hete Golf achterstevoren van een dijk laten vliegen en we vermoeden dat er geen airbags bestaan voor situaties waarin je op je dak in een uiterwaard belandt. Maar het duurt niet lang voor we het doorkrijgen: slimme tech + kleverige Hankooks = bakken grip. Waar haalt ie het vandaan? De R is hier zo solide en trefzeker dat je zou denken dat VW nu dan eindelijk een manier heeft gevonden om weersinvloeden simpelweg te negeren.

De Volkswagen Golf 8 R is onbedwingbaar

Al tijdens het sukkelen in druk verkeer merkten we dat in de Golf R een bedwingbare maniak schuilt: hij schikt zich naar de omstandigheden en kan prima de hele dag voortpruttelen, maar er is wel steeds de notie dat je maar één voetbeweging van een paar millimeter verwijderd bent van onmiddellijke rauwe snelheid. Nu geven we ’m de ruimte en maakt hij er gretig gebruik van. Met de Race-modus ingeschakeld is de besturing serieus zwaar en reageert de motor op het gaspedaal als een bakvis op Nick Jonas. Vastgegrepen door de alcantara stoelen armworstel je Volkswagen Golf 8 R over de weg, en verschijnt er eens een recht stuk bij het uitkomen van een bocht, dan voel je z’n turbokracht verder aanzwellen op weg naar 6.500 toeren. Hij is heftig en taai en onwrikbaar, als de bokshandschoen van een zwaargewicht tegen je wang. Maar dan heel wat prettiger.

Met Akrapovic

Onze Golf R is uitgerust met de optionele titanium Akrapovic-uitlaat (3.444 euro, 7 kilo lichter en een aardig brommend en poppend, maar niet wereldschokkend luid geluid) en het wat redundant naamgegeven R-Performance Pack (2.052 euro). Dat houdt in dat de topsnelheid werd verhoogd van 250 naar 270 km/u, de wielen groeiden van 18 naar 19 inch en het aantal rijmodi werd uitgebreid met twee stuks: de speciale Nürburgring-stand (geheel afgestemd op dat circuit, schijnt het, maar het voelt gewoon als Race met een zachter onderstel) en, jawel, een Drift-modus.

In navolging van het goede voorbeeld van Ford en AMG kreeg de R een nieuwe party trick, waarbij er meer (maar niet alle) kracht naar de achterwielen wordt gestuurd om de boel puur op vermogen dwars te kunnen gooien. Onze tip: wil je dit proberen, regel een eigen verlaten parkeerterrein. Zelfs met dit natte weer vereist het veel vaart, ruimte en lompe ledematen om de megagrip te doorbreken en de Golf R tot dwars gedrag te dwingen. Even een lollig stapje opzijzetten op een rotonde kun je vergeten.

De mindere dingen in de Volkswagen Golf 8 R

De grote onhebbelijkheid van de achtste generatie Golf hebben we al vaker aangestipt: z’n bediening via scherm en swipe-paneeltjes lijkt leuk, maar werkt vaak omslachtig en is niet altijd even doordacht. Meer bewijs van dat laatste vinden we in deze R, waar de aanraakknop om direct naar de Race-modus te gaan links op de linkerspaak van het stuur zit – precies waar je ’m wild hoepelend in de Drift-modus gemakkelijk kunt aantikken. Waarna midden in je heldhaftige drift ineens de stabiliteitscontrole weer wordt ingeschakeld. Mja, dat dus. En hij is duur, extreem duur, voor een Golf. Maar voor een capabele incognito-racer dan weer niet per se.

Ook deze nieuwe Golf R is weer een auto die alles kan. Hij is je meegaande maat, je snelle vriend en je praktisch ingestelde kompaan. Wat je ook van ’m vraagt, hij zal je altijd bijstaan en steeds blijven imponeren. En zo duurt de mythe onverminderd voort.

Volkswagen Golf 8 R (2021)


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
320 pk @ n.b. tpm
420 Nm @ 2.100 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 270 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,8 l/100 km
177 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.287 x 1.789 x 1.478 mm (l x b x h)
2.627 mm (wielbasis)
1.551 kg
50 l (benzine)
381 / 1.237 l (bagage)
Prijzen
€ 68.406 (NL)
€ 54.390 (B)

Reacties

  • Calderone heeft op 10 juli 2021 geschreven:

    Wat een prijs verschil😳

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)