Ja, dit artikel gaat over de Bentley Flying Spur First Edition. Maar eerst een verhaaltje.

Ken je dat, dat je iets met je eigen ogen ziet gebeuren wat eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn? Dat je iets ademloos aanschouwt en je plots het idee bekruipt dat je misschien, heel misschien wel getuige bent van iets wonderlijks? Vroeger op de middelbare school was er een jongen genaamd Berend. Berend was groot en zwaar, bepaald niet atletisch en ook niet van zins om dat te worden. Op school sjokte hij waar anderen beenden, thuis deed hij computerspelletjes. Hij was goed in wiskunde en informatica, maar bij de gymles speelde hij niet veel klaar. Behalve als het lente was en er op het sportveld gesprint moest worden.

Niemand wist hoe het kon – wellicht iets erfelijks, of een verborgen vaardigheid van vroeger – maar de korte, rechte baan was Berends terrein. Hier kroop hij uit zijn schulp. Hij stelde zich op met zijn voeten op de blokken, zette zich af en wist op de een of andere manier naar voren te exploderen.

Met krachtige beenstoten stuwde hij zijn lijf naar zijn topsnelheid, om dan het opgebouwde momentum in de strijd te gooien en zichzelf 50 of 100 meter later ogenschijnlijk over de finishlijn te werpen. Wie het voor het eerst zag gebeuren, werd er stil van. Nu willen we Berend niet direct als een wonder bestempelen, maar hij wist wel iets te bereiken dat niemand bij hem voor mogelijk hield. En dat zorgt dat we twintig jaar later nog eens aan hem denken, achter het stuur van iets dat op talloze manieren wonderlijk is.

Tegenstrijdigheden

Als luxemerk met een rijke autosporthistorie staat Bentley voor de monumentale taak om twee uitersten te verenigen. De derde-generatie Flying Spur deelt zijn basis met de Porsche Panamera, maar straalt lijnrecht het tegenovergestelde uit. Een 5,3 meter lange limousine met een grote, glimmende stalen grille, daar verwacht je op dynamisch vlak niet veel van. Dat de prestatiecijfers er dankzij zijn 6,0-liter W12 met twee turbo’s niet om zullen liegen, dat geloven we inmiddels – de Bentley Flying Spur is Berend op wielen. De vraag is: kan hij naast sprinten ook nog dansen?

De Bentley Flying Spur is straks het vlaggenschip van het Bentley-gamma. De dure, op zijn eigen platform gebouwde Mulsanne krijgt geen opvolger, waarmee de klassieke Bentley – 6¾-liter V8, achterwielaandrijving – binnenkort uitsterft. Ervoor in de plaats krijgen we vierwielaandrijving, een breed motorblok ver voorin en een verlichte ‘Flying B’ op de kap, die desgewenst in de grille verdwijnt. Heel Rolls-Royce, dat laatste. Maar anders dan Rolls-Royce gaat Bentley hier niet voor een ervaring die teruggrijpt naar de klassieke opvatting van luxe.

Het uiterlijk van de Bentley Flying Spur

De vormgeving zegt eigenlijk al genoeg. Achter het stuur van een Rolls zie je de Spirit of Ecstasy fier staan aan het eind van een lijnrecht, meterslang front. De neus van de Bentley duikt omlaag, zodat je het ornament maar deels ontwaart. Er spreekt energie en beweging uit; geen eminent gekeuvel, maar een aanvalskreet. Zoals ook de W12 roept om actie als je hem voor het eerst start. Na de eerste brul gaat hij over in een stille, rustige loop, maar zijn intenties zijn duidelijk, en hij heeft je aandacht.

Waar een Rolls duidelijk een heel eigen soort decor heeft, statig en deftig, neemt Bentley de elementen die je wellicht al bekend voorkomen uit de mooiste Audi’s, vergroot ze uit en besprenkelt ze met Britse weelde. Als gevolg daarvan moet dit een van de prachtigste interieurs zijn die er bestaan: de kwaliteit, de aandacht voor detail, de geoliede souplesse waarmee alles opereert, het is allemaal weergaloos.

De prijs van de Bentley Flying Spur

Hoewel de Nederlandse prijs van een standaard Flying Spur met bijna drie ton al niet mals is, kostte ons testexemplaar maar liefst 352.818 euro. Een deel komt op conto van het enorme panoramadak en de Naim for Bentley-audio (2.200 watt, de topper van drie beschikbare systemen), maar de voornaamste toevoeging is het First Edition-­pakket. Dit voorziet in instaplijsten met ‘First Edition’ erop en Britse vlaggen met 1’tjes op verschillende plekken.

