Niet langer is de California de Ferrari voor vrouwen. De Italianen hebben er wat borsthaar opgeplakt en de stem een octaaf lager laten klinken. This is a man’s world
 
Waar transgenders ladingen pillen en talloze operaties voor nodig hebben, doet Ferrari op een namiddagje. In de sportwagenkliniek in Maranello hebben ze een California genomen, de motor 30 pk en 19 Nm extra gegeven en de cabrio nieuwe types aluminium velg aangemeten. Zie daar: een Ferrari California met ballen. Het was nodig ook, want kwade tongen fluisterden dat de sportauto met z’n neerklapbare hardtop niet stoer genoeg was om het steigerende paard te voeren. Nu de y-chromosomen wat opgepept zijn, staat er best een macho auto.
 
De extra kracht is het gevolg van een nieuwe uitlaat, een aangepast motormanagement en een slimme klep ergens in het onderblok van de V8. De wielophanging werd aangespannen en is nu een stuk strakker. Het gevolg is dat de California niet langer het verwijfde broertje van de 458 en de FF is. De mannen uit Maranello geven toe dat hun doelgroep ten opzichte van de andere modellen wat ingetogener is, maar je mag gerust stellen dat we hier met een volbloed sportauto te maken hebben. Op weg naar de top van 312 km/u doet ie de standaardacceleratie van nul naar honderd in 3,8 seconden. Als een idioot jaagt ie door de versnellingen, in de bochten boetseren de g-krachten je gezicht in de gekste vormen.
 
Voorheen had je keuze uit acht types lichtmetalen velg. Nu zijn er vier types bijgekomen, die er niet alleen anders uitzien, maar ook lichter zijn. Tezamen besparen ze dertig kilo. Maar het kan ook best de gewijzigde afstemming van de vering en demping zijn die er voor zorgde dat de nieuwe California een geweldige wegligging heeft. Voor de testrit hadden ze niet alleen een route over het meest belabberde wegdek rondom Maranello uitgezet, voor extra spanning hadden ze ook een stel regenbuien waarbij een moesson in het niet valt, uitgenodigd. Zelfs op het natte, met grind en gaten bezaaide wegdek hield het onderstel zich kranig. Af en toe werden we een handje geholpen door de tractiecontrole. Nee, zo scherp als de 458 is ie niet, maar de California kan ermee door.
 
Dat geldt niet voor het Handling Speciale pakket. Met een paar duizend euro een aantrekkelijke optie. Je krijgt voor en achter strakkere veren die de body-roll met zes procent moeten verminderen. Opvallender is de aangepaste stuurinrichting die negen procent directer reageert. Maar deze meeruitvoering maakt de auto juist minder. Het nog strakkere veerkarakter is geen verbetering, de directere besturing voelt onprettig aan. De California wordt er onrustig in de neus van en dat maakt ‘m ongeschikt als GT. Op een schoon, strak circuit zou het best eens handig kunnen zijn, maar bij gebruik op de gewone weg kun je het maar beter weglaten.
 
Bovendien krijg je er geen extra geluid bij, terwijl dat juist een van de attracties van de California is – nog meer dan de toegenomen rijkwaliteiten. Klap het dak neer, trap het gaspedaal in en geniet van de roffelende klanken van de atmosferische Ferrari V8. Als een massage trommelen ze in je oren. Ook daarvan mag je als vent best genieten.

Ferrari California 4.3 V8

 

16/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 3,8 s

Top: 312 km/u

Verbruik: 11,5 l/100 km

Motor: 4.297 cc, V8 benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 490 pk

Koppel: 505 Nm

Gewicht: 1.735 kg

CO2: 270 g/km

 

Prijs

NL: € 221.204

BE: € 185.760

 

Vonnis

Geen vrouwen-Ferrari meer. Hij is toegankelijker dan een 458, maar toch een auto in de ware Ferrari-traditie. Bovendien nog praktisch ook

Reacties