5
Autonieuws
Zo snel accelereert de Bloodhound naar de 1.010 km/u
25 nov 2019 - 20:01 uur
25 november 2019 - 20:01 uur
In geval van hoogstaande technische projecten zoals dit, is er maar één team dat kan bijspringen
Mark Robinson werkte in de Formule 1 (dat geldt voor een heleboel mensen hier, en degenen die geen F1-verleden hebben, lijken afkomstig uit het leger of de luchtvaart). Zijn taak is het aanbrengen van 192 druksensoren op de Bloodhound, om de luchtstroom en alles wat ermee samenhangt in de peiling te houden – vreemd genoeg zal de auto misschien 1.600 km/u per uur gaan halen, terwijl de lucht vlak bij de romp maar met zo’n 480 km/u zal bewegen. Mark geeft me een prachtig vormgegeven drukmeter. ‘Dit ding is ultra-precies en kost 27.000 euro, en de slang kost 680 euro per rol.’ Hij kijkt me nerveus aan. Ik leg het ding, heel voorzichtig, weer neer. Mijn collega is nog steeds aan het schuren. Waar je ook kijkt in de hal van de Bloodhound zie je wel iets fascinerends. De achtervin wordt vervaardigd in een mal die met bouten op de vloer is bevestigd, er staan een wiel en een band van een English Electric Lightning-straaljager, die gebruikt zullen worden voor de tests in Engeland, en er ligt ergens een EJ200-straaljagermotor alsof het een afgedankt kopieerapparaat is. Ergens anders staat een door Jaguar geleverde 5,0-liter V8-supercharger die zal dienen als brandstofpomp voor de raket en in een doos zit het eerste gereedgekomen wiel. Ik struin wat rond, opgewonden als een puppy in een fabriek waar wc-rollen worden gemaakt. Mijn favoriete onderdelen zijn de kevlar-panelen die als zijkanten van de cockpit zullen dienen en Andy moeten beschermen in geval er een wiel aan gort gaat. Kort geleden zijn ze ballistisch getest. Een op vijf meter afgevuurde 9 millimeter kogel wist er geen deukje in te maken. Zelfs een raket-aangedreven pijl wist er niet helemaal in door te dringen. Mijn collega is nog steeds aan het schuren. Vier uur lang inmiddels. Daar waar zijn gezicht niet door het masker bedekt wordt, heeft het een metaalachtige glans gekregen. Hij verandert langzaamaan in de tinnen man uit De tovenaar van Oz. Het team is zeer tevreden over het werk dat hij heeft gedaan, dus krijgen we toestemming om de rekstrookjes – kleine sensoren die alle bewegingen van de auto in de gaten houden – af te plakken. We mengen zakjes met een kleverig paars goedje en smeren dat op de buitenkant van de luchtinlaat. De volgende stop is een gele kast in een verafgelegen hoek. Daar treffen we Ed Fletcher, degene die verantwoordelijk is voor het testen van de raketbrandstof. High Test Peroxide (HTP) is uitermate vluchtig. De Bloodhound zal er 800 liter van aan boord hebben. Enthousiast pakt Ed een blik uit de kast en laat ons erin kijken. Het ziet eruit als water. Eds taak bestaat er onder meer uit om na te gaan of alle materialen waaruit de Bloodhound bestaat, resistent zijn tegen HTP. Hij laat me op een filmpje zien wat er gebeurde toen dat niet het geval was. Het resultaat was dat Eds overall van een andere stof moest worden gemaakt. Hij neemt ons mee naar een ruimte ernaast en prepareert op de werkbank tegen de muur een raket. Zuivere zuurstof wordt door een cilinder van perspex geperst en vervolgens tot ontbranding gebracht, waarna het de perspex als brandstof gebruikt. Hier droomt iedere schooljongen van. Eigenlijk geldt dat voor zo’n beetje alles in deze eenvoudige hal. Achter alles wat je ziet, van de Supacat 6×6 (bijnaam: Quiver) die de extra raketten zullen dragen, tot de ultradunne klinknagels die per stuk op een of andere manier 700 kilo kunnen hebben, zit een verhaal. Vandaag leveren we een bijdrage, en dat betekent dat sommige delen van de Bloodhound voor altijd made by TopGear zullen zijn. We hadden niet trotser kunnen zijn.‘Een op vijf meter afgevuurde 9 millimeter kogel wist geen deukje in de kevlar-panelen van de cockpit te maken’
Reacties