Geloof het of niet, maar de Ariel Atom is al veertien jaar op de markt. Hoewel je het skelet ziet zitten, is deze anabolenkart springlevend: zie hier de 3.5R – de snelste Ariel Atom ooit. Ja, dus sneller dan de V8…
Een van de reden dat een auto-ontwerp veroudert, is door het lijnenspel van de carrosserie. En laat de Atom die juist niet hebben. Bovendien, de buizenstructuur leent zich bij uitstek voor constante doorontwikkeling. Het is maar al te eenvoudig om nieuwe technieken in te passen en te monteren. Het enige onderdeel dat uitwisselbaar is met een exemplaar van bouwjaar 2000 is het buizenframe.
De rest is geëvolueerd tot een nietsontziend racemonster. De nieuwe 3.5R is de circuitversie van de Atom 3.5, die in 2012 met 310 pk zijn debuut maakte. Het viercilinder Honda-turboblok is gebleven, het vermogen is nu 350 pk. De reguliere zesbak is vervangen door een close-ratio sport-transmissie van Sadev. Deze zesbak schakelt sequentieel met knoppen aan het stuur. De luchtinlaten bij de achterwielen zullen je ook zijn opgevallen: deze zorgen voor extra koeling van de motor en versnellingsbak.
Het resultaat is de snelste Atom tot nu toe. Zelfs de 500 pk sterke V8 steekt ie op bochtige circuits in z’n zak, aldus zijn geestelijk vaders. Dat heeft alles te maken met het koppel. De trekkracht piekt niet alleen eerder in het toerenbereik, maar ook langer. Vanuit stilstand zit je in 2,6 seconden op 100 km/u. Je kunt je daar niets bij voorstellen totdat je het zelf hebt ervaren. De Atom 3.5R is gekmakend snel. Het lijkt alsof massatraagheid niet bestaat. De snelheidsbeleving is zo intens dat al je emoties uitbarsten in een cocktail van pure opwinding en gekmakende agressie.
De sequentiële transmissie past prima in het plaatje, met grote klappen zet hij in no-time de juiste versnellingen klaar. Een vermogensdipje dat hooguit een microseconde duurt, verraadt dat er geschakeld wordt. Terugschakelen is andere koek. Een dreun van vijf op de schaal van Richter herinnert je er aan dat er een tandje lager wordt ingezet, de uitlaat doet daar met een kanonschot een schepje bovenop.
Is de 3.5R eng? Welnee. Het is geen thrill-seeker die je op het randje van leven of dood laat balanceren. Hij gaat eerder neutraal door de bocht dan dat je oversturend de bandenstapel in kiepert. Deze Ariel laat je sneller rijden dan je ooit van jezelf gedacht had. Laat je de opgepompte motor en de raceversnellingsbak met rust, dan is de Atom 3.5R nog best een handelbare auto. Hij voelt dan aan als een enthousiaste puppy. De krakende, recht-vertande raderen van de versnellingsbak laat je zwijgen door de koppeling een keertje extra in te trappen.
Maar met je pakje brood op schoot naar je werk is er niet bij. Daar is de Atom 3.5R net even te hardcore voor. Zoek je een auto waarmee je over de weg naar een circuit kunt rijden en daar gehakt maakt van iets als een McLaren P1, dan heb je aan deze nieuwste Atom een wereldauto.
Ariel Atom 3.5R
19/20
Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
350 pk / 330 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v sequentieel
Prestaties
0-100 in 2,6 s
top 250 km/u
Verbruik/milieu
ca. 9,5 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
3.410 x 1.898 x 1.195 mm (l x b x h)
wielbasis n.b.
550 kg
40 l (benzine)
n.v.t. (bagage)
Prijzen
NL n.n.b.
BE n.n.b.
Het vonnis
De beste auto om vanaf de openbare weg het circuit op te gaan. Dit is snelheid in zijn puurste vorm en dé manier om een McLaren P1, LaFerrari of Porsche 918 te kakken te zetten voor pakweg een tiende van de prijs. Denken we
Reacties