5
Autonieuws
Zo snel accelereert de Bloodhound naar de 1.010 km/u
25 nov 2019 - 20:01 uur
25 november 2019 - 20:01 uur
Krankzinnig, of een prachtige uitdaging? Hoe dan ook, wij zijn er dol op: de Bloodhound SSC doet een poging het snelste landvoertuig ter wereld te worden
‘Lord Drayson, die voor het Britse Ministerie van Defensie vrachtvliegtuigen en uitrustingen inkoopt, vertelde ons dat ze enorme problemen hebben bij het vinden van goede ingenieurs. Er mogen dan misschien meer studenten zijn gekomen, wat het aantal afgestudeerden aangaat, maar er is sprake van een structureel tekort. Vorige generaties waren geïnspireerd door grootse projecten als de Spitfire, de Vulcan-bommenwerper, de Harrier jump-jet en de Concorde. Lord Drayson wilde met iets komen dat de verbeelding opnieuw zou aanspreken, wetenschap, technologie en wiskunde weer tot iets opwindends maken’, aldus Richard Noble. ‘Na de bijeenkomst met hem waren we allemaal bijzonder gestimuleerd. Ik bruiste van de energie en Andy had ogen als schoteltjes. Dat is meestal niet het geval na vergaderingen bij het Ministerie van Defensie, dat kan ik je verzekeren!’ Dat vond allemaal plaats in 2007. Noble, Green en Ayers waren al minstens een jaar eerder begonnen met het uitbroeden van allerlei plannen. Met die stimulans uit de academische wereld en enige steun van de regering, begon het team de zaken serieus aan te pakken. Hoe konden die hongerige geesten het beste worden gevoed? Duizend mijl per uur klonk als een mooie doelstelling, een goede volgende stap na de 1.227,985 km/u. Aëro-genie Ron Ayers ging ervan uit dat een louter straalaangedreven auto met 800 mijl/u (1.287 km/u) wel aan z’n top zou zitten, wat inhield dat er gekeken moest worden naar een straalmotor met raketaandrijving. Dat verandert alles. Was het uitvoerbaar? Niemand kon het zeggen. Bloodhound SSC zou niet onthuld kunnen worden voordat de Computational Fluid Dynamic (CFD)-experts van de universiteit van Swansea (zie kader) dat probleem uitgedokterd hadden. In de zomer van 2008, toen er inmiddels aardige bedragen waren uitgegeven, werd het bij een project als dit nodig om een andere grote machine aan te slingeren: die van de publiciteit. Noble ging ervan uit dat het budget voor de gehele operatie zo’n tien miljoen euro zou bedragen – waar voor je geld, op de keper beschouwd – en moest het nieuws verspreiden naar universiteiten, maar ook naar de mensen met geld. In tegenstelling tot de uiterst gesloten wereld van de Formule 1 of die van de militaire industrie, moest Bloodhound SSC een technisch project worden dat samenwerking stimuleerde. Iedereen moest er beter van worden. In de huidige wereld van informatietechnologie kon het nieuws razendsnel verspreid worden. Op 23 oktober 2008 ging het project Bloodhound SSC officieel van start. Zoals Lord Drayson tijdens de persconferentie die dag stelde, ‘om 30 procent meer snelheid te bewerkstelligen (boven het huidige wereldsnelheidsrecord, red.) zal de grootste hybride raketmotor nodig zijn die ooit is gebouwd in Engeland. Met een grote vooruitgang in sensortechnologie teneinde de auto onder controle te kunnen houden, revolutionaire ideeën over efficiënt brandstofgebruik en een spiksplinternieuw ontwerp voor de wielen die een radiale versnelling te verwerken krijgen van 50.000 G.’ Om maar een paar uitdagingen te noemen. De auto zelf is precies zo’n hersenkraker als je kunt verwachten. Hij is bijna 13 meter lang en zo smal mogelijk om de weerstand tot een minimum te beperken. Hij zal met een volle brandstoftank pakweg 6,7 ton wegen, hij krijgt een supergestroomlijnde carrosserie van koolstofcomposiet en zal aangedreven worden door een ultramoderne straalmotor – de EJ200 van de Eurofighter Typhoon – met daar nog een hybride raket bij. Let op de toekomende tijd: op dit moment is Bloodhound SSC niet meer dan een model en een paar aardige CAD-plaatjes. Engineering director John Piper – een man die de Metro 6R4 WRC, de Jaguar XJR14 Group C racewagen, de Mondeo BTCC en onlangs nog de recordbrekende JCB DieselMax op zijn cv heeft staan – is hard bezig aan de uitwerken van de auto.‘Er moest gekeken worden naar een straalmotor met raketaandrijving. Dat verandert alles. Was het uitvoerbaar? Niemand kon het zeggen’