Maar het omvat ook zaken die je wél iets kunnen schelen, zoals het draaiende navigatiescherm, sfeerverlichting binnenin en de oplichtende B op de neus. Bovendien krijg je er standaard nóg twee pakketten bij: Touring Specification en Mulliner Driving Specifica­tion. De eerste heeft alle rij­assistentie die je zou kunnen willen, de tweede geeft je een diamantpatroon op de stoelen, ‘driedimensionaal’ versierde deurpanelen en wielen naar keuze. Is dat allemaal nog niet genoeg, klop dan aan bij de Mulliner-afdeling, waar ze al je overige wensen vast kunnen inwilligen.

Verwennerij

Het centrale scherm dat met een druk op de knop wegdraait om je een paar analoge metertjes te tonen, of simpelweg een stuk sierhout om de tech-factor te drukken. De middenarmsteun achter die zich, als je ’m omhoog tilt, schitterend gedempt nestelt in de rugleuning. De massagefunctie voor- en achterin, die zo intensief te werk gaat dat je je halve stoel zich voelt opblazen en met een tevredenstemmend gesis weer hoort leeglopen. De Bentley Flying Spur is één en al zintuiglijke verwennerij.

En hij is met recht een multitalent. Want niet alleen schudt hij zijn kilo’s af voor een ongenaakbare sprint, hij doet ook aan duurlopen – z’n top is een ongelooflijke 333 km/u – en ja: hij kan dansen. We stipten z’n Panamera-genen al even aan; die zie je terug in zaken als meesturende achterwielen (in de Dynamic-stand is het zelfs eng hoe wendbaar hij daarvan wordt) en actieve stabilisatoren. Die laatste zorgen voor je reinste tovenarij.

Een breed bereik

Stuur je de zwevend zachte Bentley Flying Spur met hoge snelheid een snelwegoprit op, dan trekt hij zijn dwarse pezen aan als spanbanden. De carrosserie helt nauwelijks en krijgt het door de razendsnel reagerende 48-volt techniek niet voor elkaar om rechtdoor te duwen. We willen niet weten wat we de arme Pirelli’s aandoen, maar we slingeren 2.500 kilo door de bocht alsof het niks is. En omdat het niet enkel de vering en demping zijn die de massa in toom houden, hebben die nog capaciteit over en brengen richels en butsen de boel niet van de wijs. Het is onthutsend.

Invoegend geven we de W12 op z’n lazer: de transmissie onderbreekt de koppelmarteling kort en slaakt hydraulische zuchtjes als hij opschakelt. Binnen enkele tellen komen we in de buurt van snelheden die mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van hun rijbewijs eigenlijk zouden moeten mijden. Uitrollend in de vrijloopstand schudt de Flying Spur zijn ledematen uit en verwordt hij meteen weer tot een soort stille, kalme magneettrein, wiegend en sussend, oneffenheden negerend. Zelfs zijn semi-autonome trucjes – adaptieve cruisecontrol en stuurhulp – blijven cool en beheerst waar andere paniekerig zouden ingrijpen. Als deze auto een acteur was, was zijn bereik Oscarwaardig.

De a-stijlen van de Bentley Flying Spur zijn te dik. Zo dik dat er hele verkeersdeelnemers in kunnen verdwijnen. Dat is na onze zalvende kilometers met deze Bentley het enige dat ons dwarszit. Niet dat het echt uitmaakt, want iedereen stopt toch wel voor je – onopvallend door het verkeer gaan is mogelijk het enige dat deze Flying Spur echt niet kan. Dat, en zuinig rijden. Voor een combinatie van alle andere denkbare kwaliteiten is er lastig een betere auto te verzinnen. Wij weten iemand die hem erg op prijs zou stellen.

Specificaties Bentley Flying Spur First Edition (2020)


Motor
5.950 cc
W12 biturbo
635 pk @ 6.000 tpm
900 Nm @ 1.350 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 333 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,8 l/100 km
337 g/km CO2, F-label
Afmetingen
5.316 x 1.978 x 1.484 mm (l x b x h)
3.194 mm (wielbasis)
2.437 kg
90 l (benzine)
420 l (bagage)
Prijzen
€ 296.236 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

  • Tsepo Zandbergen heeft op 9 augustus 2020 geschreven:

    Leuk en interessant

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)