Redacteur Ruben heeft in al zijn (gebrek aan?) wijsheid de enige Nederlands gekentekende auto aangeschaft die ooit schitterde in een item van TopGear-tv: een Cadillac van veertien jaar oud.
Je weet hoe het gaat. Je bent niet echt op zoek, maar toch zit je regelmatig het internet af te struinen naar interessante tweedehands auto’s. Gewoon, omdat dat op zichzelf óók een hobby is. De meeste advertenties klik je zo weer weg, omdat de betreffende auto op de foto’s al tegenvalt – of omdat je ‘m toch niet kunt betalen.
Maar soms kom je iets tegen wat je met geen mogelijkheid kunt laten schieten. Vijftien jaar geleden reed ik, vers rijbewijs op zak, speciaal naar Frankrijk om op de autoshow van Parijs de nieuwe Cadillac te gaan bekijken. Vraag niet hoe het zo is gekomen, maar ik ben van kinds af aan bevangen door dit merk. Vooral vanwege de chromen sloepen die het in het verleden voortbracht. In 2002 raakte ik echter gefascineerd door hun nieuwe, sportief ingestelde sedan; het boegbeeld van een herboren, ambitieus Cadillac, met unieke styling en het streven om de Duitsers nu eindelijk eens bij te blijven.
Hoekig en futuristisch
De CTS stond voor een spannende, frisse richting voor het merk, en in Parijs vergaapte ik me uitgebreid aan zijn hoekige en futuristische vormgeving. Kort daarop zag ik ‘m over het bioscoopscherm stuiteren in Bad Boys 2 en The Matrix Reloaded, en dacht ik: zo’n auto zou ik ooit wel willen hebben. De drang werd alleen maar sterker toen ik ‘m niet lang daarna opnieuw in actie zag – in TopGear.
In aflevering 6 van seizoen 4, door de BBC uitgezonden op 13 juni 2004, zag ik mijn toekomstige oud-collega Richard Hammond door Flevoland rijden met een zilverkleurige CTS 3.2 Sport Luxury. Het Nederlandse Kroymans had toen net het Europese importeurschap van Cadillac verworven. Het was dus niet geheel onlogisch dat de opnames bij hen om de hoek waren, met een van hun eerste auto’s op Nederlands kenteken: 18-NR-DS. Nu vergeet ik een hoop dingen, maar kentekens onthoud ik. Ik heb het later nog weleens op de site van de RDW ingetikt om te kijken of de auto nog actief werd gebruikt. Telkens bleek de APK vers te zijn en vroeg ik me af of de eigenaar zou weten hoe bijzonder de geschiedenis van zijn Cadillac was.
De prijzen dalen
Tien jaar na de TG-uitzending waren de prijzen van de eerste generatie CTS flink gekelderd. Ook was het aanbod relatief ruim: er waren er in Nederland een paar honderd op kenteken gezet, ongekend voor een Cadillac. Het idee om een exemplaar op te strijken voor mijn dagelijkse kilometers speelde in mijn achterhoofd. In de loop van de tijd bekeek ik er een paar, waarbij ik steeds weer stuitte op hoge kilometerstanden, achterstallig onderhoud, een verwaarloosde, verfomfaaide staat, of een combinatie van dit alles.
Ik vond niet de nette, gekoesterde CTS die ik zocht en was ondertussen alweer druk in de weer met ander oud GM-spul. Toch bleef ik de occasionsites met een schuin oog in de gaten houden. Tot ik een paar maanden geleden, tijdens een spontane Marktplaats-sessie in de kleine uurtjes, bleef steken bij een advertentie van een zilverkleurige CTS 3.2 Sport Luxury uit 2004 – met een kenteken waarvan ik even met mijn ogen moest knipperen.
Nadat hij een directieauto van Kroymans was geweest en bij gebrek aan persdemo’s werd ingezet voor de TopGear-opnames, vervolgens negen jaar bij dezelfde eigenaar doorbracht en nog eens vier jaar bij een allervriendelijkst ouder echtpaar, was de 18-NR-DS te koop. Compleet met afgestempeld onderhoudsboekje, 99.000 kilometer op de teller en nauwelijks sporen van veertien jaar gebruik; laat staan van één dag intensieve tv-opnames met een speelgrage Engelsman.
Een proefrit, een technische keuring en een onderhandeling verder nam ik de CTS mee naar huis. Het voelt wat vreemd om op de stoel te zitten waar Richard Hammond zat toen hij het plastic van het interieur omschreef als ‘iets waarin je normaal gesproken TicTacs vindt’, en om het stuur vast te houden waarachter hij meldde dat de Cadillac verrassend goed een bocht om ging, ‘ondanks dat ze die niet hebben in Amerika’. Ik heb het filmpje destijds talloze keren teruggekeken en niet alleen gefantaseerd over de CTS, maar over wat Hammond deed: auto’s testen, gevat commentaar leveren, gave verhalen produceren. Veertien jaar later doe ik precies dat werk en staat exact die auto in mijn garage. Ik mag wel oppassen waar ik voortaan over droom.
Bekijk hier de TopGear-test uit 2004 met deze Cadillac CTS.
Cadillac CTS 3.2 Sport Luxury (2004)
Motor
3.175 cc
V6
218 pk @ 6.000 tpm
300 Nm @ 3.400 tpm Aandrijving
achterwielen
5v automaat Prestaties
0-100 km/u in 7,7 s
top 230 km/u Verbruik (gemiddeld)
11,7 l/100 km
276 g/km CO2
G Label Afmetingen
4.828 x 1.795 x 1.441 mm (l x b x h)
2.880 mm (wielbasis)
1.628 kg
68 l (benzine)
420 l (bagage) Nieuwprijzen
€ 55.800 (NL)
n.b. (B)
Reacties
mart heeft op 11 juli 2024 geschreven:
Sorry maar ik kan echt helemaal niks in die auto zien.. wat een saaie …
Normaal ben ik niet zo hard in oordelen over andermans auto, als je dat een leuke auto vind vooral doen!
Ja, je vraagt je nu af wat ik rij he.. nou in de winter een Datsun 240z (Lachuh..gieren brullen!) en.. in de zomer een (Tbar) opvolger de 300ZXTT en die heeft nog NOOIT één winter gezien, zie geschiedenis (LANGE list) van schorsingen bij de rdw!
Na 17 jr van eigendom bereid een keer te verkopen en.. bijna nog nieuwstaat en onder de 100k gelopen NAP!
mart heeft op 11 juli 2024 geschreven:
Sorry maar ik kan echt helemaal niks in die auto zien.. wat een saaie …
Normaal ben ik niet zo hard in oordelen over andermans auto, als je dat een leuke auto vind vooral doen!
Ja, je vraagt je nu af wat ik rij he.. nou in de winter een Datsun 240z (Lachuh..gieren brullen!) en.. in de zomer een (Tbar) opvolger de 300ZXTT en die heeft nog NOOIT één winter gezien, zie geschiedenis (LANGE list) van schorsingen bij de rdw!
Na 17 jr van eigendom bereid een keer te verkopen en.. bijna nog nieuwstaat en onder de 100k gelopen NAP!