‘We zijn begonnen met drie mogelijke modellen,’ zegt Piper, ‘en op dit moment zijn we bezig om de optie die we hebben gekozen conform de voorschriften te maken. De regels schrijven voor dat de auto vier wielen moet hebben, waarvan er twee bediend moeten worden door de bestuurder. De wielen brengen tweederde van de aandrijvingskracht voort, en we moeten dat terugbrengen zonder dat het ten koste gaat van de stabiliteit. Vervolgens gaan we een vorm ontwerpen die alle onderdelen op een effectieve manier plaats biedt. De inlaat van de straalmotor bevindt zich pal in het midden van de auto, en dat is een probleem. Dat geldt ook voor de gewichtsverdeling, en hoe die verandert als de auto versnelt tot Mach 1,4. En voor de wielen, die per stuk 140 kilo wegen.’ Niemand had gedacht dat het eenvoudig zou worden: per slot van rekening is dit een technologisch avontuur van nationaal belang. Zoals John Piper het stelt: ‘Ik hou niet van het woord moeilijk. Ingenieurs vinden het prettig om te geloven dat alles mogelijk is. We zouden het er niet op wagen om Andy een poging te laten doen als we er niet het volste vertrouwen in hadden’. ‘Er zijn zoveel variabelen in het spel,’ voegt Noble eraan toe, ‘dat je eigenlijk gewoon ergens moet beginnen. Het gaat hier om de ultieme auto, en ieder onderdeel ervan is speciaal ontworpen. Terwijl je eraan werkt, moet je knopen doorhakken, en vervolgens moet je maar hopen dat dat elders geen verregaande gevolgen heeft’. Maar er zijn enkele absolute grootheden. Met een gemiddelde aandrijving van 33.925 Nm (wat ongeveer, maar niet exact, overeenkomt met 50.000 pk) is de pure kracht die de Bloodhound SSC zal weten te leveren één ding, maar het onder controle houden van die kracht is iets anders. Omdat het de opzet van het team is om de beoogde 1.000 mijl/u in zorgvuldig uitgezette stapjes te bereiken (‘een uiterst nauwgezette methodologie is de enige manier’, zegt Ron Ayers), zou de ongetemde aan-uitkracht van de raketaandrijving bij het van 700 naar 800 mijl/u (van 1.126 naar 1.287 km/u) gaan, en vervolgens van 900 naar 1.000 mijl/u (van 1.448 naar 1.600 km/u), simpelweg niet genoeg controle geven. En controle is nou juist dat wat de EJ200-straalmotor biedt, net zoals hij genoeg pit levert om Andy tot een snelheid van 300 mijl/u (483 km/u) te versnellen, waarna hij de raket zal inschakelen. De raket zelf is een hybride, en door het zuinige brandstofgebruik en de relatief eenvoudige toepasbaarheid is hij in vergelijking met stuwraketten met vaste of vloeibare brandstof beter geschikt voor een poging het snelheidsrecord op land te verbeteren. De geniale – en met een extravagante snor getooide – vierentwintigjarige Daniel Jubb is hierin de centrale figuur. Jubb, al vanaf zijn vijfde jaar geïnteresseerd in raketten, ging op z’n dertiende van school om rakettechnologie te studeren. Hij is een schitterend uithangbord voor Bloodhound, met een bijzonder aanstekelijke passie voor zijn – zonder meer nogal complexe – favoriete studieonderwerp. ‘We hebben het hier over iets wat het midden houdt tussen een raceauto en een ruimteraket. Raketten zijn nog een betrekkelijk onbekend terrein, en altijd schuilt wel ergens de mogelijkheid dat het misgaat. We werken er hard aan om het zo veilig mogelijk te maken’, zegt Jubb (dat is, om eerlijk te zijn, zo’n beetje het enige wat ik begrepen heb van het veertig minuten durende gesprek dat we voerden.) Er werken enkele genieën met de nobelste bedoelingen aan Bloodhound, maar het is niet alleen zo dat ze alle hulp kunnen gebruiken die ze kunnen vinden, ze zijn er ook actief naar op zoek. Vergeet niet om hun website te bezoeken om erachter te komen hoe je bij het project betrokken kunt raken. TopGear zal de vorderingen van het team op de voet volgen, terwijl ze toewerken naar de recordrit van 1.000 mijl/u, die waarschijnlijk ergens in 2011 zal plaatsvinden. Als je geïnteresseerd bent in technologie, dan is dit echt iets voor jou. Als je daar niet in geïnteresseerd bent, kun je het op dezer manier worden. ‘Het is het opwindendste dat je op Gods aarde kunt doen!’ roept Richard Noble uit. Nou ja, oké dan.‘Raketten zijn nog een betrekkelijk onbekend terrein, en altijd schuilt wel ergens de mogelijkheid dat het misgaat. We werken er hard aan om het zo veilig mogelijk te maken’
Reacties