Donkervoort D8 GTO-RS

Kijk naar de specificaties van de Donkervoort D8 GTO en je zult denken dat het onmogelijk nog gekker kan. Wat blijkt: het kan niet alleen gekker, maar ook nog eens harder, vetter en beter

Donkervoort D8 GTO-RS
Donkervoort D8 GTO-RS
Donkervoort D8 GTO-RS
Donkervoort D8 GTO-RS
Donkervoort D8 GTO-RS
Donkervoort D8 GTO-RS
Donkervoort D8 GTO-RS
Donkervoort D8 GTO-RS

Je moet het ze nageven bij Donkervoort: ze laten zich niet afleiden. Ze houden hun blik op de bal. Terwijl de hele wereld zich bezighoudt met elektrisch rijden en connectiviteit, zullen ze in Lelystad nog altijd niet rusten tot ze een zo licht mogelijke sportauto met zo ziek mogelijke prestaties hebben gebouwd. Misschien is dat deze Donkervoort D8 GTO-RS wel.

En is dat ze gelukt?

Met de D8 GTO kwamen ze een paar jaar geleden dicht in de buurt. Een leeggewicht van minder dan 700 kilo, een Audi TFSI-vijfcilinder met 380 pk, een zitpositie die niet lager had kunnen zijn als ze de stoelen hadden weggelaten: de moordlustig ogende GTO was zo’n beetje de meest extreme vorm die het klassieke Lotus Seven-concept ooit aannam. Maar hij was, zo blijkt, eigenlijk nog niet helemaal af.

Zo kwam Donkervoort erachter dat de aerodynamica de stabiliteit bij hoge snelheden niet ten goede kwam. De oplossing: een 3,5 centimeter grotere spoorbreedte en een herontworpen carrosserie, die vooral rond de ophanging de lucht effectiever geleidt en daarmee zowel op de voor- als de achteras zorgt voor 50 kilo downforce bij 200 km/u. De luchtweerstand ging ondertussen met 20 procent omlaag. Een nieuwe, revolutionaire manier van koolstofvezelproductie – door middel van een schuimsandwich in plaats van verhitting in een oven – maakte het vormen van nieuwe vlinderdeuren mogelijk die de oude, deels stoffen exemplaren vervangen. De vijfcilinder is 10 kilo lichter dan de standaard motor, onder andere omdat Donkervoort balancerende en karakterdempende zaken wegwuift, en levert dankzij verschillende aanpassingen nu 415 pk. Al vindt Audi het niet leuk als dat hardop wordt gezegd, aangezien het meer is dan er in de RS 3 en TT RS uit wordt gehaald.

Dat is dus de D8 GTO, en zijn upgrade dan?

De doorontwikkelde auto zou eerst GTO 2.0 gaan heten, maar kreeg uiteindelijk de meer klinkende naam GTO-RS, naar de D8 270 RS die ooit een ronderecord op de Nürburgring vestigde. Hij wordt gebouwd in een oplage van 65 stuks – 40 ‘gewone’ straatauto’s, vijftien in naakt carbon en tien circuitversies – en heeft inmiddels een wachtlijst van anderhalf jaar. Hij kost 150.000 euro exclusief belastingen, en ja: daar kun je ook een enorm dikke Porsche voor kopen. Maar als je die vergelijking maakt, is dit handgemaakte stukje hart en ziel toch al niets voor jou.

Donkervoorts heetste gaat van 0 naar 100 km/u in 2,7 seconden en van 0 naar 200 km/u in 7,8 seconden. Dit zijn feiten waar je niet al te lang bij stil moet staan als je eropaf schuifelt met de sleutel in je hand. Het monstertje is intimiderend klein, alles is dun en licht en lijkt fragiel, zelfs al is het met gemak veel steviger dan jijzelf. Eenmaal ingestapt – wat normaal gezien vrij gemakkelijk gaat, maar een regelrechte acrobatische toer wordt als je het tent-achtige dak erop hebt gespannen – word je omringd door blank gelakt koolstofvezel en zacht alcantara. Een flinterdunne kuipstoel, compleet met een klein hoofdsteuntje, een oppompbare lendensteun en een harnas van gordels, houdt je op je plek.

