Waar je niemand over hoort, zijn de stille slachtoffers van de coronacrisis. De mensen die net hun tanden bleekten en nu hun Colgate-lach moeten verstoppen achter een maskertje. Of honden die door hun baasjes worden aangesproken met zo’n vervelende kinderstem; die hebben nu geen moment rust meer. Het advies van de Rijksoverheid om niet met mensen van buiten het huishouden in de auto te zitten, betekent voor bezitters van auto’s als deze Flying Spur dat ze hun auto zelf moeten rijden. Schrijnend. Wie blijft er dan over om achterin een krantje te lezen?

Het antwoord is hier: de Bentley Flying Spur V8

De Bentley Flying Spur V8 komt daarom precies op tijd, want volgens het merk is deze sedan meer gefocust op de bestuurder dan de versie met de grotere W12-motor. De gloednieuwe generatie van Bentleys sedan verscheen eerst met een twaalfcilinder, en nu is er een ‘verstandigere’ 4,0-liter V8. Hij mist 85 pk en 100 kilo gewicht. Dat uit zich in een iets langere 0-naar-100-tijd en boven alles een forse korting op de BPM. Het scheelt 50.000 euro – toch weer een optie of twee. Bovendien moet hij wendbaarder zijn en nog beter klinken dan de twaalfcilinder ook.

Vanbuiten is de Bentley Flying Spur V8 vrijwel identiek aan de reguliere W12-uitvoering. Gevorderden spotten de afname in cilinders aan de vorm van de uitlaatstukken; dit zijn nu vier losse pijpjes in plaats van twee grote ovale stukken. Bentley plaatst een V8-badge op het voorscherm, maar die laat je als eigenaar natuurlijk achterwege. Je loopt immers ook niet rond met een kortingssticker – wat moeten je collega-bestuursvoorzitters wel niet denken?

Is het nodig?

Net als bij 80 procent van de auto kun je je bij het vermogen van 550 pk afvragen of het nodig is. Het korte antwoord: uiteraard. De kennis dat er power in overvloed is, is onderdeel van de luxe. Nog net even die vrachtwagen meepakken zodat je er niet achter blijft hangen, is ook luxe. Maar boven alles wil je nooit iemand horen zeggen dat zijn Golf GTI ter waarde van jouw polshorloge sneller is dan jouw auto van 355.000 euro. Met 550 pk en een 0-naar-100-tijd van 4,1 seconden behoor je gewoon tot de 1 procent van het Nederlandse wagenpark.

De enige kanttekening is dat de V8 soms net even te gretig reageert op de gas-input. Dan gooit de Flying Spur de transmissie een paar versnellingen omlaag en stuif je ervandoor. Leuk als je achter het stuur zit, minder voor wie met het krantje achterin zit.

De Bentley Flying Spur V8 is geen sportauto

De illusie dat de Flying Spur sportief is, willen we meteen maar even de wereld uit helpen. Ja, er zit een Sport-modus op, maar in theorie kun je het draaidopje ook weer terug op een twisterflesje Heineken draaien. In de praktijk doe je dat natuurlijk echt niet.

Het stuur communiceert nog slechter dan de collega die van de drie vragen die je stelt er altijd maar één beantwoordt in de mail. Dankzij de luchtvering, vierwielbesturing en alle moderne ondersteltechniek kán de Flying Spur wel aardig door de bocht, maar hij wíl het gewoon niet. Iedereen (de bestuurder, de passagiers, de auto en de banden) is het gelukkigst als je het stuur bedient als het roer van een schip.

Helemaal zen

Dan rij je in een uitermate rustgevende auto met een boterzacht onderstel. De dempers fluisteren drempels zachtjes door naar het interieur terwijl de massagestoelen knopen wegkneden. Nee, eigenlijk is het zo’n straf nog niet om zelf te rijden in de Flying Spur. En inderdaad, voor zijn omvang is hij nog best wendbaar, daar heeft Bentley gelijk in. Al blijft parkeren wel een dingetje. Wie minder behoefte voelt aan rust, kan het Naim-audiosysteem op standje scheuren zetten.

Hoewel de focus meer voorin ligt, is het achterin nog altijd royaal vertoeven. Met een knop gaan de verduisterende gordijntjes omhoog en waan je je in een weelderige cocon. En ja: ook achterin zijn massagestoelen mogelijk.

Een leuke uitdaging

Mocht je alle Waar is Waldo?-boeken uit hebben, dan hebben we de volgende uitdaging voor je. Ga op zoek naar legitieme zeurpunten in een moderne Bentley. Want als je voorbij ‘waarom geen elektrisch verstelbare hoofdsteunen?’ bent, dan blijft er weinig over om op te vitten. Goedkope of harde materialen zijn er niet, het leer is prachtig en ergonomisch steekt het net zo goed in elkaar als een Porsche of een Audi. Om een voorbeeld te geven op welk niveau we zitten: de flippers achter het stuur zijn niet verwarmd. Als de stuurverwarming zijn ding doet, ontstaat er een onaangenaam temperatuurverschil tussen het stuur en de flippers. Armoe. De armsteunen zijn wel verwarmbaar. Hoewel Bentley zijn best deed om zijn genen te verstoppen, zijn de knoppen op het stuur nog herkenbaar afkomstig van Volkswagen. Oh, en we vinden het niet zo mooi dat de buitenste deurklinken omhoog scharnieren, in plaats van naar je toe. Wat wel een groot gemis is, is het gebrek aan draadloze Apple CarPlay. Als je dat eenmaal gewend bent, is dat een dompertje.

Het draaiende display in de Bentley Flying Spur V8

Wat wel weer aanwezig is: het fenomenale draaiende display. Voor zo’n 7.000 euro installeert Bentley het knopje ‘screen’ onder de navigatie. Druk daarop en het 12,3-inch scherm draait weg om een analoge buitenthermometer, een kompas en een stopwatch te tonen. Gaan de deuren op slot, dan komt er een blanco frontje tevoorschijn. Volstrekt nutteloos natuurlijk, want geen enkele boef zal de auto laten staan omdat het ‘vast een karige versie zonder radio is’, maar het is wel een tof detail. Het is meer dan een simpele draai van een element; in feite trekt het scherm zich een stuk terug, dan pas roteert het display en schuift het weer op zijn plek. Meer dan 150 onderdelen werken samen om het display telkens met een marge van 0,5 millimeter op de juiste plek te krijgen. De optie heet officieel het Bentley Rotating Display (BRD) en zo’n 70 procent van de klanten kiest ervoor. Neem dat sowieso.

Kies voor de sedan

Bij de Bentayga is dat schermpje trouwens geen optie. En aangezien de Bentayga V8 net zo veel kost als deze Flying Spur V8, zouden we dus direct adviseren altijd de sedan te nemen. Hij rijdt aanzienlijk fijner (wil je een sportieve SUV, ga dan voor de Urus) door zijn zachtere onderstel en langere wielbasis. Bovendien straalt hij meer klasse uit. Al is dat afhankelijk van welke kleuren je kiest. En of je het lichtgevende ornament op de motorkap bestelt.

Specificaties Bentley Flying Spur V8 (2021)


Motor
3.996 cc
V8 biturbo
550 pk @ 6.000 tpm
770 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 318 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,7 l/100 km
288 g/km CO2, F-label
Afmetingen
5.316 x 2.220 x 1.483 mm (l x b x h)
3.194 mm (wielbasis)
2.330 kg
90 l (benzine)
420 l (bagage)
Prijzen
€ 257.933 (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)