Snoer je vast, draai de sleutel om en zorg dat je klaar bent voor een compleet nieuwe ervaring. Dit is rijgenot in de puurste vorm.
Voor het gemak ga ik er maar even van uit dat jij en ik nooit zullen ervaren wat Felix Baumgartner lukte. Met een ijzingwekkende cocktail van angst, adrenaline en snelheid in z’n lijf stapte hij op bijna 40 kilometer boven onze planeet vanaf het platform aan zijn ballon de buitenaardse vrieskou in, het avontuur tegemoet. Met een duizelingwekkende, haast dodelijke vaart stortte hij naar beneden. Afijn, je kent het verhaal vast.
Op een ijskoude herfstochtend ontdekte ik dat je heel dichtbij die ervaring kunt komen. Voor normale stervelingen is er namelijk de jongste editie van de Ariel Atom. Een rit in de Atom is namelijk één van de meest spectaculaire acties die je binnen onze dampkring kunt meemaken.
De Atom 3.5 haalt 310 pk uit de 2,0-liter Honda-viercilinder met turbo. De versnelling die je meemaakt, benadert die van een supersportmotor en is hoogst verslavend. Als je nog geen snelheidsjunkie was, dan word je het wel in een Ariel. Hij is zo bloedsnel dat ie om een speciale manier van rijden vraagt. Je bent steevast twee seconden eerder bij een bocht dan je met je gezonde verstand zou verwachten. Op dat moment rijd je nog plankgas en 80 km/u sneller dan je in je standaard referentiekader voor mogelijk acht. Van 0 naar 100 vraagt maar 2,7 seconden. Om te begrijpen wat er in die 2,7 seconden gebeurt, neemt veel langer in beslag.
Geheel in lijn met de extreme Mugen-variant van de Atom is het onderstel nu stijver. De demperwerking werd versterkt, de stijfheid van het chassis nam toe. De bodypanelen gingen nog eens over de tekentafel, de verlichtingsunits en het stuur kregen een nieuwe uitstraling. Bij de facelift is ook het blok aangepakt. Dankzij aangepaste software, een andere uitlaat en een nieuw inspuitsysteem komt er tien pk meer uit het Vtec-blok.
Voor de momenten dat je niet zoals Baumgartner de g-krachten wil trotseren, kun je ook prima op weg met de Atom. Hij gedraagt zich bij kalme gang als een mak lam. De koppeling beweegt zo licht als in een Honda Jazz, de pook van de zesbak gaat heerlijk soepel. Maar vergeet nooit dat je met een projectiel op weg bent, dat je bent vastgesnoerd aan een object dat qua vermogens-gewichtverhouding in de buurt komt van een kleine bom.
Maar wie koopt er nu een Ariel Atom om er rustig mee op weg te gaan? Jaag de motor op tot de maximale 8.500 tpm en je weet dat er niets snellers is om mee over een kronkelige dijkweg te jagen. Ja, een Atom V8 misschien, maar die is behalve onbetaalbaar ook nog eens uitverkocht.
Op de Belgische markt ben je tussen de 55.000 en 60.000 euro kwijt voor een Atom 3.5; wil je er een op Nederlands kenteken, reken dan maar op 10.000 euro meer. Veel geld, maar of het duur is, kun je eigenlijk niet zeggen. Want je koopt niet een stel buizen met een dikke motor en een stoeltje. Nee, je koopt een herdefiniëring van je ideeën over auto’s. De acceleratie is onvoorstelbaar snel, de rijervaring is verslavend tot en met. Bovendien kost ie minder geld dan een voorbereiding van vier jaar, een chronium-molybdenum capsule, een militair drukpak en een ruimteballon.
Ariel Atom 3.5
18/20
Cijfers
0-100 km/u: 2,7 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 7,6 l/100 km
Motor: 1.998 cc, viercilinder benzine
Aandrijving: achterwiel
Vermogen: 310 pk
Koppel: 310 Nm
Gewicht: 550 kg
CO2: 190 g/km
Prijs
NL: ca. € 65.000
BE: ca. € 57.000
Vonnis
Dit explosieve stuk speelgoed is nog beter geworden door de aanpassingen. Het laat je anders denken over snelheid en autorijden
Reacties