Oké, je zit. Dan maar gaan rijden?

De deur sluit je met een drukknoop. Er zijn kleine, gefreesde draaiopeningen voor de ventilatie (de auto serveert je alleen rijwind, plus een beetje verwarming voor je voeten en de ramen) en om de motor tot leven te wekken, moet je eerst een straaljagerachtige hoofdstroomschakelaar omzetten. De pook, meer een knobbel eigenlijk, gaat zwaar en mechanisch door zijn schakelwegen, die gevoelsmatig niet langer zijn dan een paar millimeter.

Zo is de eerste kennismaking met de Donkervoort D8 GTO-RS een tactiel genot, maar al snel wordt er lompe spierkracht vereist. Dit is een auto die je stuurt met je schouders en rijdt met je kuiten. Niets is bekrachtigd, de koppeling lijkt van lood, de remmen van leemsteen. Het stuur is klein, de draaicirkel enorm en je wordt betrokken bij elke kuil, bult en zandkorrel – het is hard werken. Toch is de Donkervoort D8 GTO-RS niet moeilijk te rijden. Hij vraagt alleen je onverdeelde mentale en fysieke toewijding.

Heftig. En gaat de Donkervoort D8 GTO-RS hard?

Wanneer de weg zich opent en het verkeer verdwijnt, beginnen we hem als vanzelf uit te dagen. Dat gaat ons een moment lang goed af. Dan begint de turbo te zuigen, de achterkant te kwispelen en schieten we instinctief in de overlevingsmodus: ogen wijd opengesperd, alle spieren aangespannen, hyperalert. Niet dat de D8 erop uit is om ons een kopje kleiner te maken; zijn instelbare tractiecontrole (vijf standen of uit) behoedt ons voor onszelf. Maar hier zijn krachten aan het werk waarmee een mens normaal gezien nooit in aanraking zou moeten komen. Dit zijn orkanen, aardverschuivingen en tsunami’s, samengebald tot een onheilspellend gorgelende, vernietigende klomp machtsvertoon gericht op jou, nietig persoon.

De D8 GTO-RS is niets minder dan een levensveranderende totaalervaring. Plots trek je alles wat je dacht te weten in twijfel. Nooit meer zul je hetzelfde denken over zaken als acceleratie, grip, stuurrespons, motorgeluid. Een enkele geanimeerde sessie in deze machine herdefinieert de termen voor je. Met 415 pk, natuurkundige tovenarij en je hoofd ter hoogte van andermans trekhaak wordt je kijk op de wereld verbreed.

We hebben het volledig instelbare Intrax-onderstel van de Donkervoort D8 GTO-RS niet aangeraakt. We bleven af van de rembalans, negeerden de ABS-knop met twaalf standen en zochten de verre grenzen van het semi-raceklare Toyo R888R-rubber niet op. Alle trots en gêne zetten we simpelweg van ons af en hengelden met geweld de horizon binnen, keer op keer, als sensatieverslaafden die zich vastklampen aan een onuitputtelijke adrenalinespuit. Nu moeten we terug naar het normale leven, met zwaar, geïsoleerd en waterdicht vervoer; maar we zullen onze tijd met deze groene voetzoeker nooit vergeten.

18
20
Specificaties

Donkervoort D8 GTO-RS specificaties

Motor
2.480 cc
vijfcilinder turbo
415 pk @ 5.500 tpm
500 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
achterwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 2,7 s
top 280 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8-10 l/100 km
178 g/km CO2

Afmetingen
3.833 x 1.850 x 1.122 mm (l x b x h)
2.340 mm (wielbasis)
695 kg
48 l (benzine)
250 l (bagage)

Prijzen
€ 151.173 (excl. belastingen)

Vonnis:
Een circusaapje met de vasthoudendheid van een pitbull en de kracht van een bruine beer. Donkervoort heeft goud gecreëerd met deze GTO-RS, een manipulator van zintuigen en de nieuwe, meedogenloze heerser over ons voorstellingsvermogen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws